برای افرادی که در معرض بیماری شریان کرونری (CAD) قرار دارند، آزمایشات تصویربرداری از اهمیت ویژه ای برخوردارند. متخصص قلب برای تشخیص بهتر میزان بیماری و درمان مناسب از روش هایی مانند سی تی آنژیو و یا آنژیوگرافی استفاده میکند. اما سوالی که در اکثر مواقع بیماران میپرسند اینست که سی تی آنژیو بهتر است یا آنژیوگرافی؟  

سی تی آنژیو و آنژیو دقیقا چه چیزی را مشخص میکند؟

بیماری شریان کرونری زمانی رخ می دهد که پلاک (متشکل از چربی، کلسترول یا کلسیم) درون شریانهای اطراف قلب جمع می شود. تجمع بیش از حد پلاک، شریان ها را باریک می کند و جریان خون را کاهش می دهد. 

آزمایشات تصویربرداری، مقدار پلاک، ماهیت آن (سختی یا نرمی) و نوع درمان مورد نیاز را تعیین می کنند. پزشک، معمولاً برای کمک به تشخیص بیماری شریان کرونری، انجام یکی از دو آزمایشات تصویربرداری اصلی را توصیه می کند: 

  1. آنژیوپلاستی کرونری  
  2. سی تی آنژیوگرافی (CTA)

در طول آنژیوگرافی کرونری، یک لوله نازک و توخالی به نام کاتتر وارد شریان می شود (معمولاً شریان بازو یا پا) و به سمت قلب هدایت می شود. سپس یک ماده حاجب از طریق کاتتر فرستاده می شود تا شریان ها را روی اشعه ی ایکس بهتر نشان دهد. در روش سی تی آنژیوگرافی، از توموگرافی کامپیوتری برای بررسی غیرتهاجمی شریان های کرونری استفاده می شود. 

مزایای آنژیوگرافی نسبت به سی تی آنژیو

تصویر برداری سی تی از ترکیب اشعه ی ایکس و تکنولوژی کامپیوتری برای ارائه تصاویر جامع و دقیق استفاده می کند. سی تی آنژیوگرافی، برای شناسایی پلاک های سخت و نیز پلاک های نرم که شناسایی آنها سخت تر است و احتمال بروز سکته و مرگ را افزایش می دهند، استفاده می شود. این آزمایش غربالگری نیز از ماده کنتراست تصویربرداری استفاده می کند، اما درون رگ بازو تزریق می شود و تصاویر شریان ها از بیرون بدن گرفته می شود.

تفاوت سی تی آنژیو و آنژیو

آنژیوگرافی کرونری رایج ترین روش برای شناسایی تنگی شریان کرونری یا باریک شدن شریانی است که ممکن است به استنت گذاری یا جراحی پیوند عروق نیاز داشته باشد. در این موارد، از آنژیوگرافی هم برای تشخیص و هم برای درمان در یک جلسه استفاده می شود، زیرا تصاویر بسیار دقیقی را ارائه می دهد. این روش، اغلب برای بیمارانی با علائم معمول بیماری شریان کرونری توصیه می شود. 

سی تی آنژیو، روشی دقیق و نسبتاً بدون درد می باشد، که نتایج آن برای تشخیص پزشک کافی ست و برای بیمارانی که بیماری جدی ندارند، دقت آن حدود 95 تا 99 درصد می باشد. این روش می تواند بیماری شریان کرونری را در بیمارانی با ریسک بالای بیماری و علائم غیرمعمول رد کند و نیاز به آنژیوگرافی تهاجمی را کاهش دهد و یا در صورت لزوم به عنوان یک ابزار مؤثر و ایمن مورد استفاده قرار گیرد. این روش همچنین به آماده سازی بسیار کمی نیاز دارد و دوران نقاهتی ندارد.

مزایا و معایب سی تی آنژیو در مقابل آنژیو

1_ آنژیوگرافی کرونری

آنژیوگرافی کرونری یک روش غیر تهاجمی است که در موارد نادر می تواند، موجب مشکلات جدی مانند حمله قلبی یا سکته شود. همچنین، در این روش احتمال پارگی یا انسداد ناگهانی در شریان، واکنش آلرژیک به ماده حاجب و خونریزی یا کبودی به هنگام ورود کاتتر به پوست وجود دارد. قبل از انجام آنژیوگرافی کرونری، بیمار باید ناشتا باشد و پس از آن، چند ساعت در بیمارستان بستری شود. 

مزایای آنژیوگرافی

2_ سی تی آنژیوگرافی

در سی تی آنژیوگرافی، احتمال واکنش آلرژیک به ماده حاجب وجود دارد. همچنین، برخی از بیماران ممکن است گزینه ی مناسبی برای انجام این آزمایش نباشند. این بیماران عبارتند از:

مزایای سی تی آنژیو

🔰 مزایای سی تی آنژیو

2.5/5 - (236 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (236 امتیاز)
پرسش از دکتر