زخم پوستی وریدی یا زخم واریس پا جراحتی روی پای شما است که معمولا به علت گردش خون ضعیف در پا به تدریج ایجاد، و از عوارض درمان نشدن واریس پا می باشد. این زخم ها از چند هفته تا چند سال ماندگارند. چنانچه آن ها را درمان نکنید، گاهی اوقات می توانند منجربه مشکلات جدی تری شوند. اما برای پیشگیری از وقوع آن ها اقداماتی را می توانید انجام دهید.

چه عواملی باعث ایجاد زخم وریدی پا می شود؟

هنگامی که پوست پا و معمولا اطراف مچ پا دچار ترک خوردگی می شود، زخم های وریدی شکل می گیرند. رگ های پا که می بایست خون را به قلب بازگردانند ممکن است وظیفه شان را به خوبی انجام ندهند. اغلب این موضوع به خاطر وجود واریس و ممانعت دریچه ها در بازگشت جریان خون به رگ‌هایی است که آنگونه که باید عمل نمی کنند.

این جریان خون برگشتی به معنی افزایش فشار در نوک پا است.این اتفاق می تواند باعث شل شدن پوست شود و درمان خراش و‌ بریدگی را دشوار تر سازد. غالب اوقات این زخم ها روی نواحی استخوانی مثل قوزک‌ پا دیده می شوند.

درمان زخم عروقی پا

زخم های وریدی حاصل دیگر مشکلات رگ های پا می باشد که عبارتند از:

1_ وریدهای واریسی

این وریدها بزرگ و برجسته هستند. هنگامی که دریچه های رگ های پا به خوبی عمل نکنند، موجب جمع شدن خون در‌ آنها و ایجاد واریس می شوند. در صورت عدم درمان و عود کردن رگ های واریسی ممکن است مبتلا به زخم واریس در پا شوید. در صورت ابتلا مراجعه به متخصص واریس و درمان آنها امری ضروری است.

2_ نارسایی مزمن وریدی

این عارضه همانند وریدهای واریسی زمانی اتفاق می افتد که رگ های پا نمی توانند پمپاژ خون را به قلب بازگرداند. آنگاه جمع شدن خون در ساق پا موجب ورم می شود. از آنجایی که خون نمی تواند به خوبی در پاها جریان پیدا کند، ممکن است ورم بیشتر شود. این ورم شدید نمی تواند فشار زیادی به پوست وارد کند تا باعث شکل گیری زخم های وریدی شود.

چه کسانی به زخم‌ وریدی پا دچار می شوند؟

این زخم ها درافراد مسن و‌خصوصا خانم ها شایع تر است. چنانچه شرایط زیر را دارید شانس ابتلا به زخم واریس را هم خواهید داشت:

علائم زخم واریس پا

زخم وریدی اغلب خارش آور یا سوزاننده است و قسمتی از پا در اطراف زخم ممکن است متورم شود. علائم دیگر شامل موارد زیر است:

همچنین این زخم می تواند عفونی باشد که در این صورت بهتر است به این موارد توجه کنید:

درمان زخم واریس پا

رایج ترین شیوه درمان پانسمان یا جوراب فشرده است. این فشار می بایست گردش خون پا را بهبود بخشد و در نتیجه توانایی بدن در بهبود زخم را بالا ببرد. همچنین احتمالا به شما گفته می شود مدت زمان طولانی پاهایتان را بالا بگیرید تا به گردش خون کمک شود.

اصولا پزشکان انجام این کار را ۳ تا ۴ بار در روز و هربار ۳۰ دقیقه توصیه می کنند. اگر میکروب زخمتان را عفونی کرده است، برای از بین بردن عفونت به شما آنتی بیوتیک داده می شود. همچنین پانسمان مرطوبی به شما داده می شود تا برای کمک به بهبود سریع تر، روی زخم بگذارید.

در برخی موارد،برای بهبود گردش خون در پاها توصیه پزشک جراحی است. جراحی باعث التیام زخم می شود و از بیماری های مشابه بعدی می تواند جلوگیری کند. اگرچه بهبودی برخی زخم ها زمان بیشتری نیاز دارد و برخی از آن ها هرگز از بین نمی روند، اکثر زخم ها ۳ یا ۴ ماه پس از درمان بهبود می یابند.

واریس مچ پا + علت و علائم

پیشگیری از ابتلا به زخم وریدی

روش های زیادی وجود دارند که می توانید از طریق تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی یا دارو از زخم پوستی وریدی پیشگیری کنید. بهتر است:

تشخیص زخم واریس از زخم های دیگر

اگر زخمی دارید که بهبود نمی یابد یا فکر می کنید عفونی است، بهتر است نزد پزشک بروید. معمولا تنها چیزی که نیاز است معاینه ی سریع زخم و‌ پوست اطراف آن است تا مشخص شود که آیا به زخم پوستی وریدی دچار شده اید یا خیر.

پزشکتان از شما درباره ی سابقه ی بیماری های مزمن مانند دیابت یا تصلب شرایین سوال خواهد کرد. با این حال،در برخی موارد جهت بررسی موشکافانه تر رگ ها و فضای اطراف زخم پزشک ممکن است آزمایش های دیگری مانند ایکس ری یا سی تی اسکن را دستور دهد. گاهی اوقات، یک زخم وریدی می تواند منجر به مشکلات دیگری مثل عفونت های وخیم پوست و استخوان شود. در موارد نادر، موجب سرطان پوست هم می شود.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق

1/5 - (1 امتیاز)