رگ های واریسی، رگ های ملتهب، درهم پیچیده و بزرگی هستند که در زیر پوست قابل مشاهده هستند. از جمله علائم واریس پا اغلب رنگ قرمز یا آبی آنها است و اغلب در پاها ظاهر می شوند اما می توانند در سایر نقاط بدن نیز ایجاد شوند. چه چیزهایی باعث واریس می شوند؟ آیا امکان جلوگیری از رگ های واریسی وجود دارد؟

چه چیزهایی باعث واریس می شوند؟

به طور معمول، دریچه های یک طرفه در رگهای پا از بازگشت خون به طرف قلب جلوگیری می کنند. زمانی که دریچه ها به طور صحیح کار نکنند، باعث می شوند خون به داخل رگ برگردد. رگ بر اثر جمع شدن خون متورم می شود و به مرور زمان رگ های واریسی تشکیل می شوند. رگ های واریسی شایع هستند و زنان بیشتر از مردان به آنها دچار می شوند.

این رگ ها برای اکثر افراد هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. گرچه، اگر جریان خون درون رگ ها به قدر کافی ضعیف شود، مشکلاتی مانند ورم پا و درد، لخته های خون و تغییرات پوست ممکن است رخ دهند.
عوامل خطر شامل موارد زیر می شوند:

متخصص پای شما را بررسی می کند و به دنبال ورم، تغییرات رنگ پوست یا زخم می گردد. او همچنین ممکن است، جریان خون در رگ ها را بررسی کند، تا سایر مشکلات پا مانند لخته ی خونی را رد کند.

علائم رگ های واریسی

علائم رگ های واریسی عبارتند از:

علائم واریس شدید

اگر جریان خون درون رگ ها بیش از حد ضعیف باشد، علائم آن شامل موارد زیر می شوند:

عوارض واریس بر بدن

با اینکه عوارض رگ های واریسی نادر هستند، اما شامل موارد زیر می شوند:

انواع راه های موجود برای درمان واریس

پزشک ممکن است از شما بخواهد برای کمک به کنترل رگ های واریسی، اقدامات خودمراقبتی زیر را انجام دهید:

1_ اسکلروتراپی

در فرآیند اسکلروتراپی واریس، آب نمک یا محلول شیمیایی به رگها تزریق می شود. سپس رگ سخت شده و از بین می رود.

2_ فلبکتومی

برش های جراحی کوچکی در پای نزدیک به رگ آسیب دیده ایجاد می شود. رگ از طریق یکی از این بریدگی ها خارج می شود.

3_ لیزر یا رادیوفرکانسی

اگر رگ های واریسی بزرگتر، بلندتر و یا وسیع تر باشند، پزشک درمان واریس با لیزر را توصیه می کند که در مطب پزشک یا کلینیک قابل انجام است.

چه زمانی باید برای درمان واریس به دکتر مراجعه کنیم؟

در موارد زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

دکتر نادر افشاری، متخصص واریس در اکباتان

1.5/5 - (2 امتیاز)