واریس مچ پا، رگهای آبی رنگی که نزدیک به سطح پوست قسمت داخلی یا خارجی مچ پاها هستند. رگ های عنکبوتی می توانند نزدیک به مچ و کف پا ظاهر شوند. این رگ ها مانند تار عنکبوت ظاهر می شوند و نامگذاری آنها به این دلیل می باشد. این رگها بزرگتر از مویرگ های سالم هستند که مطابق معمول عمل نمی کنند و ممکن است نشانه ی بیماری وریدی باشند.

آیا درمان واریس مچ پا، امری الزامیست؟

علائم واریس پا و یا درد واریس پا به ما سرنخی در مورد اقداماتی که باید انجام دهیم، نشان می دهد. با وجود رگ های عنکبوتی یا رگ های واریسی در مچ پا، ممکن است چندین مسئله را تجربه کنید. برخی از افراد فقط روی مچ پای خود دچار رگ واریس می شوند و هیچ درد یا مشکل دیگری ندارند.

برخی دیگر، رگ های واریسی را روی پای خود می بینند، اما در پای خود نیز احساس درد، ورم و خارش می کنند و اگر این رگ ها نشانه ای از بیماری های وریدی پیشرفته تری باشند، ممکن است دچار مشکلات پوستی یا اگزما روی سطح پوست خود شوند.

همچنین برخی از رگ های واریسی قابل مشاهده نیستند. در این مورد، شما ممکن است در مچ، کف پا و پایین پای خود علائم و درد داشته باشید، اما در واقع هیچ رگ غیرطبیعی روی سطح پای خود مشاهده نمی کنید. همچنین ممکن است علائم رگ های واریسی را مشاهده کنید اما آنها را نبینید.

درمان واریس مچ پا

آیا واریس مچ پا خطرناک است؟

ما به هنگام صحبت در مورد رگ های کوچک از اصطلاح رگ عنکبوتی استفاده می کنیم. بسیاری از مردم آنها را یک مشکل سلامتی واقعی نمی دانند، فقط دوست دارند ظاهر پاهایشان بهتر شود. اما در واقع این رگ ها نشانه ی سرریز خون از یک رگ واریسی هستند.

شما ممکن است بتوانید رگ های واریسی را مشاهده کنید یا ممکن است در نقاط عمیقتری از زیر پوست باشند. زمانی که عملکرد صحیح رگ متوقف می شود، جریان خون برمی گردد. وقتی این خون جمع می شود، خون اضافه به رگ ها یا مویرگ های مجاور جاری می شود.

در این زمان شما رگ های عنکبوتی را مشاهده می کنید. بنابراین، با اینکه رگ های واریسی پاها، مچ و کف پا خود مشکل بزرگی محسوب نمی شوند، اما ممکن است نشانه ی این باشد که مشکل دیگری وجود دارد و رگ های دیگر شما می توانند موجب بروز مشکلات شوند. این رگها باید توسط پزشک عروق بررسی شوند. شما نمی دانید درون رگهایتان چه اتفاقی می افتد تا زمانی که سونوگرافی انجام دهید و منبع مشکل مشخص شود.

درمان رگهای پاها و مچ پاها

چندین درمان غیرجراحی برای رگهای واریسی و رگهای عنکبوتی پاها و مچ پاها وجود دارد. پزشک عروق ممکن است برای برطرف کردن علائمتان، یک یا چند درمان زیر را توصیه کنند:

1_ اسکلروتراپی واریس

اسکلروتراپی واریس یک درمان بسیار مؤثر و رایج برای رگهای عنکبوتی ظریف روی سطح پوست شما می باشد. شما همچنین ممکن است آن را با نام اسکلروتراپی استاندارد یا میکرواسکلروتراپی شنیده باشید. اسکلروتراپیست، محلولی را به رگ های عنکبوتی مشکل دار تزریق می کند. این محلول باعث فروپاشی، سفت شدن و بهبودی آنها می شود.

2_ اسکلروتراپی با هدایت سونوگرافی

اسکلروتراپی با هدایت سونوگرافی شبیه به اسکلروتراپی مستقیم است، به جز اینکه تحت هدایت سونوگرافی انجام می شود و سوزن به طرف رگهایی که در جاهای عمیق تری از زیر پوست قرار دارند، هدایت می شود. یعنی این روش نه تنها برای رگ های عنکبوتی سطحی بلکه برای رگ های واریسی خارج از دید نیز استفاده می شود.

3_ ابلیشن درون وریدی با لیزر

در روش ابلیشن درون وریدی با لیزر نیز از هدایت سونوگرافی استفاده می شود و یک فیبر لیزری از طریق یک برش ریز وارد رگ غیرطبیعی می شود. سپس فیبر لیزری فعالسازی شده و به آرامی خارج می شود. دیواره ی رگ به لیزر واکنش نشان می دهد، فرو می پاشد و قبل از بهبودی سفت می شود. هر کدام از این درمان ها کم تهاجمی هستند و ناراحتی کمی دارند.

علائم رگ های واریسی مچ پاها

رگهای واریسی چه ژنتیکی باشند یا بر اثر بالارفتن سن، می توانند موجب محدوده ی وسیعی از علائم از جمله التهاب مزمن مچ پا و ضربان زدن شوند. دیگر علائم شایع شامل موارد زیر می شوند:

لازم به ذکر است که رگ های واریسی ممکن است نشانه ی مشکل جدی تری باشند. زمانی که رگهای برجسته بدون درمان باقی بمانند در نهایت منجر به عوارضی مانند درماتیت یا زخم های پوستی در پاها و دیگر نقاط بدن می شوند.

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق

2.5/5 - (4 امتیاز)