روشهای مختلفی برای درمان واریس وجود دارد اما درمان واریس با اسکلروتراپی یکی از کم خطر ترین و راحت ترین شیوه های درمان این بیماری و به طور خاص واریس عنکبوتی است. بیشتر افراد میپرسند اسکلروتراپی بهتر است یا درمان واریس با لیزر ؟ جواب این سوال بعد از معاینه ی شدت واریس شما مشخص می شود

واریس یک بیماری وریدی است که در آن خون در مسیر بازگشت به قلب در ورید ها (سیاهرگ ها) به درستی حرکت نمی کند، و به سمت جهت مخالف باز می گردد و موجب تورم، پیچ خوردن و کبودی آن ورید می شود. این مشکل بیشتر در نیم تنه پایینی و پا ها دیده می شود. نوع سطحی و نزدیک پوست آن که مانند تارهای عنکبوت است را واریس عنکبوتی می گویند.

اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی یک روش درمانی است که در آن پزشک به تزریق دارو به درون رگ‌های خون یا رگ‌ها لنفاوی می‌پردازد و با این کار موجب تحلیل رفتن رگ‌های ناخواسته می‌شود. این روش معمولا برای درمان رگ‌های واریس یا رگ‌های عنکبوتی به کار می‌رود.

اسکلروتراپی یک عمل جراحی تهاجمی محسوب نمی‌شود و تنها به چندین تزریق نیاز دارد. این روال درمانی می‌تواند برای درمان اختلالات عروق خونی و لنفاوی که موجب شکل گیری نامناسب رگ‌ها می‌شوند، استفاده شود. اسکلروتراپی از محلولی تحریک کننده به نام اسکلروزانت استفاده می‌کند، این محلول به طور مستقیم به درون رگ‌های لنفاوری و وریدها توسط متخصص درمان واریس تزریق می‌شود.

روال کار این محلول بدین صورت است که موجب تحریک رگ مورد تزریق می‌شود و در نتیجه رگ ورم می‌کند. این ورم جریان خون یا مایع لنفاوی را متوقف می‌کند و در نتیجه موجب کوچک شدن این رگ‌ها می‌شود.

اسکلروزانت ماده ی آمپول اسکلروتراپی

مواد شیمیایی ای که به عنوان اسکلروزانت به کار می‌روند عبارتند از:

  • نمک هیپرتونیک (این محلول حاوی بیست درصد NaCl  می‌باشد)
  • سدیم تترادسیل سولفات
  • پولیدوکانول

برای ایجاد درمان موثر، اسکلروتراپی ممکن است چند نوبت تکرار شود و این تکرار معمولا در فواصل شش تا دوازده هفته ای انجام می‌شود، تا بدین ترتیب نرخ موفقیت 85 درصدی در بازه ای سه ساله ایجاد شود.

آیا درمان واریس با اسکلروتراپی درد دارد؟

اگر چه هر جلسه درمانی می‌تواند شامل تزریق‌های زیادی باشد، سوزن‌های به کار رفته بسیار ظریف هستند و در نتیجه افراد درد زیادی حس نمی‌کنند. با این حال در زمان عمل اسکلروتراپی فرد ممکن است احساس سوزش داشته باشد، زیرا محلول در رگ‌های کوچک تر حرکت می‌کند. در نتیجه فرآیند درمانی اسکلروتراپی، ناحیه درمان می‌تواند قرمز و تا حدی متورم شود و احساس خارش ایجاد کند، این مسائل معمولا بعد از چند ساعت برطرف می‌شوند.

هزینه اسکلروتراپی واریس پا

💸 هزینه ی اسکلروتراپی واریس به عوامل مختلفی وابسته است از جمله:

1- گستردگی و شدت واریس پا

2-تعداد آمپول واریس مورد نیاز

به همین علت شما میتوانید جهت استعلام دقیق هزینه اسکلروتراپی واریس با کارشناسان کلینیک دکتر افشاری تماس حاصل فرمایید:

چه بیماری‌هایی توسط اسکلروتراپی قابل درمان هستند؟

اسکلروتراپی اغلب برای درمان رگ‌های واریس استفاده می‌شود. رگ‌های واریس با عنوان دیگر نارسایی مزمن وریدی نیز شناخته می‌شوند. این رگ‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که ورید‌ها ورم می‌کنند و برجسته می‌شوند. این مشکل معمولا در پای افراد رخ می‌دهد. 

