فشار خون یا قاتل خاموش. عارضه‌ای که خیلی از ایرانیان به آن مبتلا هستند و خبر ندارند. بالا رفتن میزان فشار خون می‌تواند با عوارضی مانند بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی و سکته مغزی همراه باشد. اما با مصرف وعده های غذایی مناسب برای فشار خون در کنار دارو، خصوصا در وعده صبح و شام می‌توان جلوی پیشرفت این بیماری را گرفت. در ادامه مواد غذایی که میتوان از آنها به عنوان بهترین شام برای فشارخون بالا یاد کرد را بیان کرده ایم…. 

بهترین شام برای فشار خون بالا

متاسفانه خیلی از ایرانیان به وعده غذایی شام اهمیت نمی‌دهند، اما باید بدانید مواد غذایی تاثیر بسزایی در کاهش و افزایش فشار خون دارند و سبک غذایی مناسب در کنترل و پیشگیری از عود مجدد فشار خون بالا تاثیر زیادی دارد.

1_ ماهی کبابی

شما میتوانید ماهی را به عنوان بهترین شام برای فشار خون به‌صورت کباب شده درست کنید. شما می‌توانید با اضافه کردن لیمو، سیر و سبزی مانند شوید، ترخون یا گشنیز، از طعم خوب این ماهی لذت ببرید. حتی می‌توانید برای شام سالاد درست کنید و ماهی کبابی را در کنار آن سرو کنید فقط به خاطر داشته باشید از مصرف نمک زیاد در کنار این غذایی سالم بپرهیزید.

ماهی خال مخالی، طعم ملایمی دارد و منبع خوبی برای انواع ویتامین‌های ب 12، ب 6، منیزیم، فسفر، فولات، سلنیوم و ویتامین d است.

2_ سوپ اسفناج

از آنجایی که سدیم به عنوان عامل اصلی افزایش فشار خون شناخته می‌شود، پتاسیم موجود در اسفناج تا حد زیادی فشار خون را کاهش می‌دهد. 

شما می‌توانید با استفاده از اسفناج، جو پرک، شیر، عصاره مرغ یا گوشت و ادویه به مقدار لازم این سوپ خامه‌ای خوشمزه را درست کنید. این سوپ خوشمزه را باید با نان معمولی، نان پیتا یا کراکر کره‌ای بخورید.

3_ سالاد کرن بری، کلم پیچ و کینوا

برای افراد مبتلا به فشار خون، سالاد یک غذای سالم و سبک به حساب می‌آید. مخصوصا اگر آن را با مواد اولیه سالم و مقوی تهیه کنید. کرن بری، توت خرس یا همان ذغال اخته را همراه با دانه‌های کینوا و کلم پیچ مخلوط کنید. این سالاد، بهترین شام برای فشار خون است که گلوتن ندارد.

4_ ماهی قزل آلا با مغز پسته

شاید ترکیب این غذا برای شما تعجب بر انگیز باشد. ولی علاوه بر اینکه بهترین شام برای فشار خون بوده، طعم بسیار لذیذی هم دارد. برای این کار شما باید یک طرف ماهی‌ها را با مخلوطی از آرد سوخاری، مغز پسته و روغن آغشته کنید. سپس آن را در فر قرار دهید. اگر برخی شب‌ها زمان کافی برای پخت غذا ندارید، این غذا را در 30 دقیقه بپزید و آن را با سفارش غذا از بیرون جایگزین کنید.

5_ سالاد سالمون با کاهو و کلم 

احتمالا شما هم با شنیدن نام بهترین شام برای فشار خون تصور کردید که غذاهایی با دستور پخت سخت و زمان بر را می‌بینید! ولی اینجا غذاهایی را معرفی کردیم که خیلی زمان بر نیستند. برای مثال شما می‌توانید در یک ظرف کلم پیچ‌ها را خرد کنید. سپس تکه‌های ماهی سالمون پخته شده در فر یا بخارپز شده را روی این کلم پیچ‌ها بریزید. در نهایت با نارنج، لیمو و مقداری پونه کوهی مزه دار کنید.

6_ تکه‌های سیب‌زمینی شیرین با دارچین

سیب‌زمینی شیرین و دارچین دو ماده کاهنده فشار خون در میزان بالا هستند. پس برای شام یک غذای خوشمزه با اثری مضاعف دارید. برای این کار کافی است تکه‌های سیب‌زمینی شیرین را روی ورقه پخت قرار دهید. سپس روی این سیب‌زمینی‌ها را با روغن زیتون و دارچین آغشته کنید. بعد آن را داخل فر بگذارید تا به خوبی بپزد.

7_ پیتزا اسفناج با سیر تفت داده شده

وقتی درباره بهترین شام برای فشار خون صحبت می‌کنیم، مطمئنا باید غذاهای فست‌فودی و رستوران‌ها را فراموش کنید! ولی این بدان معنا نیست که غذاهایی مانند پیتزا را در برنامه غذایی شما قرار ندهیم. پس یک پیتزا کاملا سالم و مقوی را برای کاهش فشار خون پیشنهاد می‌کنیم. خمیر پیتزا را روی تابه پیتزا یا ورق پخت قرار دهید. 

سپس سیر تفت داده شده را له کنید و آن را با پنیر ریکوتا و فلفل سیاه خوب هم بزنید. اکنون مخلوط سیر که درست کرده‌اید را همراه با اسفناج و روغن زیتون روی خمیر پیتزا بریزید. در صورت امکان می‌توانید از پنیر پارمزان و موزارلا هم استفاده کنید. اکنون پیتزای خانگی را در فر قرار دهید. 

8_ حمس لوبیا سفید با آویشن و ریحان

حمص یا هوموس یک پیش غذای لبنانی است که آن را با نخود تهیه می‌کنند. اما این بار نوع دیگری از حمص را به عنوان بهترین شام برای فشار خون می‌پزیم که حمص لوبیا سفید نام دارد. شما می‌توانید این نوع هوموس را به عنوان پیش غذا یا شام اصلی خود نوش جان کنید. 

9_ سوپ لوبیا سفید 

لوبیا سفید از خواص زیادی برخوردار است. به همین دلیل در بسیاری از غذاهای سالم استفاده می‌شود. شما می‌توانید مقداری لوبیا سفید را له کنید و مقداری از آن را کنار بگذارید. بعد از اینکه سیرها را در قابلمه تفت دادید، لوبیاهای له شده و له نشده را همراه با مقداری فلفل سیاه و نمک خیلی کم به آن‌ها اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید کلم پیچ‌های خرد شده را هم به آن‌ها اضافه کنید. 

10_ تاکو لوبیا سیاه

علاوه بر لوبیا سفید، لوبیا سیاه نیز خواص خیلی خوبی برای مبتلایان به فشار خون دارد. شما می‌توانید لوبیا سیاه را هم به عنوان یک ماده اولیه سالم به غذای خود اضافه کنید. تاکو لوبیا سیاه یک غذای خوشمزه است که تمام اعضای خانواده آن را دوست دارند. یعنی حتی اگر یک دختر یا پسر جوان در منزل دارید که مبتلا به فشار خون هستند، می‌توانید تاکو لوبیا سیاه را برای آن‌ها آماده کنید. لوبیا سیاه حاوی مقادیر زیاد پتاسیم و کم سدیم است. به همین دلیل در کاهش فشار خون تاثیر می‌گذارد.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق در تهران 

5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

5/5 - (1 امتیاز)
پرسش از دکتر