قرص متورال که با نام قرص متورال 50 میلی (متوپرولول 50) در بازار عرضه می شود، برای درمان فشار خون بالا و آنژین صدری استفاده می شود. در این مقاله به نحوه، دوز مصرف، تداخلات دارویی، بهترین زمان مصرف قرص متورال و سوالات پرتکرار شما پیرامون نحوه مصرف این دارو می پردازیم … 

کاربرد قرص متورال 50 چیست؟

قرص متورال 50 میلی‌گرمی برای بهبود کارکرد قلب و کنترل جریان خون در رگها تجویز می‌شود. این دارو به درمان فشار خون بالا و آنژین (درد قفسه سینه) کمک می‌کند. قرص متورال 50 فعالیت برخی مواد شیمیایی در بدن را که به طور طبیعی ترشح می‌شوند، کنترل می‌کند. این دارو را می‌توان قبل یا بعد از غذا مصرف کرد. دوز دارو به شدت بیماری بستگی دارد. پزشک ممکن است بر حسب نیاز دوز دارو را تغییر دهد.

متورال 50 را نباید بیشتر از دوز مجاز مصرف کرد. در صورت مصرف بیش از حد مجاز، باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید. بیمارانی که برخی مشکلات خاص دارند نباید از این دارو استفاده کنند. این دارو برای بیمارانی که بیماری قلبی عروقی یا مشکلات جریان خون دارند توصیه نمی‌شود. اگر به تازگی حمله قلبی داشته‌اید، متورال 50 ممکن است گزینه خوبی برای شما نباشد. بیمارانی که مشکلات کلیوی یا کبدی یا اختلال تیروئید یا حتی آلرژی دارند باید قبل از مصرف دارو به پزشک خود اطلاع دهند.

متوپرولول ماده موثر در قرص متولار 50

نصف قرص متورال

با توجه به اینکه متورال باید 2 بار در روز مصرف شود، معمولا بصورت نصف صبح، نصف شب مورد استفاده قرار میگیرد.

عوارض قرص متورال 50

برخی عوارض جانبی متورال 50 به این شرح هستند:

  • خستگی یا سرگیجه
  • تغییر خلق و گیجی
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات خواب
  • کابوس
  • کهیر یا تحریک پوستی
  • اسهال

از آنجا که متورال 50 به گیجی منجر می‌شود، پس از مصرف دارو نباید رانندگی کنید. همچنین مصرف همزمان الکل با این دارو می‌تواند عوارض آن را تشدید کند. 

دوز دارو بین 100 تا 450 میلی‌گرم متفاوت است. برخی داروها که با متورال 50 تداخل دارند شامل پرازوسین، تربینافین، بوپروپیون و غیره هستند. بنابراین، باید داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک خود اطلاع دهید. اگر یک دوز از دارو را فراموش کردید، باید بلافاصله آن را مصرف کنید. اما دوز قبلی را همراه با دوز جدید مصرف نکنید چون مشکل‌ساز خواهد بود. 

اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شده است بر اساس محتوای نمک دارو است. کاربردها و اثرات دارو ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. قبل از مصرف این دارو با متخصص قلب مشورت کنید.

موارد مصرف متورال 50

  • فشار خون بالا: متورال 50 برای کاهش فشار خون استفاده می‌شود.
  • آنژین پکتوریس: متورال 50 برای تسکین درد مزمن قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون به قلب مصرف می‌شود. 
  • درمان درد قفسه سینه و بهبود علائم در مبتلایان به بیماری انسداد عروق
  • درمان تپش قلب
  • درمان آریتمی قلبی 
  • حمله قلبی: متورال 50 در طول مراحل اولیه درمان حمله قلبی مصرف می‌شود. 
  • نارسایی احتقانی قلب: در این بیماری خون به میزان کافی پمپاژ نمی‌شود و متورال برای این بیماری تجویز می‌شود.
  • تیروئد پرکار: قرص متورال 50 همراه با دیگر داروها برای کاهش برخی علائم تیروئید پرکار تجویز می‌شود. 
  • پیشگیری از میگرن: متورال 50 گاهی مواقع برای پیشگیری و تسکین سردردهای میگرنی مصرف می‌شود. 

قرص متورال برای تپش قلب

متوپرولول (لوپرسور، توپرول) متعلق به گروه داروهایی می باشد که بتابلاکرها (مسدود کننده های بتا) نامیده می شوند. همانطور که اشاره شد، این داروها ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهند. این دارو با مسدود کردن اثرات اپی نفرین هورمونی (که به آدرنالین نیز شناخته شده اند)، موجب می شود که قلب شما آهسته تر و با نیروی کمتری بتپد. این داروها، اغلب برای موارد سکته قلبی، نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی یا آنژین تجویز می شوند.