این مشکلات معمولا به واسطه دیواره‌های ضعیف وریدها ایجاد می‌شوند که در نتیجه آنها دریچه‌های ورید‌ها تضعیف می‌شوند. در نتیجه این فعل و انفعالات، خون درون ورید‌ها جمع می‌شود و باعث ورم کردن و ایجاد ظاهری متفاوت در ورید‌ها می‌شود. انواع واریس نیاز به درمان های متفاوتی دارند.

رگ‌ها واریس می‌توانند دردناک باشند و می‌توانند مسائل پوستی مانند جوش‌های پوستی ایجاد کنند. اسکلروتراپی با کوچک کردن رگ‌های واریس، اثر آسیب وریدی را کاهش می‌دهد، درد این نواحی را از بین می‌برد و ظاهر بهتری به آنها می‌بخشد.

درمان بیماری های دیگر با اسکلرو تراپی

اسکلروتراپی برای درمان بیماری‌های دیگری نیز به کار می‌رود، این مشکلات عبارتند از:

1- عروق لنفاوی ناهنجار

 این عروق، رگ‌هایی هستند که مایع لنفاوی را حمل می‌کنند. مایع لنفاوی به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا در برابر عفونت‌ها مبارزه کند. اسکلروتراپی می‌تواند به حذف ناهنجاری‌های این عروق کمک کند.

2- هموروئیدها

 اسکلروتراپی می‌تواند برای درمان هموروئیدها استفاده شود. این درمان زمانی انجام می‌شود که روش‌های درمانی دیگر ناموفق بوده اند. هموروئید‌ها زمانی رخ می‌دهند که رگ‌های خونی در اطراف راست روده، ورم کرده و تحریک می‌شوند، این موضوع باعث ایجاد درد و ناراحتی در زمان دفع مدفوع می‌شود.

3- هیدروسل‌

هیدروسل به جمع شدن غیرطبیعی مایعات در حفره‌های بدن گفته می‌شود. هیدروسل در بیضه ‌ها بیماری شایعی محسوب می‌شود.

اسکلرو تراپی واریس برای کجا موثرتر است؟

رگ‌های واریس معمولا در پای افراد ایجاد می‌شوند. ورید‌های آسیب دیده در این نواحی ممکن است بزرگ شوند، تغییر رنگ دهند یا متورم شوند و بعضی از این رگ‌ها در مناطق عمیق تری از پوست قرار دارند و موجب ایجاد ناراحتی در بدن افراد می‌شوند. وریدهای عنکبوتی ابعاد کوچکتری دارند و معمولا در فاصله نزدیک تری از سطح پوست قرار دارند و می‌توانند در رنگ‌های قرمز، بنفش و آبی ظاهر شوند.

در موارد نادر، اسکلروتراپی می‌تواند برای درمان هموروئید به کار برده شود. اسکلروتراپی زمانی برای درمان هموروئید استفاده می‌شود که هموروئیدها، خارجی و کوچک تر هستند. این درمان می‌تواند زمانی استفاده شود که هموروئیدها خون ریزی دارند یا ریسک جراحی‌هایی نظیر هموروئیدکتوم به واسطه مسائل سلامتی فرد زیاد است.

بسته به این که رگ‌های آسیب دیده چه اندازه ای دارند، اسکلروتراپی می‌تواند برای درمان ورید‌های واریس و عنکبوتی در نواحی زیر نیز به کار برده شود:

  • ران‌ها
  • ساق پا
  • مچ پا
  • پنجه
  • صورت (معمولا در اطراف بینی)
  • مقعد
عکس قبل و بعد از اسکلروتراپی واریس عنکبوتی

اقدامات قبل از عمل اسکلروتراپی

پیش از انجام اسکلروتراپی، فرد باید تمامی داروهایی که مصرف می‌کند را به اطلاع پزشک برساند، این موضوع مکمل‌های گیاهی را نیز شامل می‌شود. 

پزشک باید از حساسیت فرد به مسائلی نظیر بی حسی موضوعی و بی هوشی کامل یا ماده حاجب مطلع شود. پزشک ممکن است از بیمار بخواهد مصرف آسپیرین، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) یا داروهای رقیق کننده خون را پیش از عمل متوقف کند. همچنین ممکن است از فرد خواسته شود مصرف مکمل آهن را نیز متوقف سازد. 

بیمار باید پزشک خود را در جریان بیماری‌های اخیر و مسائل سلامتی خود بگذارد. همچنین بهتر است پیش از انجام اسکلروتراپی، فرد در مورد آنتی بیوتیک‌هایی که مصرف می‌کند با پزشک خود صحبت کند تا پزشک روش‌های سالمی را برای قطع این داروها به بیمار پیشنهاد نماید. 

