به طور کلی، بیماران مبتلا به واریس از همان ابتلا متوجه می شوند که با گرما میانه ی خوبی ندارند! با وجود اینکه تصور می شود پدهای گرم و کیسه های آب گرم برای صدمات و رگ به رگ شدن مفید هستند، این موضوع در مورد رگ های واریسی صدق نمی کند. خوشبختانه بر خلاف گرما، سرما می تواند به کاهش علائم و درمان درد واریس کمک کند.

درمان واریس با آب سرد آیا امکان پذیر است؟

درمان بصورت کامل خیر اما خوشبختانه بر خلاف گرما، سرما می تواند به کاهش علائم واریس کمک کند. سرما رگ ها را منقبض کرده و خون را به قلب برمی گرداند. همزمان با خروج خون از رگ های واریسی، تورم و ناراحتی پاها کاهش می یابد.

توجه داشته باشید که دمای بسیار پایین نیز می تواند خطرناک باشد. بنابراین همیشه بهتر است موارد احتیاط را رعایت کنید.

در فصول پاییز و زمستان ممکن است وضعیت پاهایتان بهتر شود. عادات خوبتان را در این فصول حفظ کنید. همچنان برای پیشگیری از تشدید علائم، ورزش و حرکات سبک را انجام دهید. به دلیل سردی هوا، در تمرینات خود کوتاهی نکنید!

چگونه در طول روز به کاهش علائم واریس کمک کنیم؟

عواملی مانند گرما و سرما و فعالیت های خاص و یا نشستن طولانی مدت، می توانند روی علائم ناشی از واریس تأثیر بگذارند. ترفند های زیر را برای جلوگیر و رهایی از درد واریس در منزل در نظر داشته باشید:

1_ آب فراوان بنوشید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

هیدراته ماندن بدن به بهبود عملکرد گردش خون کمک می کند. علاوه بر این، رژیم غذایی شما تا حدود زیادی باعث تسکین درد و علائم واریس می شود. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم، از خوردن غذاهای پر نمک پرهیز کنید. زیرا نمک منجر به احتباس آب شده و می تواند تورم ناشی از واریس را بدتر کند.

برای کاهش احتباس آب و تورم، مصرف میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین های C، B، K و E و همچنین، غذاهای غنی از پتاسیم را افزایش دهید.

2_ تسکین درد ناشی از واریس با سرما

برای کاهش ناراحتی های ناشی از واریس، استفاده از کمپرس یخ (به میزان کم) و دوش آب سرد پیشنهاد می شود. یخ و آب سرد باعث تنگ شدن رگ ها و کاهش تورم پاها می شود. علاوه بر این، سرما می تواند جریان خون به قلب را افزایش دهد.

بنابراین، گرما و سرما در بهبود علائم واریس تأثیر معکوس دارند. با این وجود، سرمای بیش از حد نیز می تواند مضر باشد. برای بهبود علائم واریس، از توصیه های پزشک خود پیروی کرده و هر چند ساعت یک بار به مدت 10 الی 20 دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید.

قرار دادن پاها در ارتفاع بالاتر از سطح بدن نیز از دیگر روش هایی است که می توانید برای بهبود علائم واریس انجام دهید. بالا بردن پاها، جریان خون به قلب را افزایش داده و التهاب و تورم خفیف در پاها را کاهش می دهد. این تمرین بسیار آسان بوده و شما به راحتی می توانید آن را در خانه انجام دهید. برای شروع، هر چند ساعت پاهایتان را به مدت 15 دقیقه بالاتر از سطح بدن قرار دهید.

با وجود اینکه درمان های خانگی سنتی، اغلب برای بهبود هر بیماری (اعم از واریس) پد گرم را توصیه می کند؛ با توضیحاتی که داده شد و تحقیقات انجام شده متوجه شدیم که گرما به هیچ وجه برای درمان واریس مناسب نیست. در عوض، بهتر است برای بهبود علائم، یک کیسه یخ را درون حوله پیچیده و روی نواحی آسیب دیده قرار دهید.

3_ ورزش کنید.

