در صورتی که فشار خون بالا دارید، احتمال دارد پزشک تان از شما بخواهد تا دستگاه فشار سنج سیار یا هولتر فشار خون بپوشید. این دستگاه کوچک به اندازه یک رادیو کوچک و قابل حمل است. این دستگاه را به مدت 24 ساعت به کمربندتان می بندید. هولتر فشار خون را می توانید زیر لباستان بپوشید، به این ترتیب کسی آن را نمی بیند. 

هولتر فشار خون، فشار خون شما را هر 30 دقیقه در طول روز ثبت خواهد کرد. اطلاعات جمع آوری شده می تواند به پزشک تان از این نظر که آیا درمان فشار خون موثر بوده یا خیر کمک کنند.

علت استفاده از هولتر فشار خون 

از همه بیماران مبتلا به فشار خون درخواست نمی شود که از دستگاه های ثبت فشار خون و یا هولتر فشار خون استفاده کنند. احتمال دارد پزشک تان از شما بخواهد از دستگاه های فشارسنج سرپایی استفاده کنید و این در صورتی است که:

هولتر فشار خون می تواند به پزشک تان کمک کند تا بداند آیا شما زمانی که در مطب هستید دچار فشار خون می شوید یا در زمان های دیگر هم تکرار می شود؛ و اگر فقط در مطب دچار فشار خون می شوید اصطلاحا به آن فشار خون روپوش سفید و یا سندروم روپوش سفید می گویند. دلیل نام گذاری به این اسم آن است که زمانی که در محیط های پزشکی میترسید و یا عصبی می شوید فشار خون تان افزایش می یابد. اگر به این نوع از فشار خون مبتلا هستید ممکن است نیازی به داروهای فشار خون نداشته باشید.

هولتر فشار خون چگونه کار می کنند؟ 

جریان فشار خون کوچکی که به هولتر فشار خون متصل است به طور خودکار فشار خون تان را هر 30 دقیقه یک بار بررسی خواهد کرد؛ حتی این بررسی کردن شامل زمان هایی است که شما خواب هستید. همچنین از شما خواسته می شود یک دفتر برای ثبت فعالیت های روزانه تان داشته باشید. 

این دفتر و بررسی های فشار خون به پزشک تان اطلاعاتی در خصوص زمان فعالیت و استراحت تان خواهد داد. پس از 24 ساعت نظارت، هولتر فشار خون و دفتر تان را به مطب پزشک خواهید برد. اطلاعات فشار خون از هولتر فشار خون به کامپیوتر منتقل خواهند شد. پزشک اطلاعات را به همراه شما بررسی خواهد کرد و تصمیم می گیرد که آیا برنامه درمانی موثر بوده و یا نیاز به تغییرات دارد.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق در تهران 

2.5/5 - (28 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (28 امتیاز)
پرسش از دکتر