اگر فشار خون کنترل نشود، می‌تواند سبب مشکلات جدی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی شود. قرص‌های فشار خون برای مدیریت و کنترل این بیماری تجویز می‌شوند و زمان مصرف آن‌ها می‌تواند بسیار مهم باشد. اما بهترین زمان مصرف قرص فشار خون چه زمانی است؟ علت پایین نیامدن فشار خون چیست؟

داروی فشارخون را روز مصرف کنیم یا موقع خواب!؟

در گذشته گفته می‌شد که بهتر است قرص فشار خون را صبح‌ها مصرف کنیم. بر این اساس بسیاری از افراد هر روز صبح اول فشار خون خود را اندازه‌گیری می‌کنند و سپس قرص خود را می‌خورند. اما مطالعات اخیر نتایج متفاوتی را نشان می‌دهند. براساس آزمایش‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده است، مصرف قرص فشار خون در شب، بهتر از صبح است. 

البته این بدان معنی نیست که مصرف این قرص‌ها در صبح یا ظهر مشکلی ایجاد می‌کند؛ بلکه منظور این است که بهترین زمان برای مصرف داروی فشار خون بالا، شب است. اما برخی از قرص‌های فشار خون به دلایل خاصی باید در زمان دیگری مصرف شوند. ما نمونه‌هایی از این داروها را در انتهای مقاله آورده‌ایم. 

چه ساعتی قرص فشار خون بخوریم؟

ساعت خاصی برای مصرف قرص فشار خون وجود ندارد. به عبارت دیگر، این قرص مثل آنتی‌بیوتیک نیست که لازم باشد آن را راس ساعت استفاده کنید تا نتایج خوبی بگیرید. 

به‌طور کلی گفته می‌شود که بهتر است این قرص‌ها را شب بخورید. حالا ممکن است ترجیح دهید آن‌ها را قبل از شام و یا بعد از آن و یا حتی موقع خواب مصرف کنید. در صورت تجربه کردن فشار خون بالا و حالت تهوع حتما سریعا به اروژانس مراجعه کنید.

بهترین زمان مصرف قرص فشار خون

بهترین زمان مصرف اکثر قرص های فشار خون در شب است. مهم نیست که این قرص‌ها را با معده خالی بخورید یا پر؛ زیرا غذا تاثیری بر جذب آن ندارد و خوردن اکثر این داروها با معده خالی سبب مشکل نمی‌شود. در هر صورت بهتر است زمان ثابتی را هنگام شب برای مصرف این قرص‌ها در نظر بگیرید و در آن زمان، قرص خود را مصرف کنید. با این کار، احتمال فراموشی مصرف قرص بهحداقل می‌رسد.

انواع داروهای فشار خون و بهترین زمان مصرف آن‌ها

داروهای فشار خون انواع مختلفی دارند که هر کدام در طبقه‌بندی خاصی قرار گرفته و به‌شیوه منحصر‌به‌فردی فشار خون را کاهش می‌دهند. ما در اینجا طبقه‌بندی قرص‌های فشار خون را مطرح نمی‌کنیم؛ بلکه تنها چند نوع داروی رایج فشار خون را معرفی کرده و پس از توضیحات مختصر، بهترین زمان مصرف آن را بررسی می‌کنیم.

1. کاپتوپریل (مهارکننده ACE)

کاپتوپریل نوعی داروی فشار خون است که از جمله مهارکننده‌های ACE محسوب می‌شود. این دارو، از تبدیل آنژیوتانسین I به آنژیوتانسین II جلوگیری می‌کند. آنژیوتانسین II یک تنگ کننده قوی عروق است که می‌تواند فشار را بالا ببرد. کاپتوپریل با مهار این تبدیل، عروق خونی را گشاد کرده و مانع از افزایش فشار خون می‌شود.

این دارو، به طور معمول یک یا دو بار در روز، با یا بدون غذا مصرف می‌شود. لازم است آن را در زمان خاصی مصرف کنید و هرگز یک دوز را ترک نکنید. اگر دارو یک‌بار در روز مصرف شود، بهتر است در شب استفاده شود و اگر دوبار مصرف می‌شود، می‌توان آن را صبح و شب مصرف کرد.

