بیماری رگها می تواند موجب علائم ناخوشایندی از گرفتگی و سنگینی پاها گرفته تا مشکلات ظاهری شود. نقص دریچه ی رگ ها که موجب کشش رگ ها و تجمع خون می شود می تواند منجر به بیماری های رگ همچون رگ های واریسی، رگ های عنکبوتی و نارسایی وریدی شود. آیا قرص آسپرین برای درمان واریس تاثیر گذار است؟

چندین دارو و مکمل وجود دارد که می توانند به آهسته کردن پیشرفت بیماری های وریدی و درمان علائم کمک کنند. با اینکه این داروها و مکمل ها می توانند مفید باشند، اما هنوز هیچ دارو و یا مکمل ثابت شده ای وجود ندارد که بتواند به طور کامل از بیماری های عروق و ابتلا به واریس پیشگیری کند و یا آنها را درمان کند. اما درمان واریس با لیزر و یا اسکلروتراپی واریس راه های بدون عوارضی هستند که معولا پاسخ مثبتی ارائه داده اند.

قرص آسپرین برای درمان واریس ؟؟

آسپیرین، این دارو یک داروی بدون نسخه است که برای تسکین درد استفاده می شود و همچنین با پیشگیری از چسبیدن پلاکت ها به یکدیگر یا لخته شدن سلولها، به عنوان یک رقیق کننده ی خون عمل می کند. آسپیرین می تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از ورم پاها کمک کند و تشکیل لخته های خون ناشی از تجمع خون در رگ ها را کاهش دهد. اما نمیتواند به تنهایی درمان مناسبی برای واریس باشد. 

شما می توانید روزانه آسپیرین مصرف کنید، البته قطعا و قطعا با دستور و تایید پزشک، چون مصرف اسپرین میتواند عوارض جبران ناپذیر دیگری به همراه داشته باشد. در صورتیکه می خواهید به یک پرواز طولانی بروید، می توانید مقدار آن را دوبرابر کنید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که آسپرین رگ های واریسی شما را درمان نمیکند. 

زمانی که این دریچه ها دچار نارسایی شوند، خون در پاها تجمع پیدا می کند و باعث ظاهر شدن رگ های واریسی ناخوشایند می شود. وقتی خون شروع به جمع شدن می کند، فشار زیادی به این دریچه ها وارد می شود. داروی رقیق کننده ی خون، متأسفانه نمی تواند مشکل فیزیکی دریچه های معیوب را ترمیم کند. این دارو می تواند شما را مقداری تسکین دهد، اما خود مشکل را رفع نمی کند.

درمان قعطی رگ های واریسی 

درمان های مختلفی برای رگ های واریسی با استفاده از به روز ترین تکنولوژی لیزر و تکنیک های درمانی وجود دارد که به صورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام می شوند، این درمان ها عبارتند از:

1_ لیزر واریس پا

این درمان، ابلیشن لیزری درون وریدی ست که میزان موفقیت آن 95% می باشد. 

2_ اسکلروتراپی با فوم

اسکلروتراپی واریس پا درمانی است که با استفاده از تزریق مواد فومی شکل به داخل رگ باعث انسداد آن می شود. این درمان بیشتر برای درمان رگ های کوچک و واریس های عنکبوتی مناسب است؛ و یکی از سریعترین درمان ها برای واریس به شمار می رود.

3_ میکروفلبکتومی واریس

در این روش در صورت لزوم با ایجاد برش هایی کوچک روی پوست رگ های آسیب دیده خارج میشوند، در صورت لزوم از این روش برای از بین بردن فیزیکی رگ های درگیر استفاده می شود و لازم به ذکر است نیازی به بخیه و یا بیهوشی ندارد. 

آیا داروها می توانند رگ های واریسی را درمان کنند؟

اگر پزشک تشخیص داده که شما مشکلات عروق دارید، ممکن است تصمیم بگیرد داروهای ضدانعقادخون یا رقیق کننده های خون برای شما تجویز کند. این دارو از تشکیل لخته های خونی پیشگیری می کند. رایج ترین داروها برای درمان واریس عبارتند از:

1_ آسپیرین

پزشک در صورت لزوم و نداشتن بیماری خاص زمینه ای و نبود تداخل دارویی ممکن است مصرف مقدار کمی آسپرین را برای شما تجویز کند.

2_ هرپارین یا وارفارین

اگر لخته ی خونی دارید، ممکن است به تزریق هپارین نیاز داشته باشید که یک ضدانعقاد خون قوی است، سپس می توانید به مدت چند ماه وارفارین مصرف کنید که یک قرص ضدانعقاد خون روزانه می باشد.

بعد از مصرف این دارو شما ممکن است امیدوار باشید که رگ های واریسی تان بهبود پیدا کنند، اما متأسفانه، ماهیت رگ های واریسی به گونه ای است که داروی رقیق کننده ی خون می تواند تأثیر کمی روی آنها داشته باشد. رگ های واریسی بعلت شکستگی فیزیکی دریچه هایی رخ می دهند که خون را به پاها پمپاژ می کنند. 

درمان واریس با دارو

ویتامین های مناسب برای عروق

ویتامین ها نوعی مکمل هستند که به صورت قرص، کپسول، پودر و قرص های جویدنی در بازار موجود هستند. چندین نوع ویتامین وجود دارد که دارای مزایای قلبی عروقی می باشند. ویتامین B3 که به نیاسین نیز معروف است، گردش خون را بهبود می بخشد. شما می توانید با خوردن موز، ماهی تن، گندم و بوقلمون، ویتامین B3 دریافت کنید.

1_ ویتامین C

که به آسکوربیک اسید شناخته می شود حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به ترمیم آسیب سلولی کمک می کنند و می توانند کلاژن سازی را افزایش دهند. همچنین می توانید با خوردن پرتقال، لیمو و گوجه ویتامین C دریافت کنید.

2_ ویتامین E

گردش خون را بهبود می بخشد و با پیشگیری از چسبیدن پلاکت ها به یکدیگر، لخته شدن خون را کاهش می دهد. شما همچنین می توانید با خوردن اسفناج، بروکلی و کیوی این ویتامین را دریافت کنید.

3_ فلاونوئیدها

این ماده شیمیایی ویتامین C را در بدن افزایش می دهد. شما می توانید با خوردن توت ها و مرکبات یا مصرف مکمل های بدون نسخه، دیوسمین، فلاونوئید دریافت کنید.

داروهای گیاهی مناسب برای رگ ها

داروهای گیاهی از گیاهانی گرفته می شوند که حاوی مواد مفید برای گردش خون یا کاهش التهاب هستند. داروهای رایجی که برای سلامت قلبی عروقی استفاده می شوند، به این ترتیب هستند:

دکتر نادر افشاری متخصص عروق در اکباتان 

1.5/5 - (2 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

1.5/5 - (2 امتیاز)
پرسش از دکتر