اثر چربی خون بر چشم یا بعبارتی علائم کلسترول بالا بر چشم شامل مشکلات بینایی از قبیل تاری دید، مشاهده ی نقاط تیره، درد چشم و غیره می شوند، در برخی موارد هم ممکن است به گونه ای روی چشم ها تأثیر بگذارد که بینایی را تغییر ندهد. به عنوان مثال، شایع ترین مشکل چشمی مرتبط با کلسترول، زانتلاسما می باشد که همان زرد شدن پوست اطراف چشم ها است. 

عوارض یا اثر چربی خون بر چشم 

برخی از علائم شایع کلسترول بالا می توانند در چشم ها و اطراف آن ها ظاهر شوند. بیماری های زیر از عوارض چربی بر چشم ها بوجود می آیند. در ادامه هر کدام را با علائم و جزییات آن شرح می دهیم:

1_ زانتلاسما

شایع ترین علامت چشمی مربوط به کلسترول بالا، زانتلاسما می باشد. این مشکل، یک ناحیه زرد صاف یا تا حدودی برجسته در اطراف چشم ها یا نزدیک بینی می باشد. رسوب ها بر اثر تجمع چربی در زیر پوست ایجاد می شوند، ولی این بیماری تأثیری روی بینایی ندارد. حدود نیمی از افرادی که مبتلا به زانتلاسما هستند، چربی بالایی دارند. این بیماری در میان زنان آسیایی یا مدیترانه ای شایع است. زانتلاسما در موارد زیر شایع تر است:

علائم چربی چشم

2_ انسداد رگ شبکیه بر اثر چربی 

شبکیه چشم یک بافت بسیار حساس در پشت چشم ها است. شبکیه خون مورد نیاز خود را از طریق شریان و ورید رتینال می گیرد. زمانیکه رگ مسدود می شود، این شرایط انسداد رگ شبکیه نامیده می شود، اما اگر شریان مسدود شود، این شرایط انسداد شریان شبکیه نامیده می شود که به سکته نیز معروف است. زمانی که رگ مسدود شود، خون و مایع وارد شبکیه می شود. 

با این اتفاق، ناحیه ای از شبکیه به نام ماکولا ممکن است ملتهب شود که روی دید مرکزی تأثیر می گذارد. سکته ی چشم می تواند منجر به مرگ سلول های عصبی در چشم شود که به نوبه ی خود می تواند موجب مشکلات بینایی شود. شما ممکن است در عرض یک سال بعد از انسداد رگ شبکیه، بینایی خود را دوباره به دست آورید، اما ممکن است بینایی شما مانند قبل نباشد. 

برای پیشگیری از انسداد دیگر، شما باید کلسترول، قند خون و فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشید.
علائم انسداد رگ شبکیه عبارتند از:

تشخیص کلسترول بالا از روی چشم ها

انسداد رگ شبکیه در افراد 50 سال به بالا بیشتر است. این شرایط همچنین در افرادی که به فشار خون بالا، دیابت، آب سیاه و سخت شدن شریان ها مبتلا هستند، شایع تر است. کلسترول بالا همچنین در افراد مبتلا به انسداد رگ شبکیه شایع است. پژوهشی نشان داد که کلسترول بالا در افراد مبتلا به انسداد رگ مرکزی شبکیه، نسبت به افرادی که این مشکل را ندارند، دوبرابر رایج تر است.

3_ آرکوس سنیلیس

شرایطی به نام آرکوس سنیلیس می تواند نشانه ی کلسترول بالا باشد. در این شرایط، با رسیدن کلسترول به قرنیه، یک حلقه ی آبی، سفید یا خاکستری روشن در اطراف قسمت خارجی جلوی چشم ها تشکیل می شود. این حلقه در اطراف قسمت رنگی چشم یا عنبیه ظاهر می شود. شما ممکن است فکر کنید که عنبیه دو رنگ دارد، اما این فقط تغییر رنگ است. 

این حلقه روی قدرت دید شما تأثیر نمی گذارد. در ابتدا، آرکوس سنیلیس ممکن است تنها در بالا و پایین عنبیه ظاهر شود. در نهایت، در اطراف عنبیه، یک حلقه ی کامل تشکیل می شود. تمام افراد مبتلا به آرکوس سنیلیس کلسترول بالا ندارند. گرچه، اگر خانواده ی شما سابقه ی کلسترول بالا دارد، شما نیز بیشتر در معرض ابتلا به آرکوس سنیلیس قرار دارید. 

آرکوس سنیلیس در میانسالی شایع تر است. بسیاری از بزرگسالان با بالا رفتن سن دچار آرکوس سنیلیس می شوند. اگر مرد هستید یا سیاه پوست احتمال ابتلای شما به آرکوس سنیلیس بیشتر است.

4_ پلاک هولن هورست

پلاک هولن هورست، زمانی ایجاد می شود که یک تکه کلسترول یا فیبرین در شریان شبکیه یافت می شود. این تکه کلسترول معمولاً از شریان بزرگتری از بدن مانند شریان کاروتید می آید و می تواند یکی از علائم مشکلات جدی تری باشد. این پلاک در بزرگسالان مسن تر شایع تر است. خود پلاک موجب بروز علائم نمی شود؛ شما ممکن است ندانید به این مشکل مبتلا هستید تا زمانی که باعث انسداد شود. 

یک پلاک هولن هورست ممکن است نشانه ی یک لخته ی بزرگتر یا انسداد در شریان کاروتید باشد. اگر یک لخته یا انسداد به طرف مغز حرکت کند، ممکن است منجر به سکته شود که می تواند روی دید، کنترل حرکتی یا کنترل احساسی شما تأثیر بگذارد. سکته ها همچنین می توانند کُشنده باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که متوجه تغییر تدریجی در دید خود شُدید، بهتر است با یک متخصص چشم مشورت کنید. معاینه ی چشم می تواند در تعیین علت تغییر بینایی به پزشک کمک کند. برخی از مشکلات چشمی که به کلسترول بالا مرتبط هستند، شامل زانتلاسما و آرکوس سنیلیس هستند و معمولاً موجب تغییرات بینایی نمی شوند. اگر یک تغییر ناگهانی در دید را تجربه کردید یا در ابتدا لکه های شناور چشمی مشاهده کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر متخصص چشم یا قلب در دسترس نباشد، به اورژانس بروید.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق در اکباتان 

3.5/5 - (2 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

3.5/5 - (2 امتیاز)
پرسش از دکتر