قرص کنترل فشارخون برای افراد دیابتی بسیار حائز اهمیت است زیرا دیابت می‌تواند باعث عوارض قلبی و عروقی شود. افراد دیابتی باید فشار خون خود را به طور مرتب کنترل کنند. فشار خون بالا در بیماران دیابتی نه‌تنها باعث افزایش بار روی سیستم گردش خون شده، بلکه می‌تواند به عروق خونی آسیب برساند. این آسیب‌دیدگی ممکن است باعث ایجاد عوارض جدی همچون نارسایی قلبی، نارسایی کلیه و سکته قلبی شود.

قرص فشارخون برای افراد دیابتی

فشارخون افراد مبتلا به دیابت نباید از ۱3۰/۸۰ (۱3 روی ۸) میلی‌متر جیوه بیشتر شود. قرص لوزارتان به عنوان بهترین قرص فشار خون برای درمان اختلالات کلیوی بیماران دیابتی شناخته می‌شود.

کنترل فشارخون در بیماران دیابتی اهمیت بالایی دارد. نتایج تحقیقات دانشمندان نشان داده، کاهش فشار خون در افراد مبتلا به دبابت می‌تواند باعث کاهش بروز عوارض مرتبط با این بیماری شود. استفاده از داروهای کاهنده فشارخون با تجویز پزشک معالج از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند. این داروها عبارتند از:

تغییر سبک زندگی برای کاهش فشار خون در بیماران دیابتی

اگر فشارخون دارید، روزانه می‌توانید اقدامات زیادی برای کنترل آن انجام دهید. تغذیه سالم، ورزش بیشتر و تغییر عادت‌های روزمره می‌تواند کمک کند علائم فشارخون بالا ناگهانی را به راحتی مدیریت کنید. این اقدامات ممکن است نیاز به دارو را کاهش دهد. برخی از این اقدامات موثر عبارتند از:

1_ رژیم غذایی سالم داشته باشید

با مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم‌چرب می‌توانید فشارخون خود را پایین بیاورید. از غذاهایی استفاده کنید که دارای چربی و کلسترول بالا نباشند. این رویه به کنترل رژیم‌غذایی برای فشارخون معروف است که شامل گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی و آجیل می‌شود. این رژیم، پروتئین و فیبر بالایی دارد و مصرف نوشیدنی‌های شیرین، گوشت قرمز و شیرینی‌جات را محدود می‌کند.

2_ کاهش وزن اضافی

کاهش وزن اضافه می‌تواند فشارخون را کاهش دهد. توجه به اندازه دور کمر نیز مهم است. حجم زیاد دور شکم می‌تواند بر فشارخون تأثیر بگذارد. برای خانم‌ها، دور کمر بیش از ۸۸ سانتی‌متر و برای مردان، بیش از ۱۰۰ سانتی‌متر زیاد محسوب می‌شود.

3_ فعال باشید

ورزش به کاهش فشارخون و وزن کمک می‌کند. حداقل هر هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. تمرینات هوازی مانند پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری، شنا یا رقص را انجام دهید. حتی کارهای روزمره مانند جمع‌آوری برگ‌ها یا پاک کردن شیشه‌ها نیز نوعی فعالیت محسوب می‌شود.

4_ نمک مصرف نکنید

مصرف زیاد سدیم می‌تواند فشارخون را بالا ببرد. مصرف سدیم روزانه نباید بیش از ۱۵۰۰ میلی‌گرم باشد. سدیم فقط در نمک نیست، بلکه در غذاهای بسته‌بندی شده نیز وجود دارد. برچسب‌های موادغذایی را بخوانید. نمک در غذاهایی مانند سوپ‌ها، ساندویچ‌ها و پیتزا هم موجود است.

5_ پتاسیم بیشتر دریافت کنید

مصرف کافی پتاسیم می‌تواند فشارخون را کنترل کند. روزانه بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دریافت کنید. منابع خوب پتاسیم شامل موز، سیب‌زمینی با پوست، اسفناج، لوبیا، گوجه فرنگی، پرتقال، ماست و سیب‌زمینی شیرین هستند. قبل از تغییر در رژیم غذایی حتماً با پزشک مشورت کنید.

6_ استرس را کاهش دهید

استرس می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود. روش‌های آرام‌سازی همچون مراقبه، یوگا یا تنفس عمیق به کاهش استرس کمک می‌کند. در روز وقتی را به استراحت و انجام فعالیت‌های دلخواه مثل باغبانی، گوش دادن به موسیقی یا تفریح با دوستان اختصاص دهید.

7_ ترک سیگار

سیگار کشیدن فشارخون را بالا می‌برد و خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می‌دهد. سیگار به دیواره‌های رگ‌های خونی آسیب می‌رساند و می‌تواند تأثیر برخی داروهای فشارخون را کاهش دهد. پزشک می‌تواند در مورد ترک سیگار به شما کمک کند.

8_ مصرف متعادل کافئین

اگر به طور منظم از قهوه، نوشیدنی‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین استفاده می‌کنید، ممکن است فشارخونتان افزایش یابد، اما اگر به ندرت آن‌ها را مصرف کنید، کافئین می‌تواند فشارخون را کاهش دهد. در مورد میزان مجاز کافئین با پزشک مشورت کنید که آیا قهوه فشار خون را بالا میبرد یا پایین؟

9_ به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی به کاهش فشارخون کمک می‌کند. بیشتر اشخاص هر شب باید حداقل ۷ ساعت خواب با کیفیت داشته باشند.