ورزش کردن علاوه بر حفظ سلامت بدن، به بهبود گردش خون نیز کمک می کند. بنابراین، از ورزش غافل نشوید! خوشبختانه، گزینه های زیادی برای تمرینات خانگی وجود دارد که شما با انجام آنها می توانید درد ناشی از رگ های واریسی را تسکین دهید. در ادامه به چند تمرین ساده و سبک خانگی برای بهبود علائم واریس اشاره کرده ایم:

4_ جوراب های فشاری مخصوص واریس بپوشید.

فشرده سازی یکی از روش های کنترل علائم رگ های واریسی است که باعث بهبود جریان خون می شود. جوراب های فشاری یا جوراب واریس به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای درد و تورم ناشی از واریس شناخته می شوند. پوشیدن منظم جوراب واریس می تواند به کند کردن روند پیشرفت واریس و شکل گیری رگ های واریسی جدید کمک کند.

تاثیر گرما بر عود واریس

به طور کلی، بیماران مبتلا به واریس از همان ابتدا متوجه می شوند که با گرما میانه ی خوبی ندارند! با وجود اینکه تصور می شود پدهای گرم و کیسه های آب گرم برای صدمات و رگ به رگ شدن مفید هستند، این موضوع در مورد رگ های واریسی صدق نمی کند.

به بیان ساده تر، گرما باعث گشاد شدن رگ ها می شود (منظور انبساط رگ ها و پر شدن خون در آنهاست). همانطور که می توانید تصور کنید، انبساط و پر شدن رگ های واریسی با خون بیشتر، فقط و فقط تشدید علائم را در پی خواهد داشت. برای مثال، ممکن است پاهای شما بیش از حد متورم یا سنگین شوند.
گشاد شدن وریدها و پر شدن آنها با خون بیشتر می تواند فشار مضاعفی به دیواره سیاهرگ ها و دریچه ی آنها وارد کند. فشار و استرس ناشی از این امر، منجر به آسیب به رگ ها، کشیده شدن آنها و اختلال در عملکرد دریچه ها می شود.

با وجود اینکه این علائم تا حد زیادی موقتی است، اما تا زمانی که شما در معرض حرارت قرار دارید می تواند، به شدت آزار دهنده باشد.

آیا پد گرم به بهبود علائم واریس کمک می کند؟

خیر. در صورت ابتلا به واریس، از گرمای بیش از حد خودداری کنید. گرما باعث انبساط رگ ها و افزایش تورم و درد می شود.

آیا یخ به کاهش علائم واریس کمک می کند؟

بله، یخ می تواند به تسکین درد ناشی از واریس کمک کند. بنابراین مقداری یخ را در یک حوله پیچیده و روی نواحی آسیب دیده قرار دهید.

بهترین درمان ها برای واریس

تنها راه درمان واریس، مداخله پزشکی است. در ادامه به برخی از روش های درمانی واریس اشاره کرده ایم:

1_ اسکلروتراپی واریس

اسکروتراپی یکی از درمان های رایج برای واریس و رگ های عنکبوتی است. در طول این روش، پزشک محلول خاصی را به وریدهای آسیب دیده تزریق می کند. این محلول باعث تورم دیواره رگ ها و نابود کردن آنها می شود. پس از مدتی، رگ ها توسط بدن جذب شده و خون در یک رگ سالم جریان می یابد. هزینه اسکلروتراپی بسته به میزان عود واریس متفاوت است.

2_ لیزر واریس پا

در فرآیند درمان واریس با لیزر، پزشک با استفاده از انرژی رادیو فرکانسی  یا لیزر رگ های آسیب دیده را می سوزاند. خوشبختانه این روش نیز سریع بوده و تنها در یک ساعت انجام می شود.

هر دوی این گزینه ها، روش هایی سرپایی، سریع و کم تهاجمی برای درمان واریس هستند که دوره نقاهت کوتاهی دارند و بلافاصله پس از آن می توانید به فعالیت های روزانه خود بازگردید. پس از انجام هر گونه عملی، پزشک توصیه های لازم را در اختیارتان قرار خواهد داد.

درمان های دیگری نیز برای واریس همچون فلبکتومی و جراحی واریس وجود دارد، اما روش های بالا بیشترین جوابدهی و کمترین عوارض و نیاز به استراحت را به همراه دارند.

2/5 - (1 امتیاز)

2/5 - (1 امتیاز)