احساس سنگینی قفسه سینه می تواند یک تجربه ی آزاردهنده باشد، مخصوصاً زمانی که به طور ناگهانی اتفاق بیفتد. این تجربه به تنهایی لزوماً دلیلی برای وجود یک مشکل خطرناک نیست. اما در برخی موارد، علت سنگینی قفسه سینه ممکن است ناشی از دلایل مختلفی مثل عفونت، جراحت، مشکلات ریوی و مشکلات گوارشی یا تنفسی باشد.

چه زمانی برای سنگینی قفسه سینه با اورژانس تماس بگیریم؟

تجربه ی سنگینی قفسه سینه یا درد قفسه سينه سمت چپ در کنار هر یک از موارد زیر، نیازمند معاینات اورژانسی پزشکی است. در این موارد بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید:

درد قفسه سینه و قلب

14 علت سنگینی قفسه سینه

تحقیقات نشان می دهد که رایج ترین علت درد و سنگینی قفسه سینه مشکلات عضلانی استخوانی می باشد و در درجه ی بعد، بیماری های قلبی عروقی و مشکلات تنفسی. در ادامه به یک سری از دلایل احتمالی سنگینی قفسه سینه اشاره خواهیم کرد:

1_ پارگی عروق کرونر

پارگی خود به خودی عروق کرونر (SCAD) یک وضعیت اورژانسی غیرمعمول بوده که بر اثر پارگی ناگهانی عروق خونی قلب ایجاد می شود. این مشکل یک فوریت پزشکی است و به مراقبت اورژانسی نیاز دارد.

برای افرادی که پارگی عروق کرونر را تجربه کردند، پیگیری و مراقبت طولانی مدت از اهمیت بالایی برخوردار است. اما همچنان خطر وقوع مجدد پارگی عروق وجود دارد. ویزیت منظم توسط پزشک برای این بیماران الزامی می باشد.

2_ سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس ناشی از آمبولی ریه

آمبولی ریه به انسداد یک شریان در ریه گفته می شود که اغلب به دلیل لخته خون در رگ خونی ریه ایجاد می شود. علائم این بیماری شامل درد در زیر استخوان قفسه سینه و درد و سنگینی شدید قفسه سینه می باشد که ممکن است با تنفس بدتر شود. آمبولی ریه یک فوریت پزشکی بوده و نیاز به مراقبت اورژانسی دارد. برای پیشگیری از لخته های بیشتر پزشک ممکن است داروهای ضد انعقاد را تجویز کند. آمبولی ریه خطرناک است؟

3_ انسداد ریوی مزمن (سنگینی و تنگی نفس)

از علائم اصلی بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) می توان به تنگی نفس اشاره کرد. همچنین، شما ممکن است علائمی مثل سنگینی یا درد قفسه سینه در زمان استراحت را تجربه کنید. برای درمان COPD اغلب استنشاق کننده ها و نبولایزرها (دستگاه هایی که دارو را برای انستشاق به گرد تبدیل می کنند) برای کمک به تنفس بیمار، و کورتیکو استروئید ها و مهارکننده های فسفودی استراز-4 برای کاهش التهاب ریه و پیشگیری از تشدید COPD تجویز می شود.

4_ بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر (CAD) به علت تنگ شدن رگ های خونی بزرگ که اکسیژن را به قلب می رسانند، ایجاد می شود. تنگی عروق کرونر می تواند باعث تنگی نفس و آنژین قلبی شود. علائم آنژین نیز شامل مواردی مثل سنگینی یا تنگی قفسه سینه، فشار یا درد قفسه سینه می شود. در صورت ابتلا به CAD پزشک ممکن است با تجویز داروهایی برای بهبود جریان خون به کاهش علائم شما کمک کند.

برخی از این داروها از ایجاد لخته خون پیشگیری کرده و فشار خون یا کلسترول شما را کاهش می دهند. برخی از بیماران مبتلا به CAD ممکن است به روش هایی مثل آنژیوپلاستی با بالون یا استنت قلب نیاز داشته باشند. این روش های درمانی می توانند از تجمع پلاک در رگ ها و انسدادهای آتی شریان پیشگیری کنند.

5_ فشار خون بالای ریوی

فشار خون ریوی (PH) نوعی بیماری ریوی پیشرونده می باشد. این بیماری باعث تنگی شریان هایی می شود که خون را از قلب به ریه می رسانند. علائم PH عبارتند از:

• تنگی نفس در حال فعالیت های روزمره (بالا رفتن از پله ها)
  • درد و سنگینی قفسه سینه در حین فعالیت

هیچ درمانی برای فشار خون ریوی وجود ندارد، اما شما می توانید برای کنترل این بیماری از داروهایی مثل مسدود کننده های کانال کلسیم (برای کاهش فشار خون) و قرص های ادرار آور (برای خروج مایعات اضافی از بدن) استفاده کنید.

6_ افتادگی دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال (MVP) به شلی یک یا هر دو دریچه میترال قلب گفته می شود. زمانی که دریچه های میترال به درستی بسته نشوند، خون به عقب بر می گردد و همین امر می تواند منجر به سوفل قلبی (صداهای غیرمعمول قلب)، سنگینی و درد قفسه سینه شود.