10_ مصرف منظم دارو 

به طور مرتب فشارخون خود را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید بالا نیست. اغلب فشارخون بالا علائمی ندارد، بنابراین اندازه‌گیری منظم آن ضروری است.

11_ سایر بیماری‌ها را درمان کنید

به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید سایر مشکلات سلامت شما تحت کنترل است. بیماری‌هایی مانند دیابت، کلسترول بالا و اختلالات تیروئید می‌توانند با فشارخون مرتبط باشند. بررسی سلامت کلی به کنترل فشارخون کمک می‌کند.

فشارخون بالا و دیابت چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

دیابت نوع 2 و فشار خون بالا معمولاً همراه یکدیگر ایجاد می‌شوند. این امر می‌تواند به علت چند عامل مشترک همچون سبک زندگی ناسالم، چاقی و مقاومت به انسولین باشد. دیابت می‌تواند فشار خون را به طرق مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. اول اینکه دیواره رگ‌های خونی را سخت‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌کند. این وضعیت که گلیکوزیلاسیون نامیده می‌شود، می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود. 

قلب برای پمپاژ خون از طریق رگ‌های سفت و سخت باید سخت‌تر کار کند. دوم اینکه دیابت می‌تواند باعث نارسایی کلیه‌ها ‌شود، در این حالت، تجمع نمک و مایعات در بدن به دلیل آسیب کلیه‌ها منجر به افزایش فشار خون می‌گردد.

هر یک از این موارد به تنهایی می‌توانند باعث آسیب رسیدن عروق و بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، کلیوی و دیگر موارد شوند. ابتلا به این بیماری‌ها به طور همزمان، احتمال بروز این آسیب‌ها و اختلالات را چند برابر می‌کند. فشار خون بالا باعث افزایش خطر بروز عوارض جدی ناشی از دیابت، از جمله آسیب به چشم‌ها، کلیه‌ها و پاها می‌شود. در صورت داشتن دیابت، کنترل فشار خون توسط پزشک بسیار اهمیت دارد تا از بروز حمله قلبی یا سکته مغزی جلوگیری شود.

داروهای فشار خون برای افراد دیابتی 

تنها تغییر در سبک زندگی برای کاهش فشار خون در افراد دیابتی کافی نیست و این دسته از افراد باید برای کاهش فشار خون خود دارو مصرف کنند و تمام این داروها باید تحت نظر پزشک معالج تجویز و مصرف شوند. پزشک ممکن است با وجود فشار خون طبیعی برای حفافظت از بدن در برابر عوارض دیابت، به خصوص عوارض کلیوی، داروی کاهنده فشار تجویز نماید. این داروها عبارتند از:

1_ مهارکننده‌های ACE و ARBs

برای کاهش فشارخون در افراد دیابتی، در مرحله‌ی اول معمولاً از یک داروی مهارکننده‌ی ACE آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند لیزینوپریل یا یک داروی ARB مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین مانند لوزارتان استفاده می‌شود.

این داروها با تأثیر روی کلیه‌ها، نه تنها فشارخون را کاهش می‌دهند، بلکه احتمال آسیب‌های کلیوی ناشی از دیابت را نیز کاهش می‌دهند. مهارکننده‌های ACE و ARB همچنین از نارسایی کلیه که اغلب در افراد دیابتی کنترل نشده رخ می‌دهد، پیشگیری می‌کنند. در طی درمان با مهارکننده‌هایACE یا ARB، پزشک ممکن است برای بررسی سلامت کلیه‌ها از شما درخواست کند تا به طور مرتب آزمایش خون دهید.

2_ مسدودکننده‌های کانال کلسیم

مسدودکننده‌های کانال کلسیم مانند آملودیپین یکی از داروهای مؤثر برای کاهش فشار خون هستند. این داروها با شل کردن رگ‌های خونی، ضربان قلب و فشار خون را کاهش می‌دهند.

مصرف این داروها برای افراد دیابتی مبتلا به فشار خون مشکلی ندارد و گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود. عوارض جانبی احتمالی مسدودکننده‌های کانال کلسیم عبارتند از: سرگیجه، گرگرفتگی، قرمز شدن صورت، ورم پاها و مشکلات معده.

این عوارض جانبی معمولاً با گذشت زمان و عادت کردن بدن به دارو کاهش می‌یابند. اما در موارد نادر، تورم اعضای بدن (معمولاً پاها) ممکن است شدت یابد. در صورت مواجه با این مشکل سریع به پزشک مراجعه کنید.

3_ دیورتیک‌ها (داروهای ادرارآور)

دیورتیک‌ها یا قرص‌های ادرارآور که با عنوان «قرص آب» نیز معروف هستند، با ازدیاد مقدار مایعی که از بدن توسط ادرار خارج می‌شود در کاهش حجم خون و فشار داخل رگ‌ها موثر است. عوارض جانبی رایج این داروها شامل افزایش ادرار، تشنگی و سرگیجه می‌شود. 

بهترین زمان برای مصرف این داروها صبح‌ها پس از بیدار شدن است؛ همچنین توصیه می‌شود شب‌ها و قبل از خواب از مصرف این داروها خودداری کنید.

مصرف دیورتیک‌ها ممکن است باعث کاهش سطح الکترولیت‌های بدن شود. بنابراین، پزشک احتمال دارد برای بررسی وضعیت سلامت عمومی بدن شما، انجام آزمایشات منظم را سفارش کند.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق 

فهرست مطالب

پرسش از دکتر