مصرف قرص لوزارتان و آتنولول یکی از راه‌های کاهش فشارخون بالا  است؛ اما این مهم است که بدانید برای کنترل فشارخون، قرص آتنولول بهتره یا لوزارتان. ما در این مقاله قصد داریم مقایسه‌ای از قرص آتنولول و لوزارتان را به شما ارائه کنیم. همچنین، عوارض مصرف همزمان و موارد منع مصرف این دو قرص را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

آیا برای کنترل علائم فشار خون بالا ناگهانی مصرف همین دو دارو کافی است؟ یا برای پایین آوردن فشار خون اورژانسی در منزل راهکارهای دیگری وجود دارد؟

قرص آتنولول بهتره یا لوزارتان؟

مصرف قرص لوزارتان به خصوص در افرادی که احتمال سکته مغزی در آن‌ها بیشتر است، می‌تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر این، لوزارتان در برخی از افراد مبتلا به دیابت می‌تواند از بدتر شدن وضعیت نارسایی کلیوی آن‌ها جلوگیری کند. از طرف دیگر، عوارض جانبی ناشی از مصرف این قرص می‌تواند شامل احساس سرگیجه، خستگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی باشد.

در مقابل، قرص آتنولول از داروهای فشارخون است که برای کاهش حملات قلبی استفاده می‌شود. درواقع، آتنولول با کاهش ضربان قلب و پمپاژ راحت‌تر خون برای قلب، فشارخون را کاهش می‌دهد. نحوه مصرف این قرص یکبار در روز و به صورت خوراکی است. ازجمله عوارض جانبی مصرف این قرص هم می‌توانیم به سرگیجه، احساس خستگی و سردی دست و پا اشاره کنیم.

به طور کلی، لوزارتان با مهار تولید هورمونی به نام آنژیوتانسین II از تنگ شدن عروق خونی و افزایش فشارخون جلوگیری می‌کند. در حالی که آتنولول با مهار تولید هورمون‌های استرس مثل آدرنالین و اپی‌نفرین، ضربان قلب و فشارخون را کاهش می‌دهد.

بنابراین، در جواب به این سؤال که قرص آتنولول بهتره یا لوزارتان؛ می‌توانیم بگوییم که لوزارتان نسبت به آتنولول، اثربخشی بیشتری در درمان فشارخون بالا دارد و احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

مصرف همزمان اتنولول و لوزارتان

از آنجایی که هر دوی این قرص‌ها در موارد مشابهی و برای درمان فشارخون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مصرف همزمان اتنولول و لوزارتان با هم تداخل دارویی ایجاد نمی‌کند؛ اما این مسئله لزوماً به معنای این نیست که مصرف این دو قرص با هم می‌تواند اثربخشی زیادی داشته باشد. در این مورد و تشخیص این که قرص آتنولول بهتره یا لوزارتان، باید حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا وضعیت سلامتی شما را بررسی کند.

عوارض مصرف هم زمان لوزارتان و آتنولول

به طور کلی مصرف همزمان لوزارتان و اتنولول تداخل دارویی خاصی ایجاد نمی‌کند. با این حال، ممکن است عوارضی مثل تهوع، سرگیجه، سردرد، سردی اندام‌ها، کندی ضربان قلب، افزایش سطح پتاسیم، یبوست یا خستگی را برای شما به همراه داشته باشد. 

این عوارض، نیاز به مراقبت پزشکی ندارند و به مرور زمان برطرف می‌شوند. در هر حال، قبل از مصرف این قرص‌ها، لازم است با پزشک خود ملاقات کنید و از دستورالعمل‌های او پیروی کنید.

در ویدئو زیر مشاهده می کنید، از زبان دکتر افشاری متخصص قلب و عروق، علت فشار خون مقاوم به درمان و دارو..

موارد منع مصرف لوزارتان و آتنولول

در بخش قبلی با تفاوت قرص آتنولول و لوزارتان به خوبی آشنا شدید و متوجه شدید که برای درمان عارضه فشارخون، قرص آتنولول بهتره یا لوزارتان. هر چند این قرص‌ها برای درمان فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما مصرف این داروها در بعضی از افراد ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.

بنابراین، بهتر است با موارد منع مصرف این دو قرص آشنا شوید. به طور کلی، مصرف این دو دارو برای افراد زیر توصیه نمی‌شود:

چه بیمارانی نباید از آتنولول استفاد کنند؟

اگر مشکلات آلرژیک دارید، باردار هستید یا قصد بارداری دارید، شیرده هستید. یا بیماری کبدی، بیماری کلیوی، نارسایی قلبی، مشکل ریتم قلبی و سابقه حمله قلبی دارید. یا مشکلات گردش خون مثل بیماری رینود دارید، مبتلا به دیابت هستید یا بیماری میاستنی گراویس (اختلال خود ایمنی) دارید؛ بهتر است از مصرف قرص آتنولول بدون تجویز پزشک خودداری کنید و موارد منع مصرف این قرص را که در بخش قبلی مقاله “قرص آتنولول بهتره یا لوزارتان” به آن پرداختیم، در نظر بگیرید.

چه بیمارانی نباید از لوزارتان استفاده کنند؟

اگر زیر 18 سال سن دارید، باردار یا شیرده هستید، بیماری کبدی یا کلیوی به خصوص تنگی شریان کلیوی دارید. یا از بیماری نارسایی احتقانی قلب رنج می‌برید. دیابت یا مشکلات عدم تعادل الکترولیت دارید؛ نباید لوزارتان مصرف کنید.

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق

3/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

پرسش از دکتر