آیا قبل از اسکلروتراپی می توانم لوسیون بزنم؟

بسیاری از بیماران به طور روزانه از لوسیون ها و کرم های مختلفی برای پوست خود استفاده می کنند اما پیش از انجام اسکلروتراپی، نباید هیچ لوسیون یا ماده آرایشی ای به پاها زده شوند. فرد بهتر است برای پس از عمل لباس‌های راحت و گشادی به همراه داشته باشد. معمولا برای انجام عمل، پوشش گان در اختیار بیمار قرار داده می‌شود. فرد می‌تواند برای زمان عمل از شلوارک کوتاه نیز استفاده کند.

مزایای اسکلروتراپی و معایب آن

مزیت‌ها

  • هر جلسه اسکلروتراپی می‌تواند پنجاه تا هشتاد درصد از وریدهای تحت درمان را از بین ببرد.
  • این عمل احتیاجی به بیهوشی ندارد.
  • درمان واریس به روش اسکلرو کم تهاجمی است و جای زخمی باقی نمی گذارد.
  • در مقایسه با روش های دیگر هزینه اسکلروتراپی معقول است.

ریسک‌ها

  • هر عملی که با سوراخ کردن پوست همراه باشد، خطر عفونت را به همراه دارد. به طور معمول احتمال این که عفونت ایجاد شده از اسکلروتراپی به درمان با آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد یک مورد در هزار عمل است.
  • خطر ایجاد لخته‌های خونی در ورید‌ها، التهاب شدید، واکنش‌های آلرژیک به محلول اسکلروزانت و آسیب پوستی که می‌تواند جای زخم دائمی به جای بگذارد نیز در این عمل وجود دارند.

آثار جانبی اسکلروتراپی چیست؟

افراد ممکن است بعد از اسکلروتراپی، عوارضی را تجربه کنند. به طور معمول آثار خفیف تری نظیر ایجاد حس خارش که می‌تواند برای یک تا دو روز بعد از اسکلروتراپی باقی بماند شایع تر هستند. همچنین فرد ممکن است با نواحی برجسته شده و قرمزی در محل تزریق روبرو شود. این نواحی پس از چند روز بهبود پیدا می‌کنند. ایجاد کبودی نیز می‌تواند در اطراف محل تزریق اتفاق بیافتد و می‌تواند برای چند روز یا چند هفته باقی بماند.

آثار جانبی دیگر اسکلروتراپی عبارتند از:

  • وریدهای بزرگتری که با اسکلروتراپی درمان می‌شوند می‌توانند برجسته و سخت شوند و برای تحلیل رفتن و محو شدن به چند ماه زمان نیاز داشته باشند.
  • خطوط یا نقاط قهوه ای ممکن است در محل درمان ایجاد شوند. در بیشتر موارد، این عوارض پوستی ظرف سه تا شش ماه محو می‌شوند، با این حال احتمال باقی ماندن این لکه‌ها بر روی پوست نیز وجود دارد.
  • نئوواسکولاریزاسیون: این پدیده به توسعه رگ‌های خونی کوچک و جدید اشاره دارد که ممکن است در محل درمان اسکلروتراپی ایجاد شوند. این وریدهای کوچک می‌توانند چند روز و یا چند هفته پس از درمان اسکلروتراپی ظاهر شوند، با این حال معمولا در بازه ای سه تا دوازده ماهه بدون نیاز به درمان از بین می‌روند.

مراقبت‌ بعد از اسکلروتراپی واریس

معمولا محل درمان اسکلروتراپی با پانسمان پوشانده می‌شود و رگ‌های درمان شده با استفاده از جوراب‌های پشتیبان یا بانداژ تحت فشار قرار داده می‌شوند. این پوشش‌ها معمولا برای هفت روز تا سه هفته بعد از هر درمان پوشیده می‌شوند. این جوراب‌های ویژه در ابعاد و رنگ‌های مختلفی در دسترس هستند.

پیاده روی بعد از عمل ضروری است

بیماران معمولا بلافاصله پس از اسکلروتراپی می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند. انجام پیاده روی حداقلی به مدت سیزده دقیقه در روز توسط بیماران ضروری است. این موضوع خصوصا باید در چند روز ابتدایی پس از اسکلروتراپی رعایت شود. فعالیت‌های شدید ورزشی نظیر وزنه برداری یا کلاس‌های ایروبیک در این بازه زمانی برای افراد توصیه نمی‌شوند.

دکتر نادر افشاری، متخصص درمان واریس

2.5/5 - (48 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (48 امتیاز)
پرسش از دکتر