از قرص سیلوستازول (cilostazol) برای بهبود علائم بیماری گردش خون در پاها استفاده می شود. سیلوستازول می‌تواند درد ماهیچه ای را که طی ورزش یا پیاده روی اتفاق می افتد کاهش دهد. درد لنگیدن پا به خاطر اکسیژن کمی است که به ماهیچه ها می رسد. سیلوستازول جریان خون و میزان اکسیژنی که به ماهیچه ها می‌رسد افزایش دهد. 

(با نام تجاری Pletal)

سیلوستازول یک داروی ضد پلاکت و رگ گشا است. این دارو مانع چسبیدن سلول های خونی به یکدیگر میشوند و از تشکیل لخته های آسیب زا جلوگیری میکند . همچنین سیلوستازول رگ های خونی پا را گشاد میکند و کمک میکند که خون راحت تر حرکت کند و در بدن به خوبی جریان داشته باشد.

زمان و طریقه استفاده از داروی سیلوستازول

این دارو را دو بار در روز و حداقل ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه یا ۲ ساعت بعد از شام طبق گفته پزشک مصرف کنید. مقدار مصرف دارو به وضعیت پزشکی، پاسخ به درمان و دیگر داروهایی که مصرف میکنید بستگی دارد. 

حتما به دکتر یا داروساز در‌مورد همه ی داروهایی که استفاده میکنید اطلاع دهید. مثل داروهای تجویزی، داروهای بی نسخه و داروهای گیاهی. این دارو را مستمر مصرف کنید تا بیشترین فایده را داشته باشد و به یاد داشته باشید که روزانه در یک تایم یکسان آن را مصرف کنید.
طی ۲ تا ۴ هفته علائم شما بهتر خواهد شد اما ممکن است قبل از اینکه از فایده این دارو بهره مند شوید علائم تا ۱۲ هفته هم طول بکشند.

عوارض جانبی احتمالی قرص سیلوستازول

ممکن است علائم زیر را تجربه کنید: 

  • سردرد
  • اسهال
  • آبریزش بینی 
  • سرگیجه 

اگر هر یک از این اثرات طول کشید یا بدتر شد فورا به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

اکثر افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند دچار عوارض جانبی جدی نمیشوند. اگر هر عوارض جانبی جدی مثل ورم دست و‌ پا، کبودی یا خونریزی شدید، مدفوع خونی یا سیاه، استفراغ مثل تفاله قهوه و علائم عفونت (مثل گلو دردی که بهبود نمی یابد یا تب) دکتر را در جریان بگذارید. 

در صورتی که اثرات جانبی خطرناک دارید فورا کمک پزشکی دریافت کنید از جمله این اثرات جانبی درد قفسه سینه، فک و بازوی چپ، غش کردن، ضربان قلب سریع، تپش قلب یا ضربان قلب نامنظم، سرگیجه شدید، تغییرات در بینایی، ضعف یک طرف بدن، مشکل در صحبت کردن و اختلال حواس.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو کم است. با این حال در صورتی که علائم جدی واکنش آلرژیک را مشاهده کردید بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید.

در صورت مصرف بیش از حد قرص سیلوستازول

اگر کسی بیش از حد این دارو را استفاده کرد و علائم خطرناکی مثل مشکل تنفسی یا بیهوشی داشت با 115 تماس بگیرید. 

تداخل دارویی قرص سیلوستازول

تداخلات دارویی اثر گذاری دارو را تغییر می‌دهند یا خطر اثرات جانبی را بیشتر میکند. لیستی از همه ی داروهایی که استفاده میکنید (داروهای تجویزی و بدون نسخه و داروهای گیاهی) تهیه کنید و با پزشک و دارو سازتان به اشتراک بگذارید. دوز هیچ دارویی را بدون اجازه پزشک تغییر ندهید و هیچ دارویی را شروع یا قطع نکنید. 

برخی از داروهایی که ممکن است با سیلوستازول تداخل داشته باشند رقیق کننده های خون مثل هپارین و وارفارین، داروهای خاص ضدپلاکت و تیپراناویر می باشند. این دارو گاهی اوقات با داروهای دیگر هم استفاده میشود که خطر خونریزی را افزایش میدهد. مانند داروهای ضد پلاکت خاص مثل آسپرین و کلوپیدوگرل .از دستورالعمل های دکتر به دقت پیروی کنید و طبق دستور استفاده از دارو را ادامه دهید.

اگر خونریزی غیرعادی مشاهده کردید به دکتر اطلاع دهید. برای جزئیات بیشتر با داروساز یا پزشکتان مشورت کنید. از آنجایی که بسیاری از داروها حاوی مسکن یا کاهنده تب هستند، برچسب همه ی داروهای تجویزی یا بدون نسخه را چک کنید. 

داروهای حاوی مسکن یا کاهنده تب اگر با سیلوستازول مصرف شوند خطر خونریزی یا اثر ضد پلاکت را افزایش می دهد. با این حال اگر پزشکتان جهت جلوگیری از سکته یا حمله قلبی دستور به استفاده از دوز پایین آسپرین داده است ، می بایست به مصرف آن ادامه دهیدمگر اینکه پزشک توصیه دیگری داشته باشد. با پزشک یا داروسازتان جزئیات بیشتر را سوال کنید.

آیا باید آسپیرین مصرف کنیم؟

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف سیلوستازول 

پیش از مصرف این دارو به پزشک یا داروساز درباره ی خون ریزی شدید یا فعال ( مثل خون ریزی زخم، خونریزی چشم یا مغز)، اختلال خونی (مثل هموفیلی،سطح غیرطبیعی پلاکت)، بیماری قلبی (مثل حمله قلبی، درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع یا نامنظم)، سکته و بیماری کلیوی اطلاعات دهید. 

این دارو سبب سرگیجه میشود. مصرف الکل یا ماری جوانا سرگیجه را بیشتر میکند.از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا هرچیزی که نیاز به هوشیاری دارد خودداری کنید تا زمانی که بدون خطر بتوانید این کارها را انجام دهید. مصرف نوشیدنی الکی را محدود کنید و اگر ماری جوانا استفاده میکنید به‌ پزشک اطلاع دهید.

برای کاهش احتمال بریدگی، کبودی یا جراحت در استفاده از وسایل تیز مثل ریش تراش و ناخن گیر احتیاط کنید و از فعالیت هایی مثل ورزش های برخوردی اجتناب کنید.

اگر به سیلوستازول یا هر چیز دیگری حساسیت دارید پیش از مصرف آن به داروساز یا پزشک اطلاع دهید. ممکن است این دارو حاوی ترکیبات دارویی غیرفعال باشد که سبب واکنش آلرژیک یا دیگر بیماری ها شود. برای جزئیات بیشتر با داروساز مشورت کنید.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق 
2.5/5 - (2 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (2 امتیاز)
پرسش از دکتر