حمله قلبی زمانی رخ می دهد که خون رسانی به بخشی از قلب مسدود شده باشد. عوارض و نشانه های حمله قلبی در هر فرد متفاوت است. برخی از آنها ناگهانی و شدید و گاهی اوقات با درد قفسه سینه همراه هستند، در حالیکه برخی دیگر، به آرامی و با درد خفیف آغاز می شوند و می تواند در بین زنان و مردان متفاوت باشد. اما ببینیم بعد از سکته قلبی چه اتفاقی می افتد؟

اگر سکته قلبی، تحت درمان قرار نگیرد، چه اتفاقی می افتد؟

از آنجا که برخی از علائم حمله ی قلبی، به شدت علائم حمله های قلبی کلاسیک نیستند، ممکن است بدون درمان باقی بمانند. هر دقیقه تأخیر در درمان حمله ی قلبی، باعث از دست رفتن سلولهای عضلانی قلب می شود. بازگرداندن جریان خون به قلب، قبل از مرگ یا آسیب بافت قلب، امری حیاتی است.

مراقبت های بعد از سکته

 حمله ی قلبی، در صورت درمان نشدن می تواند قلب شما را ضعیف کند و بعدها موجب نارسایی قلبی شود.

دوره بهبودی حمله قلبی

بهبودی پس از حمله ی قلبی، فوراً پس از ترک کردن بیمارستان اتفاق نمی افتد. بسته به شدت حمله ی قلبی، بهبودی کامل از چند هفته تا چند ماه طول می کشد. با این که استراحت پس از حمله ی قلبی بسیار مهم است، اما لازم است که بازماندگان حمله قلبی، فعالیت فیزیکی بیشتری نسبت به قبل داشته باشند. 
برای بهبودی از حمله ی قلبی، باید تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کرد که اعمال این تغییرات می تواند زمان بر باشد. اگر شما یا یکی از اطرافیانتان اخیراً دچار حمله ی قلبی شده اید، به خودتان فرصت بهبودی دهید و انتظار نداشته باشید که یک شبه به زندگی عادی برگردید.  

تغییرات سبک زندگی بعد از سکته قلبی

اگر شما حمله ی قلبی را تجربه کرده اید، ایجاد تغییر در سبک زندگی می تواند کلیدی برای پیشگیری از حمله ی قلبی دیگر و بیماری های قلبی باشد. برخی از این تغییرات عبارتند از:

  • پرهیز از سیگار کشیدن
  • فعالیت بیشتر
  • انتخاب تغذیه خوب
در طول چند هفته اول، بهتر است یکی از نزدیکانتان برای کمک و حمایت در کنار شما باشد. اگر تنها زندگی می کنید، بسته به شرایط سلامتی شما، ممکن است نیاز به فردی داشته باشید که در طول این مدت، در کنار شما باشد. اگر به خدمات اجتماعی بیشتری نیاز دارید، از پزشک یا تیم توانبخشی قلبی، اطلاعات بیشتری کسب کنید. شما نیاز به استراحت زیادی دارید، اما سعی کنید هرچه سریعتر به زندگی عادی برگردید، برای مثال:
فعالیت فیزیکی پس از حمله قلبی

🔰شما باید قادر به انجام فعالیت های زیر باشید:

طول عمر بعد از سکته قلبی

پیش بینی دقیق مدت زمان زندگی یک فرد پس از تجربه حمله قلبی دشوار است، اما علیرغم پیشرفت های قابل توجه در درمان، مطالعات اخیر موارد زیر را نشان می دهد:

امید به زندگی در مردان و زنان پس از حمله قلبی کاهش می یابد. هم در مردان و هم در زنان، کاهش امید به زندگی مشابه است.

به طور کلی، امید به زندگی ممکن است حدود 8-10٪ از زندگی مورد انتظار شما کاهش یابد. به عنوان مثال، انتظار می رود فردی که بیماری قلبی ندارد در حدود 85 سالگی بمیرد، اما در صورت حمله قلبی، امید به زندگی 10 درصد یا 8.5 سال کاهش می یابد. باید توجه داشته باشید این داده ها مطالعاتی بوده و برای همه صدق نمیکند. سبک زندگی سالم و امید به زندگی مولفه ی تاثیر گذاری بر تمام عوامل یاد شده است.

ضرورت فعالیت فیزیکی بعد از سکته قلبی 

فعالیت فیزیکی منظم و با شدت متوسط برای شما بسیار مفید است، مخصوصاً اگر بیماری قلبی کرونری داشته باشید. این کار به شما کمک می کند تا:

رابطه ی جنسی بعد از سکته قلبی

رابطه ی جنسی بعد از سکته قلبی

اکثر افراد، بلافاصله بعد از حمله ی قلبی یا مشکلات قلبی دیگر می توانند رابطه ی جنسی داشته باشند. اگر بدون درد قفسه سینه یا احساس تنگی نفس می توانید از دو ردیف پله بالا بروید، توانایی انجام رابطه جنسی را نیز دارید.

اگر جراحی قلبی انجام داده اید، تا بهبودی استخوان سینه (تقریباً شش تا هشت هفته بعد از عمل) صبر کنید. هیچ فشار یا استرسی به قفسه سینه خود وارد نکنید. بعضی از پوزیشن های رابطه جنسی از وضعیت های دیگر راحت تر هستند. در صورت احساس کردن هر گونه درد یا ناراحتی در قفسه سینه خود، رابطه ی جنسی را متوقف کنید. سعی کنید بعد از خوردن یک وعده غذایی کامل، نوشیدن الکلی یا خستگی زیاد، رابطه ی جنسی برقرار نکنید.

فعالیت جنسی را به آرامی انجام دهید. ممکن است مدتی طول بکشد تا رابطه ی جنسی شما به حالت عادی برگردد. طبیعی است که برای مدت کوتاهی، علاقه خود به رابطه ی جنسی را از دست دهید. همچنین، برخی از داروهای قلبی ممکن است باعث کاهش میل جنسی شما شوند. با شریک جنسی یا پزشک خود، درباره ی احساسات یا نگرانی هایتان درباره ی رابطه ی جنسی صحبت کنید.

چگونه حین فعالیت فیزیکی، بعد از حمله قلبی ایمن بمانیم.

2.4/5 - (54 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.4/5 - (54 امتیاز)
پرسش از دکتر