آﭘﻮﻟﻴﭙﻮﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ B-100 پروتئینی است که نقش حرکت دادن کلسترول در بدن شما بر عهده دارد. جهش ها (تغییرات) در آﭘﻮﻟﻴﭙﻮﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ B-100 می تواند موجب شرایطی به نام هیپرکلسترولمی خانوادگی شود. هیپرکلسترولمی یک نوع کلسترول بالا می باشد که در میان اعضای خانواده اتفاق می افتد (ارثی است).

شاید شما اغلب اوقات فست فود می خورید یا میزان توصیه شده دو ساعت و نیم در هفته را، ورزش نمی کنید. ممکن است سیگار بکشید، یا فشار خون شما بسیار بالا باشد. به هر دلیلی، شما ممکن است در شرف خطر ابتلا به بیماری قلبی باشید. تست های اندکی می توانند به شما در شناسایی این احتمال خطر کمک کنند، بنابراین شما می توانید یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید تا این احتمال خطر را کاهش دهید. 

یک پروفایل خطر بیماری قلبی، مجموعه ای از آزمایش های خون می باشد که سطوح کلسترول و تری گلیسیرید را اندازه گیری می کند. 

چرا دانستن این سطوح بسیار مهم است؟ به این دلیل که اگر شما مقدار زیادی از این مواد را در خون خود بعلت خوردن غذاهایی مانند برگرها یا سوخاری ها دریافت کنید، آنها می توانند شریان های شما را منعقد کنند. 

در نهایت شریان های شما ممکن است به حدی منعقد شوند که شما دچار حمله یا سکته قلبی شوید.

خطرات کلسترول بالا

آﭘﻮﻟﻴﭙﻮﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ B-100

به طور کلی داشتن کلسترول بالا به معنای افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و حمله قلبی می باشد. این امر نشانه ی این است که بدن شما برای حفظ سلامت قلب، باید سخت کار کند! 

به این صورت که غذای مناسب بخورید، ورزش کنید و به خوبی مراقب سلامتی خود باشید. به مدت 5 سال نیازی نیست که تست کلسترول دیگری را انجام دهید. اما اگر سطح کلسترول شما بالا باشد، یا پیش از این دچار بیماری قلبی، فشار خون بالا یا دیابت شده باشید، شما نیاز دارید که به دفعات بیشتری سطوح کلسترول خود را بررسی کنید. اندازه گیری سطح کلسترول و تری گلیسیرید روشی است که می توانید مسئولیت سلامتی خود را بر عهده بگیرید و آن را بهبود بخشید.

از چه سنی به بعد باید سطح کلسترول خون را بررسی کرد؟

مردان در سن 35 سالگی و زنان در سن 45 سالگی باید سطح کلسترول خون خود را بررسی کنند. اگر شما دارای شرایطی مانند دیابت، بیماری قلبی، سکته یا فشار خون بالا هستید، باید سطح کلسترول خون خود را در هر سنی که هستید بررسی کنید.

برای اندازه گیری کلسترول خون، پزشک برای شما آزمایش خون را توصیه می کند. اگر شما سطح تری گلیسیرید بدن خود را نیز بررسی می کنید، ممکن است به شما گفته شود که 8 تا 12 ساعت قبل از آزمایش چیزی نخورید. بسته به مشکل قلبی خود، پزشک ممکن است فقط سطح کلسترول کل یا سطح کلسترول کل را به همراه LDL یا کلسترول بد، یا HDL یا کلسترول خوب و تری گلیسیریدها اندازه گیری کند.

آﭘﻮﻟﻴﭙﻮﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ و سطح کلسترول خون نرمال

کلسترول خون باید چند باشد؟

اگر شما دارای میزان خطر متوسط ابتلا به بیماری قلبی هستید، هدف شما داشتن:

🔔کلسترول کل کمتر از 200 میلی گرم در هر دسی لیتر

🔔کلسترول LDL کمتر از 130 میلی گرم در هر دسی لیتر

🔔کلسترول HDL (در صورتی که مرد هستید) بیشتر از 40 میلی گرم در هر دسی لیتر و (در صورت زن بودن) 50 میلی گرم در هر دسی لیتر می باشد.

محدوده ی طبیعی تقریبا 50 تا 150 mg/dl می باشد. مقادیر طبیعی ممکن است در آزمایشگاه های مختلف اندکی با هم تفاوت داشته باشند. برخی از آزمایشگاه ها از اندازه گیری های مختلفی استفاده می کنند یا ممکن است نمونه های مختلفی را آزمایش کنند. درباره ی تفسیر آزمایش با پزشک خود صحبت کنید.

سطح بالای آپولیپوپروتئین نشانه ی چیست؟

یک نتیجه غیر طبیعی به این معناست که شما داروی سطوح لیپید (چربی) بالا در خون خود می باشید. یک اصطلاح پزشکی برای این شرایط، هیپرلیپیدمی می باشد. دیگر اختلالاتی که ممکن است با سطوح بالای آﭘﻮﻟﻴﭙﻮﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ B100 همراه باشند، بیماری عروقی آترواسکلروتیک مانند آنژین پکتوریس (درد قفسه سینه که با فعالیت یا استرس ایجاد می شود) و حمله قلبی می باشد.

اندازه گیری آﭘﻮﻟﻴﭙﻮﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ممکن است اطلاعات بیشتری را درباره ی احتمال خطر بیماری قلبی فراهم کند، اما اهمیت این آزمایش برای چیزی به جز لیپید خون ناشناخته است.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پرسش از دکتر