افراد مبتلا به حمله پانیک اغلب میخواهند بدانند که آیا، درمان قطعی پانیک وجود دارد که بتواند آنها را از شر علائم بیماری خلاص کند. حقیقت این است که حمله پانیک را هرگز نمی توان به طور کامل درمان کرد. بلکه می توان آن را تا نقطه ای مدیریت کرد که دیگر زندگی شما را مختل نکند.

دلیل این که چرا یک درمان دائمی وجود ندارد این است که حمله پانیک از فردی به فرد دیگر تا حد زیادی متفاوت است. با این حال با صبر و مقاومت می توان راههایی پیدا کرد که به درمان پانیک کمک میکند.

تکنیک های ذهنی برای درمان حمله پانیک

برای درمان پانیک باید هم زمان از دارو درمان و روان درمانی استفاده کرد. در ادامه مفصلا برایتان شرح خواهیم داد:

درمان حمله پانیک با استفاده از روان درمانی

یک فرد متخصص در عرصه سلامت روان می تواند به شما در توسعه ی روش هایی برای تغییر تفکر و رفتارهایی که موجب تسکین پایدار شما می شوند، کمک کند. نشان داده شده است که انواع مختلفی از روش های روان درمانی وجود دارند که می توانند برای حمله پانیک مفید باشند.

حمله پانیک

یکی از این روش های درمانی، درمان رفتاری ذهنی (CBT) می باشد، روشی که شامل شیوه های یادگیری آرامش، تغییر الگوهای فکری منفی، مدیریت استرس و افزایش اعتماد به نفس می شود.

در معرض قرار گرفتن تدریجی یا پیش رونده، یک تکنیک CBT است که در آن درمانگر، بیمار را به آهستگی با ترس هایش روبه رو می کند و سپس به آنها می آموزد که در حین تجربه ی اضطراب، آرامش خود را حفظ کنند. برای مثال، اگر پانیک شما ناشی از رانندگی ماشین ها در آزادراه می باشد، درمانگر شما ممکن است به سادگی درمان شما را با تجسم ماشین های در حال رانندگی در آزادراه شروع کند. سپس به شما آموزش می دهد که این تصویر را در ذهن خود نگه دارید و تا متوجه تنش خود شوید.

این تمرکز بر احساسات ناخوشایند با هدایت توجه به سوی آرامش ذهن و بدن دنبال می شود. درمانگر در طول چند جلسه، به تدریج شما را بیشتر در معرض ترس تان قرار می دهد، ابتدا از تجسم ماشین ها در آزادراه شروع می کند و تا رانندگی کردن خودتان در آزاد راه ادامه می دهد.

در حین گذراندن این مراحل، شما یاد خواهید گرفت چگونه آرام بمانید و احساسات پانیک اتک را کنترل کنید. در طول دوره های درمانی خود با درمانگر یا روانشناس خود آزادانه و صادقانه صحبت کنید. این کار باعث می شود که آنها متوجه علائم شما شوند تا بتوانند به بهبودی شما کمک کنند.

توصیه های خودیاری برای درمان قطعی پانیک

منابع خودیاری بسیاری وجود دارند که مربوط به حمله پانیک و اضطراب می باشند. هدف از بیان این مطالب کمک به شما برای مدیریت یا بعبارتی درمان پانیک اتک به تنهایی می باشد. استراتژی های خودیاری رایج عبارتند از:

درمان پانیک با ریلکسیشن

چه قرصی برای حمله پانیک خوبه

درمان حمله پانیک با دارو اغلب زمانی توصیه می شود که علی رغم تلاش برای کنترل علائم از طریق استراتژی های درمانی و خود یاری، علائم تداوم داشته باشند. دارو ممکن است زمانی پیشنهاد داده شود که حمله پانیک به حدی شدید شده باشد که عملکرد روزمره را تحت تأثیر قرار دهد.

1_ داروهای ضدافسردگی

متخصصان برای درمان حمله پانیک، داروهای ضد افسردگی را معمولاً از دسته ی داروهای مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین، یا SSRI ها تجویز می کنند. از جمله SSRI ها میتوان موارد زیر را نام برد:

• فلوکستین
  • سرترالین
  • پاروکستین
  • سیتالوپرام

این داروها می توانند احساس اضطراب را تسکین بخشند و علائم افسردگی که اغلب با حمله پانیک همراه هستند را کاهش دهند.

عوارض جانبی شایع این داروها شامل اختلالات جنسی، ناراحتی گوارشی و مسائل مربوط به خواب است. اگر قصد مصرف داروهای ضد افسردگی را دارید، در مورد عوارض جانبی احتمالی و دیگر دغدغه های خود با پزشک مشورت کنید. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا داروهای ضد افسردگی اثر خود را نشان دهند و نباید آنها را به یکباره قطع کرد.

2_ آرام بخش ها

آرام بخش های بنزودیازپین، دسته دیگری از داروها هستند که می توانند اضطراب را تسکین بخشند و حمله پانیک را آرام کنند. پزشکان ممکن است برای افراد مبتلا به اختلال پانیک

• آلپرازولام
  • لورازپام
  • کلونازپام
را تجویز کنند تا موجب کاهش فوری علائم اضطراب شوند. احتمال سوء مصرف در استفاده از این داروها وجود دارد. همچنین در صورتی که این داروها در مدت زمانی طولانی مصرف شوند ممکن است منجر به وابستگی جسمی شوند.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق

علت تپش قلب و لرزش بدن می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که یکی از آنها هم اختلال پانیک است که در ادامه مطلب میتوانید موارد دیگر را نیز مشاهده کنید.
2.5/5 - (109 امتیاز)

2.5/5 - (109 امتیاز)