اسکلروتراپی فرآیندی است برای درمان واریس که پزشک طی آن با استفاده از تزریق ماده ای به نام اسکلروسانت، به رگ های آسیب دیده به  درمان واریس می پردازد. اما درمان این ورید ها به اینجا ختم نمیشود و مواظبت بعد از اسکلروتراپی واریس پا برای گرفتن نتیجه ی مطلوب از اهمیت بالایی برخودار است:

باید و نباید های قبل از اسکلروتراپی

به مدت 7-9 روز قبل از عمل از مصرف آسپرین یا داروهای رقیق کننده خون، روغن ماهی، ویتامین E، ایبوپروفن و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی خودداری کنید. در صورت مصرف این داروها ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین:

مراقبت قبل از اسکلروتراپی

مراقبت های بعد از اسکلروتراپی

به مدت 1 هفته پس از درمان، جوراب های واریس تا ران بپوشید. جوراب را میتوان در حمام نیز استفاده کرد، و پس از آن با استفاده حالت خنک سشوار خشک کرد. برای کمک به بهبود جریان خون در پاها و صاف و پهن نگه داشتن ورید های درمان شده، تا آنجا که ممکن است جوراب ها را در طول روز تا دو هفته بپوشید.

بعد از هفته اول، جوراب ساق بلند را می توانید شب ها یا هر زمان که پاها را بالا می برید، در بیاورید. استفاده از جوراب های واریسی به شما کمک می کند تا با عوارض کمتری به بهترین نتیجه ممکن برسید. این جوراب ها باید به عنوان بخشی از برنامه عادی زندگی شما بشوند و چون ممکن است از ایجاد ورید های واریسی جدید جلوگیری کنند، به خصوص اگر بیش از 6 ساعت در روز می نشینید یا می ایستید، باردار هستید یا سابقه خانوادگی واریس دارید.

به مدت 3-4 روز موی پای خود را اصلاح نکنید. بعد از درمان 30-60 دقیقه پیاده روی کنید و بعد از آن به مدت 2 هفته روزانه 20-30 دقیقه پیاده روی را ادامه دهید، اما به مدت 1-2 روز از ورزش شدید خودداری کنید. به مدت یک هفته ورزش های هوازی مانند دویدن یا دوچرخه سواری را انجام ندهید.

مراقبت بعد از اسکلروتراپی

ممنوعیت دارویی بعد از اسکلروتراپی واریس پا

به مدت 3 الی4 روز پس از عمل از مصرف داروهای رقیق کننده خون، آسپرین، روغن ماهی، ویتامین E، ایبوپروفن و غیره، خودداری کنید (اگر این موارد را پزشک تجویز کرده است ابتدا از پزشک خود سوال کنید).

عوارض بعد از اسکلروتراپی

انتظار می رود که در اطراف وریدهای درمان شده مقداری قرمزی و تورم (کهیر مانند) ایجاد شود که کاملا طبیعی است و ممکن است 1-2 روز طول بکشد. این حالت ممکن است با خارش و سوزش نیز همراه باشد، که با مصرف بنادریل 25 میلی گرم یا آنتی هیستامین غیر آرامبخش مانند: زیر تک 10 میلی گرم، بهبود یابد.

کبودی در اطراف ناحیه درمان شده نیز طبیعی است و باید طی 1 هفته برطرف شود. وریدها اغلب با بهبودی به طور موقت تغییر رنگ می دهند. این بدان معنی است که ممکن است بنفش، قرمز تیره یا قهوه ای به نظر برسند. قرار گرفتن در معرض آفتاب یا برنزه شدن باعث بدتر شدن تغییر رنگ می شود و ممکن است باعث دوام بیشتر یا دائمی شدن آن ها شود. از قرار گرفتن در معرض آفتاب به طور کامل خودداری کنید تا نواحی درمان شده به رنگ طبیعی خود بازگردند.

در برخی افراد معمولاً 2 هفته پس از درمان ممکن است یک برجستگی محکم (معمولا بنفش رنگ) در ورید ایجاد شود. این حالت یک تجمع سطحی خون غیر خطرناک است که به راحتی در مطب قابل درمان است. حتما به پزشکتان مراجعه کنید تا ارزیابی شود.

درمان واریس

مناطق دردناک، قرمز رنگ، تورم در حال گسترش، تاول یا تورم پا باید بلافاصله به پزشک اطلاع داده شوند. بهبود وریدهای درمان شده ممکن است 6 هفته طول بکشد. ظاهر آن ها بلافاصله پس از درمان ممکن است بدتر از قبل از به نظر برسد، اما جای نگرانی ندارد.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق

برای آشنایی با انواع واریس می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:
2.5/5 - (10 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (10 امتیاز)
پرسش از دکتر