آیا رابطه ای بین کرونا و تپش قلب وجود دارد؟ یا بهتر است بگوییم، آیا کرونا باعث تپش قلب میشود؟ بسیاری از افرادی که به کرونا مبتلا می شوند از تپش قلب شکایت دارند.

کرونا و تپش قلب

آیا تپش قلب در بیماران کرونایی، خطرناک است؟ برای پاسخ به این سوال باید موارد زیر را در نظر بگیریم:

1_ شدت بیماری

در افراد مبتلا به نوع خفیف کرونا، درگیری ریوی و قلبی وجود نداشته یا حداقل می باشد. این بیماران ممکن است علائمی شبیه به یک سرماخوردگی معمولی مانند تب، سردرد و بدن درد را تجربه کنند. بسیاری از این افراد از تپش قلب نیز شکایت دارند. 

نکته ای که در مورد تپش ‌قلب این گروه باید بدانیم این است که مواردی مانند تب، درد و حتی بی اشتهایی و در نتیجه نرسیدن مایعات کافی به بدن می توانند باعث بالا رفتن ضربان قلب و احساس تپش قلب ‏شود. در اصطلاح پزشکی به این نوع تپش قلب، تاکی کاردی سینوسی گفته می شود و درمان آن در حقیقت درمان همان علت ایجاد کننده، مانند تب می باشد.

اما در این افرادی که درگیری ریوی شدیدتر بوده و در بسیاری از موارد شاهد درگیری مستقیم یا غیر مستقیم عضله قلب نیز بوده ایم. اختلالات گفته شده، علاوه بر ایجاد نوع بی خطر تپش قلب یعنی تاکی کاردی سینوسی، می توانند آریتمی های خطرناک تر مانند فیبریلاسیون دهلیزی را نیز موجب شوند.

اضطراب ناشی از کرونا و تپش قلب

در حقیقت یکی از دلایل بستری افراد در موارد حاد درگیری کرونا، مانیتورینگ دقیق ریتم قلبی بیمار توسط پزشکان و اقدامات قلبی لازم در موارد اورژانسی می باشد. همچنین در افراد مبتلا به نوع شدید بیماری، تپش قلب می تواند نشانه درگیری عضله قلب (میوکاردیت) و حتی نارسایی قلبی ناشی از کرونا باشد.

2_ بیماری های زمینه ای

بسیاری از مبتلایان به کرونا، دچار بیماری های زمینه ای دیگری مانند فشار خون، کم خونی و مشکلات تیروئید نیز هستند. ابتلا به کرونا می تواند باعث تشدید علائم مربوط به بیماری زمینه ای شود. برای مثال فرد مبتلا به کم خونی، با ابتلا به کرونا ممکن است، تپش قلب شدیدتری را نسبت به فردی که کم خونی ندارد تجربه کند.

۳_ اضطراب ناشی از کرونا

اضطراب از شایعترین حالت های روانی همراه با کرونا می باشد. اضطراب، همان گونه که می‌تواند در افراد عادی ایجاد تپش قلب نماید، در افراد مبتلا به کرونا نیز در بسیاری از موارد، تپش قلب ناشی از اضطراب زمینه‌ای میباشد.

بعد از درمان کرونا

ضربان قلب نرمال در کرونا

ضربان قلب در کرونای خفیف معمولا در محدوده ی نرمال بین  (60 تا 100) قرار دارد. معمولا با افزایش درجه حرارت بدن (تب) ضربان قلب بالا میرود. در صورت ابتلا به کرونای شدید، ضربان قلب معمولا بالا می رود و هم گام با درمان، کم کم به محدوده نرمال باز میگردد.

آیا تپش قلب بعد از بهبودی کرونا نیز ادامه دارد؟

بسیاری از افرادی که از کرونا بهبود یافته اند، در دوران نقاهت نیز از تپش قلب شکایت دارند. توجه به این نکته ضروری است که دوران نقاهت این بیماری می تواند بسیار طولانی باشد و حتی تا چند ماه نیز به طول بیانجامد. تپش قلب در این دوران معمولاً بی خطر می باشد. با این حال اگر تپش قلب شدید یا مکرر باشد حتماً باید توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

درمان تپش قلب بعد از کرونا 

گام اول برای درمان تپش قلب بعد از کرونا، درمان علت های زمینه ای مانند مشکات ریوی باقیمانده از بیماری، اضطراب، کمبودهای تغذیه ای و مواردی از این قبیل است. اما گام دوم استفاده از داروهای کاهنده ی ضربان قلب مانند بتابلاگر ها تحت نظر پزشک می باشد. 

مصرف خودسرانه ی دارو در شرایط بدن پس از بیماری، میتواند عواقب جبران ناپذیری بهمراه داشته باشد.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب  و عروق و عضو انجمن قلب آمریکا

ویروس کرونا به شیوع مرگبار خود همچنان ادامه می دهد، آیا درد قفسه سینه می تواند از علائم ویروس کرونا باشد؟
2.7/5 - (133 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.7/5 - (133 امتیاز)
پرسش از دکتر