صحبت های دکتر افشاری در رابطه با فشار خون مقاوم به درمان و دارو در ویدئو زیر.. 

2. لوزارتان (بلوک کننده گیرنده آنژیوتانسین آنژیوتانسین II ARB)

لوزارتان یکی از انواع داروهای ضد فشار خون است که از جمله بلوک‌کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II ARB محسوب می‌شود. ARBها عملکرد آنژیوتانسین II را مسدود می‌کنند و به این وسیله از انقباض عروق جلوگیری کرده و باعث اتساع عروق می‌شوند. به عبارت دیگر، این داروها مانع از ساخت آنژیوتانسین II نمی‌شوند، بلکه مانع از عملکرد آن می‌گردند. 

قرص فشار خون لوزاتان را می‌توان با یا بدون غذا مصرف کرد. همان‌طور که گفتیم، بهتر است این داروی فشار خون را نیز مانند سایر انواع قرص‌های فشار در شب مصرف کنید. همچنین لازم است ساعت کلی مصرف دارو ثابت باشد.

3.آملودیپین (مسدودکننده کانال کلسیم)

آمیلودیپین از جمله مسدود‌کننده‌های کانال کلسیم محسوب می‌شود. وقتی کلسیم وارد سلول‌های ماهیچه‌های صاف عروق می‌شود، می‌تواند انقباض را تشدید کند. به‌طور کلی کلسیم یک عامل انقباضی قوی است. آملودیپین مانع از ورود کلسیم به سلول‌های ماهیچه‌ای عروق شده و در نتیجه انقباض آن‌ها را مهار می‌کند.
این دارو را نیز می‌توانید بدون غذا و یا بعد از غذا مصرف کنید و بهتر است زمان مصرف شب باشد.

4.هیدروکلروتیازید (دیورتیک تیازیدی)

هیدروکلروتیازید از جمله دیورتیک‌های تیازیدی محسوب می‌شود؛ نوعی طبقه‌بندی قرص فشار خون که با افزایش دفع پتاسیم و آب، حجم خون و در نتیجه فشار آن را کاهش می‌دهند. این دارو برای افرادی که مشکل دفع کلیوی دارند رایج است. 

هیدروکلروتیازید معمولاً صبح‌ها بعد از صبحانه مصرف می‌شود تا احتمالا تکرر ادرار در شب و همچنین عدم تعادل مایعات و الکترولیت‌ها را بهحداقل برساند. اگر قرار است بیش از یک دوز از این دارو را در روز مصرف کنید، آخرین دوز را حداکثر تا ساعت 6 بعد از ظهر مصرف کنید، مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری بدهد.

5. متوپرولول (بتا بلوکر)

متوپرول جزء بتابلوکرها است که اثرات آدرنالین را مسدود می‌کنند، ضربان قلب و برونده قلبی را کاهش می‌دهند و از این طریق بر کاهش فشار خون تاثیر می‌گذارند. 

زمان مصرف متوپرولول بستگی بهنوع نمک تجویز‌شده این دارو دارد. متوپرولول تارتارات معمولاً دو بار در روز مصرف می‌شود، بنابراین ممکن است صبح و شب مصرف شود. متوپرولول سوکسینات یک بار در روز مصرف میشود، بنابراین بهتر است شب استفاده شود. همچنین بهتر است این دارو را با غذا مصرف کنید.

6. دوکسازوسین (آلفا بلوکر)

آلفا بلوکرها عضلات صاف دیواره رگ‌های خونی را شل می‌کنند که منجر به اتساع عروق و کاهش مقاومت در شریان‌ها می‌شود. نتیجه عملکرد آلفا بلوکر‌ها کاهش فشار خون است.

دوکسازوسین قرص فشار خونی است که همیشه در شب مصرف میشود زیرا جذب آن در هنگام خواب کند میشود و در نتیجه اثر آن طولانی‌مدت خواهد بود.

به یاد داشته باشید، پاسخ‌های فردی به داروها ممکن است متفاوت باشد و این‌ها دستورالعمل‌های کلی هستند. همیشه از دستورات پزشک خود درباره زمان مصرف قرص فشار خون پیروی کنید تا بیشترین نتیجه را بگیرید.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق در تهران 

1.7/5 - (4 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

1.7/5 - (4 امتیاز)
پرسش از دکتر