از داروی هیدرالازین برای درمان فشار خون بالا یا پرفشاری خون استفاده می شود. فشار خون بالا به حجم کار قلب و شریان ها اضافه می کند. قرص هیدرالازین یا آمپول هیدرالازین یک داروی باز کننده عروق است و با شل کردن عضلات جدار رگ ها، فشار خون را کاهش می دهد.

اگر این شرایط، مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند، قلب و شریان ها ممکن است به طور صحیح عمل نکنند. این امر می تواند به رگ های خونی مغز، قلب و کلیه ها آسیب برساند و منجر به سکته، نارسایی قلبی و نارسایی کلیوی شود. پایین آوردن فشار خون می تواند احتمال حملات قلبی و سکته را کاهش دهد. برای پایین اوردن فشار خون بالا فوری علاوه بر درمان های در منزل، تزریق دارو نیز میتواند راه حل مناسبی باشد.

هیدرالازین با شل کردن رگ های خونی و افزایش تأمین خون و اکسیژن رسانی به قلب و در عین حال کاهش حجم کار آن عمل می کند. این دارو فقط توسط پزشک یا تحت نظارت مستقیم او تجویز می شود. این محصول به شکل های زیر در داروخانه ها موجود می باشد:

  1. آمپول هیدرالازین 
  2. قرص هیدرالازین 
    و در دوزهای تجویز میشود:
  • قرص هیدرالازین 20
  • قرص هیدرالازین ۵
  • قرص هیدرالازین ۱۰

قرص هیدرالازین در شیردهی و بارداری

تحقیقات روی زنان نشان می دهند که مصرف این دارو به هنگام شیردهی، خطراتی جزئی برای نوزاد در پی دارد. همچنین مصرف این دارو دوران بارداری ممنوع اعلام شده است.

مراقبت های پیش از مصرف داروی هیدرالازین 

به هنگام تصمیم گیری برای مصرف این دارو، خطرات مصرف آن باید در مقابل مزایای آن سنجیده شود. این تصمیمی ست که شما و پزشکتان باید بگیرید. برای مصرف این دارو، دستورالعمل های زیر را باید در نظر بگیرید:

1_ استفاده در اطفال

تاکنون هیچ تحقیق کاملی در مورد رابطه ی سن و تأثیر تزریق هیدرالازین در کودکان انجام نشده است. گرچه، هنوز هیچ مشکل خاصی در رابطه با اطفال ثبت نشده است.

2_ استفاده در سالمندان

تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد رابطه سن با اثرات تزریق هیدرالازین در بیماران سالمند به دست نیامده است.

3_ وجود بیماری های دیگر 

وجود بیماری های دیگر ممکن است مصرف این دارو را تحت تأثیر قرار دهد. اگر هر یک از مشکلات زیر را دارید، به پزشک اطلاع دهید:

نحوه مصرف آمپول هیدرالازین 

در بیمارستان یک پرستار یا مراقب سلامت آموزش دیده این دارو را به شما تزریق می کند. پزشک چند دوز از این دارو را به شما می دهد تا زمانی که شرایطتان بهتر شود و سپس یک داروی خوراکی را جایگزین آن می کند.

عوارض جانبی قرص یا امپول هیدرالازین 

این دارو در کنار اثرات ضروری خود ممکن است موجب بروز عوارض ناخواسته ای شود. با اینکه تمام این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهند، اما در صورت بروز ممکن است به مداخله ی پزشکی نیاز داشته باشند. در صورت وقوع هر یک از عوارض جانبی زیر، فوراً به پزشک یا پرستار اطلاع دهید:

عوارض کمتر شایع

عوارض نادر داروی هیدرالازین 

علائم مصرف بیش از حد هیدرالازین 

  • احساس گرما
  • سردرد
  • قرمزی صورت، گردن، بازوها و گهگاهی بالای قفسه سینه

زمانی که این دارو را دریافت می کنید، پزشک باید شرایط شما را به دقت تحت نظر داشته باشد. این کار به پزشک اجازه می دهد که عملکرد صحیح این دارو را مشاهده کند. برای بررسی عوارض ناخواسته ی دارو، ممکن است به آزمایش خون نیاز باشد. هیدرالازین ممکن است باعث شود برخی از افراد احساس سرگیجه یا سردرد داشته باشند. 

قبل از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا هر کار دیگری از نحوه واکنش بدن خود به این دارو اطمینان حاصل کنید. تا زمانی که با پزشک خود مشورت نکرده اید، این دارو را مصرف نکنید. این داروها به طور ویژه شامل داروهای غیرتجویزی برای کنترل اشتها، آسم، سرماخوردگی، سرفه، تب یونجه یا مشکلات سینوسی می شوند، زیرا ممکن است باعث افزایش فشار خون شوند.

1/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

1/5 - (1 امتیاز)
پرسش از دکتر