در برخی از افراد واریس پا فقط موجب ایجاد ظاهری ناخوشایند می‌شود، اما در برخی دیگر از افراد واریس باعث سنگینی، درد، تورم یا خارش هم شده و زندگی عادی را با اختلال مواجه می‌کند. شما میتوانید برای درمان واریس پا به متخصص قلب و عروق و یا متخصص عروق بدن مراجعه کنید. این دو پزشک بهترین انتخاب برای درمان واریس هستند زیرا تخصص کافی در شناخت و بیماری های مربوط به عروق بدن را دارند.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک واریس پا

در صورتی که با علائمی نظیر رگ‌های بنفش یا آبی روی پاهای خود مواجه شده‌اید یا عضلات ران و پای شما دچار گرفتگی می‌شوند، با ایستادن‌های طولانی خارش و تورم خفیف در مچ پا، ورم و درد پا را تجربه می‌کنید یا علائمی نظیر مویرگ‌های عنکبوتی و تغییر رنگ در پوست مواجه شدید، بهتر است هر چه زودتر به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

متخصص قلب و عروق با مشاهده علائم فوق برای بررسی دقیق تر ممکن است سونوگرافی داپلر تجویز و یا بسته به مشخص بودن علائم شما درمان هایی نظیر اسکلروتراپی واریس، جراحی، جوراب فشاری و یا درمان واریس با لیزر را تجویز کند.

البته در برخی از موارد مویرگ‌های واریسی پا علامت اختلال در عملکرد رگ‌هاست. در این موارد پزشک با دقت بالایی بیمار را معاینه می‌کند تا بیماری زمینه‌ای که باعث بروز این عارضه شده را به درستی تشخیص دهد. توصیه می‌‌کنیم برای جلوگیری از شدید شدن عوارض ناشی از واریس، هر چه زودتر به بهترین دکتر واریس پا مراجعه نمایید.

متخصص واریس پا در تهران

برای درمان واریس پا به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

یکی از سوالات متداولی که اغلب افراد با بروز علائم واریس پا می‌پرسند این است که بهترین دکتر واریس پا چه کسی است و چگونه باید بهترین دکتر را انتخاب کنیم. با توجه به اینکه واریس پا یک اختلال عروقی است، لازم است برای درمان آن به متخصص قلب و عروق و یا متخصص عروق مراجعه کنید که تخصص و تجربه کافی در زمینه تشخیص و درمان مشکلات عروقی دارد.

متخصص قلب و عروق به دلیل آگاهی کامل از وضعیت قلب، عروق و رگ‌ها، می‌تواند با روش‌های درمان غیر تهاجمی با کمترین عارضه به درمان شما بپردازد.

دکتر واریس پا چه تخصصی باید داشته باشد؟

دکتر واریس پا باید درباره بیماری‌های لخته خون اطلاعات کافی داشته باشد و با تجربه و تخصصی که دارد مشکلات مرتبط با واریس را درمان کند. متخصص قلب و عروق بیشتر از هر پزشک دیگری با درمان وریدهای واریسی آشنایی دارد و می‌تواند نارسایی‌های مربوط به ورید را تشخیص دهد و راه درمان مناسبی را پیشنهاد کند.

چه کسانی در معرض ابتلا به واریس پا هستند؟

واریس به دلیل اختلال در عملکرد دریچه‌های لانه کبوتری ایجاد می‌شود. وقتی دریچه‌های لانه کبوتری به درستی کار نکنند، جریان خون به عقب برمی‌گردد و داخل رگ‌ها جمع می‌شود. بنابراین رگ‌ها بزرگ و متورم می‌شوند و فرد در پاها احساس سنگینی می‌کند. عوامل زیر موجب افزایش شانس ابتلا به واریس پا و ایجاد شرایط فوق می‌شود:

1_ سن

یکی از عوامل مهمی که شانس ابتلا به واریس را در افراد مختلف بالا می‌برد، بالارفتن سن است. زیرا بالارفتن سن باعث می‌شود دیواره‌های ورید و دریچه‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند و نتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند. در نتیجه احتمال ابتلا به واریس افزایش پیدا می‌کند.

2_ جنسیت

عامل دیگری که در افزایش احتمال ابتلا به واریس تاثیرگذار است، جنسیت است. هورمون‌های زنانه، و استفاده از قرص‌های ضدبارداری باعث می‌شوند خطر ابتلا به واریس افزایش پیدا کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم خانم‌ها با مشاهده علائم واریس به بهترین دکتر واریس پا مراجعه کنند تا از شدید شدن عارضه جلوگیری کنند.

3_ ژنتیک

برای اینکه عوامل موثر در افزایش احتمال ابتلا به واریس را بشناسیم لازم است به تاثیر سابقه خانوادگی هم توجه کنیم. مطابق تحقیقات متخصصان و پزشکان، ژنتیک در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها تاثیرگذار است؛ که واریس هم از این قاعده مستثنی نیست و ارث در ابتلای آن تاثیرگذار است.

4_ سبک زندگی

رفتارهایی نظیر ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت، پوشیدن لباس‌های تنگ از عواملی هستند که میزان جریان خون را کاهش می‌دهند و باعث ابتلا به واریس می‌شوند.  حتی سبک زندگی ناسالم و استفاده از سیگار و تنباکو هم جزو عوامل خطری هستند که احتمال ابتلا به واریس را افزایش می‌دهند.

5_ وضعیت جسمی بدن

برای شناسایی عوامل موثر بر ابتلا به واریس باید شرایط جسمی را هم در نظر داشته باشیم. به‌طور مثال ابتلا به یبوست از عواملی است که باعث می‌شود میزان فشار به وریدها افزایش پیدا کند و فرد مبتلا به واریس شود.

6_ اضافه وزن

اضافه وزن با فشاری که به رگ‌های خونی وارد می‌کند، احتمال ابتلا به واریس را افزایش می‌دهد. به همین دلیل یکی از توصیه‌های پزشکان برای جلوگیری از ابتلا به واریس و درمان آن، کاهش وزن و برخورداری از تناسب اندام است.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق در اکباتان