دارو های تنظیم کننده فشارخون بالا

متورال و حمله قلبی

متورال متعلق به دسته داروهای بتا بلاکر میباشد. این دسته ی دارویی یکی از درمان های اصلی برای زمان وقوع حمله قلبی هستند. در حقیقت در فردی که دچار حمله قلبی شده, مصرف متورال هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت باعث کاهش میزان مرگ و نارسایی قلبی شده و همچنین موجب افزایش طول عمر بیمار نیز میگردد. 

از این رو در هر فردی که دچار حمله قلبی شده است در صورتی که فشارخون و تعداد ضربان قلب اجازه دهد، متورال را در اولین زمان ممکن شروع میکنیم. استثنای این مورد بیماران مبتلا به سکته بطن راست یا دیواره تحتانی بطن چپ هستند که تجویز متورال در این دسته از بیماران باید با احتیاط صورت گیرد.

کاربرد قرص متورال برای فشار خون

داروهای بتا بلاکر (و از جمله متورال) خط اول درمان فشار خون محسوب نمیشوند. با این حال, در موارد خاص می‌توان از این داروها برای درمان فشار خون استفاده کرد. برای مثال در بیماران جوانتر که علت فشار خون آنها سطح بالای تنش و اضطراب و در نتیجه تحریک سیستم سمپاتیک میباشد, متورال می تواند یک گزینه ی مناسبی برای درمان فشارخون محسوب شود. 

همچنین اگر علیرغم استفاده از چند دارو, همچنان فشار خون بیمار کنترل نشده باشد می توان با افزودن متورال به داروهای قبلی, به درمان فشار خون بیمار کمک نمود.

‏متورال و درد قلبی

متورال یکی از داروهای اصلی برای کاهش درد در بیماران مبتلا به آنژین صدری میباشد. این بیماران معمولاً در حالت استراحت دردی ندارند, اما به دنبال فعالیت یا استرس روانی دچار درد ناشی از گرفتگی عروق کرونر قلب می‌شوند. متورال در این دسته از بیماران باعث کاهش درد و افزایش تحمل فعالیت می گردد. (به همین علت است که قبل از انجام تست ورزش توصیه می‌شود که بیمار برای چند روز مصرف متورال خود را قطع کند تا تست ورزش قادر به تشخیص گرفتگی عروق قلب باشد).

موارد منع مصرف متوپرولول

  • حساسیت: متورال 50 برای افرادی که سابقه حساسیت به این بیماری یا هر داروی متعلق به گروه بتا بلاکر دارند غیرمجاز است. 
  • بیماری قلبی: متورال 50 برای افرادی که مشکلات جدی قلبی مانند بلوک قلبی، سندروم سینوس بیمار و غیره دارند توصیه نمی‌شود. 
  • اختلالات گردش خون: متورال 50 برای افرادی که مشکلات جدی گردش خون دارند توصیه نمی‌شود. 
  • نارسایی قلبی: متورال 50 برای بیمارانی که نارسایی قلبی شدید دارند یا تحت درمان اورژانسی قرار دارند توصیه نمی‌شود. 
  • اختلالات ضربان قلب: افرادی که ضربان قلب پایین دارند نباید از متورال 50 استفاده کنند. 

عوارض متورال 50 چیست؟

  • درد قفسه سینه
  • کاهش فشار خون
  • تاری دید
  • سرگیجه
  • کاهش ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • تهوع یا استفراغ
  • کهیر یا قرمزی پوست

سوالات رایج در مورد مصرف قرص متورال

اثر دارو به مدت 3 تا 6 ساعت پس از مصرف خوراکی و 5 تا 6 ساعت پس از مصرف تزریقی دوام دارد. 

اثرگذاری متوپرولول (ماده اصلی قرص متولار 50) کمتر از یک ساعت پس از مصرف خوراکی و 20 دقیقه پس از تزریق مشاهده می‌شود. 

مصرف این دارو در هنگام بارداری توصیه نمی‌شود مگر اینکه ضرورت حیاتی داشته باشد. قبل از مصرف، در مورد مزایا و خطرات احتمالی این دارو با پزشک خود مشورت کنید. حتی اگر دارو را مصرف می‌کنید، دوز آن باید تا حد ممکن پایین باشد و حداقل دو تا سه روز قبل از زایمان باید مصرف آن قطع شود. 

هیچ موردی از اعتیاد به این دارو گزارش نشده است.

هیچ گزارشی مبنی بر انتقال این دارو از طریق شیر به نوزاد وجود ندارد. اما باید جوانب احتیاط را رعایت کرد و تنها زمانی این دارو را مصرف کرد که مزایای آن از خطرات احتمالی بیشتر باشد. قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید. 