داروهایی که برای بهبود علائم MVP تجویز می شوند عبارتند از:

• مسدود کننده های بتا (برای کاهش فشار خون)
  • داروهای رقیق کننده خون (برای پیشگیری از لخته)
  • قرص های ادرار آور (برای خروج مایعات اضافی از بدن)

7_ گرفتگی سینه

اگر شما دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده اید، ممکن است گرفتگی های عفونی در قفسه سینه را تجربه کنید. گرفتگی های قفسه سینه اغلب خود را به شکل سنگینی قفسه سینه نشان می دهند. علت این امر وجود مقادیر بیش از حد خلط در مسیر هوا می باشد.

این مشکل همچنین می تواند سبب سخت شدن تنفس، خس خس، سرفه و تنگی قفسه سینه شود. در بیشتر موارد، استراحت طولانی مدت، نوشیدن مایعات فراوان مثل چای یا آب و مصرف داروهای بدون نسخه (مثل سرماخوردگی) می تواند به درمان گرفتگی ها کمک کند.

8_ کووید-19

کووید-19 یک عفونت ویروسی بوده که سبب بروز علائمی مثل تب، خشکی گلو، آبریزش بینی، گرفتگی و تنگی نفس می شود. برخی از مبتلایان به کرونا، سنگینی قفسه سینه را نیز تجربه می کنند. به گفته ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) در صورتی که در بیماران مبتلا به کرونا سنگینی قفسه سینه در کنار موارد زیر مشاهده شد باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنند:

• کبودی لب
  • مشکلات تنفسی
  • گیجی ذهنی
  • ناتوانی در بیدار ماندن

9_ ذات الریه

ذات الریه به علت التهاب کیسه های هوایی در ریه ایجاد شده و این کیسه‌ های هوای ملتهب شده ممکن است با مایعات و چرک پر شوند. ذات الریه می تواند سبب بروز علائمی مثل تب، سرفه، لرز، تنگی نفس، درد و یا سنگینی قفسه سینه شود. مراجعه به پزشک برای تشخیص و درمان ذات الریه از اهمیت بالایی برخوردار است.

10_ زونا

زونا عفونتی است که بر اثر ویروس واریسلا زوستر (ویروسی که سبب آبله مرغان می شود) اتفاق می افتد. علائم این بیماری شامل حساسیت دردناک پوستی در بدن (مخصوصاً سینه و شکم) می شود. در برخی از موارد بیماری زونا، درد آنقدر شدید است که منجر به احساس سنگینی قفسه سینه می شود.

معمولاً برای کاهش درد زونا، داروهای ضد ویروس و مسکن هایی مثل داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی تجویز می شوند. همچنین به منظور پیشگیری از عفونت های باکتریایی، پزشک ممکن است پماد های آنتی بیوتیک موضعی را نیز تجوز کند.

11_ کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

در کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) عضله قلب ضخیم شده و پمپاژ خون سخت می شود. برخی از افراد مبتلا به این بیماری علائمی مثل تنگی نفس و سنگینی قفسه سینه را تجربه می کنند. پزشک معمولاً برای کاهش سفتی عضلات و ضربان قلب داروهایی را تجویز می کند تا خون بتواند راحت تر در بدن شما پمپاژ شود.

12_ پریکاردیت

پریکاردیت، به التهاب کیسه نازکی به نام پریکاردیوم که سطح خارجی قلب را پوشانده است گفته می شود. پریکاردیوم به تغییر اندازه ی قلب در هر ضربان کمک می کند. پریکاردیت می تواند منجر به سنگینی یا درد قفسه سینه در زمان دراز کشیدن یا نفس عمیق شود. برخی از افراد گزارش داده اند که نشستن و خم شدن به جلو می تواند درد را کاهش دهد.

داروهایی مثل ادویل (ایبوپروفن) و آسپرین می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. پزشک همچنین ممکن است با توجه به شرایط خاص شما برایتان یک آنتی بیوتیک یا داروی ضد قارچ تجویز کند.

13_ پلوریت

پلوریت حالتی است که در آن پلورا (دو لایه وسیع و نازک از بافت ریه که ریه های شما را از دیواره قفسه سینه جدا می کند) ملتهب می شود. از علائم این بیماری می توان به درد ناگهانی و تیر کشیدن قفسه سینه در هنگام دم یا بازدم اشاره کرد.

این بیماری معمولاً با داروهای NSAID مانند ایبوپروفن درمان می شود. اگر درد شما شدید باشد، پزشک ممکن است برای کاهش التهاب داروهای استروئیدی را تجویز کند.

14_ پنوموتوراکس

پنوموتوراكس در اثر ورود هوا به فضای بین دیواره قفسه سینه و ریه، به نام فضای پلور رخ می دهد. این هوا به بیرون ریه فشار آورده و باعث فروپاشی آن می شود. در پنوموتوراكس ممکن است عملکرد ریه از بین برود، اما بیشتر اوقات تنها بخشی از آن فرو می ریزد و می تواند به قلب فشار وارد کند.

این بیماری می تواند باعث بروز علائمی مثل سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس شود. ریه می تواند خود به خود و بدون مداخله جدی خود را بازسازی کند. اما بهبود خود به خودی ریه معمولاً چند هفته طول می کشد.

2.5/5 - (202 امتیاز)

2.5/5 - (202 امتیاز)