اگرچه علت استرس، مشکل جسمی نیست، اما بعضی از بیماری‌های مادرزادی، می‌توانند زمینه‌ساز این بیماری شوند. یکی از این موارد، بیماری “افتادگی دریچه میترال” یا “MVP” است. این بیماری در اکثر مواقع به تنهایی مشکلی ایجاد نمی‌کند و نیاز به درمان ندارد، اما می‌تواند موجب تشدید علائم استرس یا حمله ی پانیک (ترس و وحشت) شود.

ارتباط بین استرس و افتادگی دریچه میترال

افتادگی دریچه‌ی میترال یک حالت شایع اما غیر معمول است. به هر حال، شما در صورت داشتن هرگونه علائمی باید به پزشک مراجعه کنید، چون در برخی موارد این بیماری، می‌تواند خطرساز باشد. یکی از مشکلاتی که MPV ایجاد می‌کند، این است که می‌تواند باعث به وجود آمدن واکنش‌هایی در بدن شود، که علائم استرس را تشدید کند.

اما داشتن علائم شدید اضطراب به شما کمک می‌کند که از وجود افتادگی دریچه میترال خود، آگاه شوید. دو مسئله‌ی مهم در رابطه با MPV وجود دارد:

✅عوارض افتادگی دریچه میترال، به ندرت می‌تواند خطرساز باشد، اما در بسیاری از موارد علائم MVP به طور کلی بی‌ضرر است. اما در هر صورت، شما باید به پزشک مراجعه کنید.

✅اضطراب و حمله ی پانیک، اغلب در اثر عکس‌العمل به علائم خاصی در بدن شخص بیمار ایجاد می‌شوند و متأسفانه برخی از این علائم می‌توانند، ناشی از افتادگی دریچه میترال باشند.

افتادگی دریچه میترال چکونه باعث اظطراب می شود؟

پانیک چیست؟

پانیک را می‌توان به عنوان یک اختلال در “واکنش‌های شخص” دانست. پانیک در اثر واکنش به محرکی اتفاق می‌افتد، که این واکنش ممکن است به صورت احساسات مختلف فیزیکی، حتی در کسانی که MVP یا بیماری قلبی ندارند، باشد. 

علائمی مانند تپش قلب، درد قفسه سینه، پا درد، وسواس فکری، یا چیزهایی از این قبیل را احساس کرده، و این باعث سلسله واکنش‌های فیزیکی می‌شود. با افزایش این علائم فیزیکی، شما واقعاً باور می‌کنید که در حال مرگ هستید. هر چیزی باعث می‌شود توجه شما به قلبتان جلب شود. 

متأسفانه، به احتمال زیاد، علائم MVP توجه شما را به قلبتان جلب می‌کند، و رایج‌ترین علامت آن آریتمی یا تغییرات ضربان قلب است. هرگونه افزایش ضربان قلب باعث می‌شود فرد احساس کند قلبش از جا کنده می‌شود و همین باعث ایجاد اضطراب و حمله ی پانیک خواهد شد.

علائم افتادگی دریچه میترال

MVP همچنین می‌تواند باعث ایجاد مشکلات دیگری شود. از جمله:

همه این موارد می‌توانند باعث به وجود آمدن علائمی خاص در بدن شخص شده و در نتیجه به حمله ی پانیک منجر شوند. برخی نیز این نظریه را مطرح می‌کنند که افتادگی دریچه میترال احتمالاً باعث افزایش جریان خون در مغز ‌شود، بنابراین هر چیزی که شیمی مغز را تغییر دهد، می‌تواند عامل به وجود آورنده‌ی اضطراب باشد.

ترس از داشتن بیماری قلبی که در صورت عدم کنترل یا درمان، می‌تواند خطرناک باشد، از دیگر عواملی است که باعث افزایش اضطراب می‌شود.

این موضوع باعث می‌شود افراد توجه بیش از حدی به قلب و سلامتی خود داشته باشند. 

این به این معنی است که آن‌ها هر روز با اضطراب این‌ بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و دچار بروز این حالت‌ها می‌شوند.

علائم افتادگی دریچه ی میترال

کنترل افتادگی دریچه میترال و استرس ناشی از آن

افتادگی دریچه میترال در برخی مواقع بدون علامت بوده و اکثراً خطرناک نیستند. برخی دیگر باعث تپش قلب نامنظم ‌شده، اما این مسئله هم به طور کلی بی‌ضرر است. در هر صورت شما باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، و بفهمید که آیا MVP شما نیاز به کنترل و درمان دارد؟ چگونه آن را کنترل کنید؟ و اینکه برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی در سلامتی، شما می‌توانید چه کاری انجام دهید؟

اضطراب می‌تواند باعث بی‌اعتمادی به تشخیص و مشاوره پزشک شود، بنابراین به خاطر داشته باشید، حتی اگر پزشک به شما بگوید این مورد کاملاً طبیعی و بی‌خطر است، ترس شما از تشخیص اشتباه پزشک یا بدتر شدن MVP، طبیعی است. 

سعی کنید احساس ترس خود را کنترل کنید. به این صورت که تشخیص دهید اضطراب، روند فکر شما را کنترل می‌کند، و باعث می‌شود شما بدترین حالت را در نظر بگیرید. اگر پزشک به شما گفت هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد MVP وجود ندارد، پس باید روی خود کار کنید تا نگران نباشید.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق

در این مقاله به درد قلب استرسی و تفاوت آن با دردهای قلبی دیگر می پردازیم:
2.5/5 - (87 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (87 امتیاز)
پرسش از دکتر