ثابت شده است که عسل گندم، شاخص اکسیژناسیون خون را افزایش می دهد و باعث کاهش خطر حمله ی قلبی، سکته و انواع خاصی از سرطان می شود. این عسل همچنین به حفظ سلامت چشم ها کمک می کند.

آیا عسل فشار خون را بالا میبرد؟

عسل، یک ماده عالی برای کمک به درمان فشار خون بالا است، اما وقتی به مقدار زیاد مصرف شود، می تواند شما را در معرض فشار خون پایین قرار دهد. این شرایط در طولانی مدت می تواند روی عملکرد قلب شما تأثیر بگذارد. اغلب اوقات از عسل به عنوان یک ماده غذایی و دارویی استفاده می شود. این ماده زمانی که جایگزین شکر شود، جایگاه ویژه ای پیدا می کند. در ادامه به 10 مورد از مزایای سلامتی عسل اشاره می شود. 

آیا آنتی اکسیدان موجود در عسل به کاهش فشار خون کمک می کنند؟

شکر حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان می باشد که اثر پایین آورنده ی فشار خون دارند. تحقیقات صورت گرفته روی موش ها و انسان ها نشان داده اند که عسل می تواند فشار خون را کاهش دهد.

از دیگر فواید مصرف عسل برای بدن

1_ عسل و بهبود دیابت!

ثابت شده است که عسل، احتمال عوارض قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. این ماده می تواند کلسترول بد، تری گلیسریدها و التهاب را کاهش و کلسترول خوب را افزایش دهد. گرچه، عسل قند خون را بالا می برد، البته میزان قند آن از شکر کمتر می باشد.

با اینکه عسل به اندازه ی شکر، روی قند خون تأثیر نمی گذارد، اما هنوز هم در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید با احتیاط مصرف شود. در حقیقت، برای به حداقل رساندن این شرایط، افراد مبتلا به دیابت باید غذاهای غنی از کربوهیدرات را محدود کنند.

2_ آیا عسل به بهبود کلسترول کمک می کند؟

سطوح بالای کلسترول بد عامل مهمی در افزایش خطر بیماری قلبی عروقی می باشد. کلسترول، علت اصلی آترواسکلروز می باشد. آترواسکلروز، رسوب های چربی در شریان ها هستند که می توانند موجب حملات قلبی و سکته شوند. 

تحقیقات نشان داده اند که عسل می تواند با کاهش کلسترول کلی بد و افزایش کلسترول خوب، سطوح کلسترول را بهبود بخشد. تحقیق انجام شده روی 55 بیمار، عسل را با شکر مقایسه کرد و دریافت که عسل، سطوح کلسترول بد را به میزان 5.8 % کاهش و میزان کلسترول خوب را به میزان 3.3% افزایش می دهد و باعث کاهش وزن می شود.

3_ عسل به کاهش سطوح تری گلیسیرید کمک می کند.

بالارفتن تری گلیسیریدهای خون، دیگر عامل خطر برای بیماری قلبی عروقی می باشد و همچنین با مقاومت به انسولین مرتبط می باشد. مقاومت به انسولین، یکی از علل عمده ی دیابت نوع 2 می باشد. سطوح تری گلیسیریدها معمولاً با مصرف غذاهای پر از شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده افزایش می یابد. مصرف منظم عسل به ویژه به عنوان جایگزین شکر می تواند سطوح تری گلیسیرید را کاهش دهد. در پژوهشی که میزان تری گلیسیریدهای شکر و عسل را با هم مقایسه کرد، مشخص شد که سطوح تری گلیسیریدهای عسل 11 تا 19% کمتر از شکر بود.

4_ آیا  مصرف عسل برای قلب مفید است؟

عسل غذاییست که سرشار از فنول ها و دیگر ترکیبات آنتی اکسیدان می باشد. بسیاری از این مواد، دارای توانایی کاهش احتمال بیماری قلبی عروقی هستند. ترکیبات آنتی اکسیدان به رقیق کردن شریان های قلب کمک می کنند و خونرسانی به قلب را افزایش می دهند. 

این مواد همچنین می توانند از تشکیل لخته های خونی پیشگیری کنند. لخته های خونی، یکی از علل حملات قلبی و سکته هستند. یک تحقیق انجام شده روی موش ها نشان داد که عسل از قلب در برابر استرس اکسیداتیو حفاظت می کند. در حال حاضر هیچ پژوهش طولانی مدتی در مورد اثرات عسل روی سلامت قلب انجام نشده است.

5_ آیا عسل به بهبود سریع زخم ها کمک می کند؟

استفاده از عسل در درمان موضعی زخم ها و سوختگی ها از دوره مصر باستان رواج داشته و امروزه هنوز از آن استفاده می شود. عسل در بهبود سوختگی های وسیع و زخم های عمیق عفونی بعد از جراحی مؤثر است. عسل همچنین یک درمان مؤثر در زخم های دیابتی پا می باشد. 

طبق تحقیقات، قابلیت بهبود زخم عسل به دلیل اثرات ضدالتهابی و آنتی باکتریال و نیز توانایی آن برای تغذیه بافت های اطراف اندام آسیب دیده می باشد. عسل همچنین به درمان دیگر مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و ضایعات ویروسی هرپس کمک می کند. عسل مانوکا به طور ویژه در درمان سوختگی ها مؤثر است.

6_ آیا عسل به تسکین سرفه در کودکان کمک می کند؟

سرفه یکی از علائم شایع در کودکان مبتلا به عفونت های مجرای تنفسی فوقانی می باشد. سرفه می تواند روی خواب و کیفیت زندگی نوزاد و خانواده تأثیر بگذارد. داروی سرفه همیشه مؤثر نیست و حتی موجب بروز عوارض جانبی می شود. 

عسل با پشتوانه ی تحقیقاتی قوی برای اثربخشی آن در درمان سرفه، می تواند یک جایگزین بهتر برای داروهای سرفه باشد. تحقیقات نشان می دهند که عسل نسبت به برخی از داروهای سرفه ی رایج بهتر عمل می کند و علائم سرفه را تسکین می دهد و بیشتر از داروهای سرفه، کیفیت خواب را بهبود می بخشد. لازم به ذکر است که عسل به دلیل خطر مسمومیت برای کودکان زیر 1 سال منع مصرف دارد.

7_ عسل، کالری و قند بالایی دارد بنابراین باید به اندازه مصرف شود.

عسل جایگزین سالم تر و خوشمزه تری برای شکر می باشد. شما باید به دنبال محصولات عسل از برندهای معروف باشید، زیرا برخی از محصولات ممکن است شیره را با عسل ترکیب کنند. عسل را باید در حد اعتدال مصرف کنید، زیرا حاوی مقدار زیادی کالری و شکر می باشد. 

مزایای عسل ها تنها زمانی خود را نشان می دهند که جایگزین شیرین کننده های ناسالم شوند. زمانی که عسل در شب مصرف شود، شیرین کننده ی مفیدتری نسبت به شیره ی ذرت با فراکتوز بالا و شکر می باشد.

1.5/5 - (2 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

1.5/5 - (2 امتیاز)
پرسش از دکتر