در صورت بالا بودن غلظت کلسترول (هایپرلیپیدمی) فرآیند آترواسکلروز (تجمع رسوبات چربی در رگها) تسریع می شود. در این فرآیند پلاک های چربی در شریان ها تجمع یافته و آن ها را تنگ می کند. در نتیجه خون به سختی از درون شریان ها عبور کرده و با گذر زمان منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی می شود. در کنار مصرف دارو داشتن رژیم غذایی مناسب بسیار حائز اهمیت است. اما ببینیم برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

کلسترول نوعی چربی خون است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. این ماده همچنین در برخی از غذاها مانند تخم مرغ، کله پاچه، دل و جگر و صدف وجود دارد. بدن شما برای عملکرد بهینه به کلسترول نیاز دارد، اما در اندازه ی مناسب…

هیچ غذای منفردی وجود ندارد که بتواند کلسترول خون شما را کاهش دهد. آنچه که مهم است کیفیت رژیم غذایی کلی شماست. رژیمی که غنی از مواد غذایی گیاهی مانند سبزیجات، میوه جات، حبوبات، غلات کامل، آجیل و مغزها باشد می تواند کلسترول خون را کنترل کرده و ریسک بیماری های قلبی را کاهش دهد.

شما باید در کنار داشتن یک سبک زندگی سالم، در صورت بالا بودن چربی خون از قرص چربی خون نیز با تجویز متخصص قلب استفاده کنید. در ویدئو زیر مشاهده میکنید علائم چربی خون بالا از زبان دکتر افشاری متخصص قلب و عروق:

انواع کلسترول خوب و بد!؟

بالا بودن کلسترول خون علائم خاصی ندارد و برای پی بردن به آن باید آزمایش خون بدهید. آزمایش خون مقدار کلسترول «خوب» و کلسترول «بد» را به شما گزارش خواهد کرد. کلسترول با حامل های متفاوتی – که لیپوپروتئین نام دارند – در بدن جابجا می شود. شناخته شده ترین این حامل ها عبارتند از:

تری گلیسیرید رایج ترین شکل چربی در بدن بوده و چربی را در خون ذخیره و منتقل می کند. هرگونه انرژی اضافی از غذا که بدن به آن احتیاج نداشته باشد، به تری گلیسیرید تبدیل می شود.

کاهش کلسترول خون با مصرف غذا

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟؟؟

خوردن برخی غذاها می تواند به بهبود وضعیت کلسترول خون و سلامت قلب کمک کند. اولین گام برای داشتن رژیم غذایی سالم این است که از انواع مختلفی از مواد غذایی گیاهی استفاده کنید. با خوردن غذاهای گیاهی بسیاری از مواد مغذی، چربی های سالم و فیبرها را دریافت خواهید کرد. تمامی این مواد به سلامت قلب شما کمک خواهند کرد. برخی از این مواد عبارتند از:

1_ جو دو سر

خوردن غلات کامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. جو دو سر نیز از این حیث بسیار خاص بوده و با داشتن نوعی فیبر محلول به نام «بتا گلوکان» به کاهش کلسترول بد خون – یا همان LDL – کمک می کند.

2_ سبزیجات و میوه ها

خوردن روزانه انواع سبزیجات و میوه های رنگارنگ می تواند شما را در برابر بیماری های قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان ها محافظت کند. این مواد سرشار از فیبر محلول هستند و به کاهش جذب کلسترول و کاهش کلسترول بد خون کمک می کنند.

3_ مواد غذایی سرشار از چربی های سالم

خوردن غذاهایی که دارای چربی های غیر اشباع هستند، سطح کلسترول خوب را در خون شما بالا می برند. این مواد غذایی برای سلامت قلب شما مفید بوده و عبارتند از:

 

  • آووکادو
  • ماهی های روغنی مانند ماهی خال مخالی، ساردین و سالمون
  • آجیل ها و مغز ها
  • زیتون
  • روغن های گیاهی و پخشینه ها

4. کاهش چربی خون با مصرف حبوبات

حبوباتی مانند نخود و عدس منابعی غنی از فیبر محلول و پروتئین گیاهی هستند. خوردن حبوبات و لوبیا به جای گوشت (پروتئین حیوانی) می تواند به کاهش LDL بدن کمک کند. حبوبات کنسروی گزینه مناسبی برای غذاهای آسان و سریع هستند. منتهی قبل از استفاده، آب نمک آن را شسته و آن را آبکش نمایید. از حبوبات کنسروی می توانید در سالادها و سس ها و نیز در تهیه غذاهای حاوی حبوبات مانند حموس استفاده نمایید.
کاهش چربی خون با مصرف حبوبات

5_ کاهش کلسترول بد با مصرف آجیل

آجیل حاوی چربی ها و فیبرهای مفیدی برای قلب بوده و می تواند به کنترل کلسترول کمک کند. خوردن منظم آجیل با کاهش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید ارتباط دارد. بهتر است انواع مختلفی از آجیل را مصرف کنید چرا که هر کدام حاوی سطوح متفاوتی از چربی های سالم هستند. آجیل هایی را انتخاب کنید که طبیعی تر بوده و حاوی مواد مغذی بیشتری هستند. همچنین آجیل هایی بهتر اند که دارای پوست بوده و شور و بو داده نیز نباشند. 

6_ سویا و مشتقات آن

محصولات سویا شامل توفو، شیر سویا، لوبیای سویا و دانه های ادامام هستند. برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن منظم محصولات سویا می تواند به کاهش LDL و تری گلیسیرید کمک  کند. سعی کنید حتی الامکان از محصولات سویای طبیعی تر مانند لوبیای سویا، شیر سویای شیرین نشده و توفوی غیر طعم دار استفاده کنید.

7_ استرول های گیاهی

غلظت کمی از استرول های گیاهی در میوه ها، سبزیجات، آجیل و غلات وجود دارد. با این حال برخی از غذاها (مانند مارگارین) غنی شده با استرول های گیاهی هستند. خوردن غذاهای حاوی استرول های گیاهی به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل می تواند کلسترول بد را کاهش دهد. دلیل این امر این است که این استرول ها جذب کلسترول را کاهش می دهند.

نکته: مواد غذایی غنی شده با استرول های گیاهی تنها در صورتی موثر اند که به طور منظم مصرف شوند. 

2.5/5 - (491 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (491 امتیاز)
پرسش از دکتر