تپش قلب می تواند ترسناک باشد، به خصوص اگر در هنگام خواب اتفاق بیافتد. فردی که دچار تپش قلب شده، ممکن است ضربان قلبش را در گردن، قفسه سینه یا گلوی خود احساس کند. اگرچه تپش قلب معمولاً نگران کننده نیست، اما گاها می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

تپش قلب چیست؟

افراد مبتلا به تپش قلب معمولاً یک یا چند مورد از احساسات زیر را تجربه می کنند:

علت تپش قلب در خواب 

افرادی که به پهلو، به ویژه پهلوی چپ می خوابند، بیشتر مستعد بروز تپش قلب در شب می باشند. این امر ناشی از قرار داشتن قلب در کنار دیواره قفسه سینه است، که موجب منعکس شدن احساس ضربان می شود. همچنین در هنگام استراحت و خواب، به علت کم بودن سر و صدای محیطی و دیگر عواملی که حواس فرد را به خود منعطف می کنند، افراد تپش قلب خود را بیشتر از دیگر مواقع احساس می کنند. 

چندین علت احتمالی برای تپش قلب وجود دارد، که شامل عوامل تأثیر گذار خارجی و برخی بیماری‌های زمینه‌ای در افراد می باشند. برخی از عوامل رایج بروز تپش قلب عبارتند از:

برخی از عوامل رایج بروز تپش قلب عبارتند از:

یک مطالعه در سال 2018، در بررسی 688 فرد مبتلا به تپش قلب، نشان داد که در 81٪ موارد، علائم تپش قلب با آریتمی مرتبط است. تشخیص زودهنگام آریتمی و درمان آن، کلیدی برای درمان تپش قلب می باشد.

چه زمان باید برای درمان تپش قلب به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز گاه به گاه تپش قلب، نیازی به مشاوره یا درمان پزشکی نیست. اما در هنگام مشاهده علائم زیر، باید در اسرع وقت، به پزشک مراجعه شود:

تشخیص تپش قلب 

از آنجایی که تپش قلب به صورت ناگهانی و غیر قابل پیش بینی رخ می دهد، ممکن است در هنگام مشاوره با پزشک یا هنگام استفاده از مانیتور قلبی اتفاق نیافتد، و این امر یکی از چالش های تشخیص تپش قلب برای پزشکان می باشد. برای تشخیص تپش قلب، پزشک از مراجع سؤالاتی می پرسد، از جمله:

🔔 سپس پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد، و ممکن است آزمایشاتی نیز برای بررسی بیشتر تجویز کند، از جمله:

درمان تپش قلب در خواب

درمان تپش قلب شامل چه مواردی است؟

در صورت نامشخص بودن علت این عارضه، اقدام معمول این است که تغییراتی در سبک زندگی فرد ایجاد شود، از جمله:

پزشک همچنین ممکن است داروها و مکمل‌ های مصرفی فرد را بررسی کند، تا میزان تأثیر آن‌ ها بر ایجاد و یا تشدید تپش قلب مشخص شود. اگر عامل تپش قلب یک بیماری زمینه ای شناخته شده باشد، فرد باید توصیه‌ های پزشکی را برای درمان این عارضه رعایت نماید. در صورتی که تپش قلب بر اثر بیماری‌ های قلبی رخ دهد، مراجع باید در مورد گزینه های درمانی با پزشک صحبت کند. برخی از درمان های رایج عبارتند از:

1_ ابلیشن قلبی (Cardiac ablation)

پزشک سیم‌های کوچکی را از طریق رگ‌های درون پا به طرف قلب هدایت نموده، تا قسمتی که موجب آریتمی می شود را پیدا کند. سپس با استفاده از الکتریکیسته آن ناحیه از بافت قلب تخریب می گردد.

2_ دفیبریلاتور

جایگذاری دستگاهی برای تنظیم ضربان قلب در قفسه سینه

3_ کاردیوورژن (Cardioversion)

به واسطه شوک‌های الکتریکی، قلب به ریتم طبیعی خود بازگردانده می شود.

4_ درمان تپش قلب با دارو 

داروهایی مانند مسدودکننده‌های بتا یا مسدودکننده‌های کانال کلسیم، به قلب کمک می‌کنند تا به ریتم طبیعی خود بازگردد.

آیا میتونم تپش قلبم رو در لحظه از بین ببرم؟

ممکن است همیشه نتوان تپش قلب را متوقف کرد، اما در بیشتر موارد، آنها به خودی خود از بین می روند. اقدامات زیر می توانند به کاهش تپش قلب در افراد، کمک کند:

2.5/5 - (259 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (259 امتیاز)
پرسش از دکتر