دستورالعمل‌های مربوط به دوز دارو

مصرف قرص متورال در کشورهای ژاپن، آمریکا و هند به تایید سازمان های دارویی رسیده است.

این دارو گیرنده‌های بتا در قلب، رگ‌ها و ریه‌ها را بلاک می‌کند. این کار به بلاک‌کردن اپینفرین و در نتیجه به گشاد شدن رگ‌ها منجر می‌شود. در نتیجه فشار خون کاهش می‌یابد و جریان خون به سمت قلب بهتر می‌شود. 

علائم سکته قلبی چقدر طول میکشد

تداخلات دارویی با متورال 50

هرگاه بیش از یک دارو مصرف می‌کنید یا دارو را برخی غذاها یا نوشیدنی‌های خاص استفاده می‌کنید در خطر تداخل دارویی قرار دارید. تداخلات داروی متوپرولول به شرح زیر است:

آسم

بیمارانی که آسم برونشیتی یا بیماری انسداد ریه مزمن دارند نباید از متورال 50 استفاده کنند. اگر آسم دارید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید تا متورال را با یک داروی دیگر جایگزین کند. 

بلوک قلبی

در بیمارانی که بلوک قلبی شدیدتر از درجه یک دارند نباید متورال 50 مصرف کنند. اما اگر بیمار پیس‌میکر دارد می‌تواند از این دارو استفاده کند. 

دیابت

افرادی که مبتلا به دیابت هستند یا قند خون آنها افت می‌کند، باید متورال را با احتیاط مصرف کنند. در هنگام مصرف این دارو، اگر هرگونه علائمی مبنی بر افت قند خون مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید. 

بیماری کبدی

متورال 50 در بیماران کبدی باید با احتیاط مصرف شود. در چنین مواردی تنظیم دوز مناسب و نظارت ایمنی توصیه می‌شود. 

آب سیاه

در بیماران مبتلا به آب‌سیاه، مصرف متورال 50 باید با احتیاط صورت گیرد. ممکن است دوز داروی آب‌سیاه نیاز به تغییر داشته باشد. در برخی موارد، پزشک یک نوع دیگر بلاکر بتا را تجویز می‌کند. 

چربی و کلسترول بالا

در بیمارانی که چربی و کلسترول بالا دارند، مصرف متورال 50 باید با احتیاط همراه باشد. در چنین مواردی تنظیم دوز مناسب و نظارت ایمنی باید انجام شود.

تداخل متولار با کلسترول خون

تداخل با الکل

در هنگام مصرف متورال 50 باید مصرف الکل قطع گردد، به ویژه اگر تازه شروع به مصرف این دارو کرده‌اید یا به تازگی دوز آن را تغییر داده‌اید. علائمی مانند سردرد، گیجی، تغییر در نبض یا ضربان قلب باید به پزشک اطلاع داده شود. 

تداخل با آزمایشات

اطلاعاتی در دست نیست

مولتی ویتامین و مینرال ها

اگر مکمل مولتی ویتامین یا مینرال استفاده می‌کنید باید متورال 50 را با احتیاط مصرف کنید. مصرف این مکمل‌ها را به پزشک خود اطلاع دهید تا تنظیم دوز و ملاحظات ایمنی لحاظ شود. بین مصرف این داروها باید یک فاصله دو ساعته قرار داشته باشد. 

آملودیپین

در صورت مصرف این دارو پزشک خود را مطلع سازید. در چنین مواردی تنظیم دوز و نظارت ایمنی باید انجام شود. علائمی مانند سردرد، از حال رفتن، کاهش نبض یا ضربان قلب باید به پزشک اطلاع داده شود. 

دیلتیازم

اگر هر کدام از این داروها را مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. در چنین مواردی تنظیم دوز و نظارت ایمنی باید انجام شود. علائمی مانند خستگی، سردرد، از حال رفتن، افزایش وزن، یا درد قفسه سینه باید به پزشک اطلاع داده شود.

آمینوفیلین

اگر هر کدام از این داروها را مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. در چنین مواردی تنظیم دوز و نظارت ایمنی باید انجام شود. اگر علائمی مانند تهوع، استفراغ، بیخوابی، و ضربان قلب نامنظم دارید با پزشک خود تماس بگیرید. بدون مشورت با پزشک مصرف هیچ کدام از داروها را قطع نکنید.

ارگوتامین

اگر هر کدام از این داروها را مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. در چنین مواردی تنظیم دوز و نظارت ایمنی باید انجام شود. علائمی مانند سردی یا کرختی دست و پا، درد و ضعف عضلانی، سردرد شدید و غیره باید به پزشک اطلاع داده شود.

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق

2.6/5 - (659 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.6/5 - (659 امتیاز)
پرسش از دکتر