در فرآیند درمان واریس با لیزر به جای گره زدن و از بین بردن رگ های غیر طبیعی، آنها را با لیزر گرم می کنند. گرما دیواره رگها را از بین می برد و بدن به طور طبیعی بافت مرده را جذب می کند و رگهای غیر طبیعی از بین می روند. این کار به اتاق عمل نیازی ندارد و اصطلاحا بصورت سرپایی انجام می گیرد.

آیا درمان واریس با لیزر برای هر نوع واریسی مناسب است؟

تقریباً تمام بیماران مبتلا به واریس برای درمان با لیزر مناسب هستند. معمولاً کسانی که رگهای کوچک و قابل بازگشت بعداز جراحی قبلی دارند، باید با اسکلروتراپی واریس، درمان خود را مدیریت کنند.

مراحل درمان واریس با لیزر

در ابتدا رگ ها را با امواج فراصوت اسکن می کنند و رگهای تحت درمان را با قلم مشخص می کنند. شما روی یک کاناپه دراز می کشید. بسته به اینکه کدام رگ ها باید درمان شوند، ممکن است به پشت یا جلو دراز بکشید. تمام این مراحل با اسکن و امواج فراصوت هدایت می شوند.

Endovenous به معنای داخل رگ است، بنابراین کار بعدی که پزشک باید انجام دهد این است که از طریق یک سوزن باریک، وارد رگ مورد نظر شود. مقدار کمی بی حسی موضعی از طریق پوست به رگ تزریق و سوزنی به آن وارد کند.

یک سیم از طریق سوزن عبور کرده و به رگ می رسد. سپس سوزن برداشته می شود و یک کاتتر (لوله پلاستیکی نازک) از روی سیم عبور داده می شود، از رگ بالا می رود و در نهایت سیم برداشته می شود.

درمان واریس با لیزر

در مرحله بعد فیبر لیزر، از کاتتر عبور داده می شود که در بالاترین نقطه ی لیزر، بخشی برای گرم شدن و ایجاد حرارت قرار دارد. 

معمولا لیزر به مدت 5 دقیقه به سمت رگ، زده می شود. طی این فرآیند، ممکن است بوی سوختگی حس کنید، اما دردی احساس نمی کنید. اگر تحت درمان هر دو پا هستید، این روند روی پای دیگر نیز تکرار می شود. در نهایت لیزر و کاتتر برداشته می شود و سوراخ حاصل از سوزن با یک پانسمان کوچک پوشانده می شود.

درمان واریس با لیزر چقدر طول می کشد؟

درمان هر پا حدود 20-30 دقیقه طول می کشد. همچنین ممکن است اسکلروتراپی فومی یا عمل Avulsions و جوراب فشاری نیز بعد از درمان تجویز شود.

مراقبت های بعد از درمان واریس با لیزر

درمان واریس با جوراب واریس

آیا نوع لیزر در درمان واریس تاثیر گذار است؟

بیشتر لیزرهای مورد استفاده برای درمان واریس تقریباً یکسان هستند. برخی از انواع جدید لیزر ادعا می کنند که درد کمتری نسبت به لیزرهای استاندارد دارند. به نظر می رسد برخی از واقعیت ها در این مورد وجود دارد، اگرچه میزان دردی که اکثر بیماران با لیزرهای استاندارد تجربه می کنند کم و به راحتی قابل تحمل است. از طرفی لیزرهای جدید هنوز تحت آزمایش کلینیکی گسترده قرار نگرفته اند، بنابراین ما به طور قطعی نمی دانیم که در طولانی مدت موثر خواهند بود یا خیر؟

آیا بعد از درمان واریس با لیزر، درمان دیگری نیاز است؟

اگر فقط برای تسکین علائم تحت درمان هستید، معمولاً هیچ درمان دیگری لازم نیست. با این حال اکثر بیماران مایلند، ظاهر رگهای خود را بهبود بخشند و از این تعداد حدود 80٪ به درمان بیشتری نیاز دارند. واریس به طور معمول بعد از EVLA کمتر مشهود و بندرت کاملاً ناپدید می شود.

درمان اضافی برای واریس می تواند به روش ابلیشن یا اسکلروتراپی واریس  باشد. این درمان های اضافی را می توان در زمان EVLA یا اغلب پس از تاخیر 4 الی 6 هفته ای انجام داد. اگر رگ های واریسی گسترده ای روی هر دو پا داشته باشید، بعید به نظر می رسد که بتوانید تمام درمان های اضافی را در زمان EVLA انجام دهید.

مواظبت بعد از اسکلروتراپی چیست؟

عوارض درمان واریس با لیزر

عوارض جدی بعد از لیزر بسیار نادر است. اما داشتن  عوارضی که در ادامه به آنها می پردازیم امکان پذیر است:

1_ ترومبوفلبیت

لیزر با گرم کردن دیواره ورید کار می کند که التهاب دیواره رگ پس از آن، پاسخ اجتناب ناپذیر و آگاهانه به گرما است. ممکن است رگ تحت درمان سخت و حساس شده باشد. رگهای واریسی که از رگ های تحت درمان تغذیه می شوند نیز ممکن است با تشکیل برخی از لخته های خون در آنها سخت و کلوخه شوند. این لخته ها خطرناک نیستند و بدن شما طی چند هفته به طور طبیعی آن را جذب می کند.

2_ آسیب عصبی

عصب هایی که در کنار رگ های تحت درمان قرار دارند، ممکن است در اثر گرما یا ابلیشن آسیب دیده و لکه های کوچکی روی پوست ایجاد کنند، که معمولاً طی چند ماه برطرف می شوند.

3_ سوختگی

در عمل می توان پوست را با لیزر سوزاند که خوشبختانه به ندرت دیده شده است.

4_ DVT

DVT یک لخته خون در رگهای عمیق پا است که یک عارضه شناخته شده از جراحی است. اگر لخته به سمت ریه ها برود، می تواند خطرناک باشد. خطر ابتلا به DVT بعد از لیزر EVLA بسیار کم است ولی به تعداد کم نیز گزارش شده است.

درمان واریس با اسکلروتراپی

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق

انواع واریس پا را بشناسید
2.6/5 - (5 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.6/5 - (5 امتیاز)
پرسش از دکتر