اگر فشار خون بالا درمان نشود می تواند شما را در معرض عوارض خطرناکی قرار دهد. اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا از مشکل خود آگاه نیستند، زیرا ممکن است هیچ علائم یا نشانه ی هشداردهنده ای نداشته باشد و متاسفانه فشار خون 15 (و بالاتر از 16) نیز هیچ علائم خاصی بهمراه ندارد.

به همین دلیل، فشار خون بالا باید به طور منظم چک شود. زمانی که علائم خود را نشان می دهد، ممکن است به صورت سردردهای صبحگاهی، خونریزی از بینی، ضربان قلب نامنظم، تغییرات بینایی و وزوز در گوش ها باشد.

پرفشاری خون شدید می تواند موجب خستگی، حالت تهوع، استفراغ، گیجی، اضطراب، درد قفسه سینه و لرزش عضلات شود. تنها راه برای شناسایی فشار خون بالا این است که پزشک فشار خون شما را اندازه گیری کند. با اینکه شما می توانید با استفاده از دستگاههای اتوماتیک فشار خون خود را اندازه گیری کنید، مراجعه به پزشک برای ارزیابی خطرات و شرایط مرتبط از اهمیت زیادی برخوردار است. 

خطرات فشارخون ۱۵

فشارخون ۱۵, در اکثر افراد,علامتی ایجاد نمیکند. بخصوص در افرادی که سالهاست مبتلا به فشارخون بالا هستند, این میزان فشارخون معمولا بی علامت است. در عین حال، اگر فشارخون فردی برای مدت طولانی در این محدوده باشد، عوارض فشارخون مانند آسیب به عروق قلب، مغز، کلیه ها و چشمها، بتدریج نمایان خواهند شد. بسیاری از افرادی که دچار سکته های قلبی و مغزی میشوند، برای مدتهای طولانی، فشارهای کنترل نشده در همین محدوده داشته اند.

آیا فشار خون 14 خطرناک است؟

فشار خون طبیعی اصطلاحا کمتر یا مساوی 12 روی 8 است. اگر سطح فشار خون شما بیش از 13 روی 8 باشد، فشار خون بالا نام میگیرد. اگر فشار خون شما بصورت مداوم سطوح مداوم در محدوده 14 روی 9 باشد یک علامت هشداردهنده است که می‌تواند به فشار خون مزمن مبتلا شود و خطر سکته مغزی را افزایش دهد.

یک بار خواندن فشار خون برای تشخیص فشار خون بالا کافی نیست.

ممکن است در یک محیط پزشکی مضطرب شوید و فشار خون شما افزایش یابد. بنابراین، پزشک ممکن است به شما یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته بدهد تا در ردیابی فشار خون به شما کمک کند.

عوارض فشار خون 15

فشار بیش از حد می تواند موجب سفتی شریان ها شود و جریان اکسیژن و خون به قلب را کاهش دهد. این فشار افزایش یافته و جریان خون کاهش یافته می تواند موجب شرایط زیر شود:

1_ احتمال حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. 

فشار خون بالا به دیواره ی شریان ها آسیب می رساند، باعث رسوب پلاک ها می شود و شریان ها را تنگ یا مسدود می کند. این رسوب ها همچنین ممکن است به لخته های خونی تبدیل شوند. لخته های خونی می توانند در خون جریان پیدا کنند، خونرسانی به قلب یا مغز را مسدود کنند و منجر به حمله ی قلبی یا سکته مغزی شوند. 

2_ احتمال نارسایی قلبی افزایش پیدا می کند.

زمانی که شریان ها سفت یا تنگ می شوند، قلب شما باید سخت تر کار کند تا خون بهتر گردش پیدا کند. این افزایش بار کاری می تواند موجب بزرگ تر شدن قلب و عدم خونرسانی کافی به دیگر اندام ها و نارسایی قلبی شود.

3_ ممکن است درد قفسه سینه را تجربه کنید. 

درد قفسه سینه که آنژین نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که قلب نمی تواند خون مورد نیاز خود را دریافت کند. زمانی که افراد مبتلا به فشار خون بالا، فعالیت های روزانه خود مانند راه رفتن در سربالایی، بالا رفتن از پله یا ورزش را انجام می دهند، آنژین می تواند موجب فشار، سنگینی، درد یا احساس پُری در قفسه سینه شود. 

4_ می تواند منجر به آسیب کلیوی شود.

کلیه ها به بدن کمک می کنند تا از شر سموم راحت شود و بسیاری از عملکردهای پیچیده بدن را تنظیم می کنند. فشار خون بالا به شریان های اطراف کلیه ها آسیب می رساند و توانایی آنها برای انجام وظیفه خود را کاهش می دهد و در بدترین حالت منجر به نارسایی کلیوی می شود.

5_ بیشتر احتمال دارد دچار مشکلات بینایی شوید. 

چشم های شما پر از رگ های خونی کوچک هستند که بر اثر فشار خون بالا به راحتی می توانند آسیب ببینند. فشار خون بالا همچنین می تواند موجب تورم در عصب بینایی شود. پایین آوردن فشار خون گاهی اوقات می تواند مشکلات بینایی را حل کند. اما فشار خون بالایی که درمان نشود می تواند موجب از دست دادن بینایی یا نقص بینایی دائمی شود.

6_ ممکن است دچار اختلال عملکرد جنسی شوید. 

فشار خون بالا می تواند موجب کاهش میل جنسی در زنان و اختلال عملکرد جنسی در مردان شود.

7_ احتمال بیماری شریان محیطی (PAD) را افزایش می دهد. 

بیماری شریان محیطی زمانی رخ می دهد که شریان های پاها، دست ها، شکم یا سَر دچار گرفتگی شده باشند و موجب درد، گرفتگی و خستگی می شود. اگر شما دچار بیماری شریان محیطی هستید، بیشتر در معرض حمله قلبی و سکته قرار دارید. 

8_ شما را  در معرض افزایش فشار خون بحرانی قرار می دهد. 

بحران افزایش فشار خون یک مورد اضطراری پزشکی است که باعث می شود فشار خون شما به سرعت افزایش پیدا کند و از عدد 120/180 بالاتر رود. اگر فشار خون شما افزایش ناگهانی داشته باشد، می تواند به اعضای بدن شما آسیب برساند و منجر به عوارض خطرناک دیگر شود. علائم افزایش فشار خون بحرانی عبارتند از:

عوامل خطر فشار خون بالا چه مواردی هستند؟

عوامل خطر قابل اصلاح شامل تغذیه ناسالم (مصرف بیش از حد نمک، رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع شده و چربی های ترانس، مصرف کم میوه ها و سبزیجات)، کم تحرکی، مصرف تنباکو و الکل و اضافه وزن یا چاقی می شود. عوامل خطر غیر قابل اصلاح شامل سابقه ی خانوادگی پرفشاری خون، سن بالای 55 سال و بیماری های همزمان مانند دیابت یا بیماری کلیوی می شود.

پیشگیری از فشار خون بالا

پایین آوردن فشار خون بالا از حمله قلبی، سکته، آسیب کلیوی و نیز مشکلات قلبی جلوگیری می کند.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق در تهران 

2.6/5 - (71 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.6/5 - (71 امتیاز)
پرسش از دکتر