نادیده گرفتن دست ها کار آسانی نیست و ما برای دیدن آنها به آینه نیاز نداریم؛ چرا که آنها در طول روز چند صد بار از رد نگاهمان عبور می کنند. با این حال، احتمال کمتری وجود دارد که ما به اندازه پاهایمان به رگ های دستمان توجه کنیم، زیرا به ندرت باعث ناراحتی فیزیکی می شوند. اما، چه چیزی باعث بیرون زدگی رگ های دست می شود؟ با وجود اینکه این وریدها کاملاً واریسی نیستند، امکان برداشتن آنها وجود دارد.

آنها می توانند با گذشت سال ها برجسته تر شوند؛ به ویژه در افرادی که چربی بدن بسیار پایینی دارند، لاغر هستند، رنگ پریده اند، ورزش حرفه ای انجام می دهند یا به مرحله یائسگی رسیده اند. این وریدهای برجسته دست یا ساعد ممکن است ناخوشایند باشند.  

درمان خانگی بیرون زدگی رگهای دست

متاسفانه درمان خانگی برای بیرون زدگی رگهای دست به طور قطع، جز روش های پزشکی وجود ندارد. شما میتوانید برای جلوگیری از پیشرفت بیماری خود ورزش های کششی دست و غذاهایی که به گردش خون کمک میکنند را جزو برنامه غذایی خود قرار دهید.

برای کاهش ظاهر رگ های دست، پزشک متخصص ممکن است برخی درمان های غیر جراحی را توصیه کند. به عنوان مثال، مرطوب نگه داشتن پوست باعث کوچک شدن رگ ها می شود. ورزش های دستی که جریان خون را تقویت می ‌کنند نیز باعث می شوند رگ ها کمتر برجسته باشند.

یکی از تمریناتی که باید امتحان کنید، کشش مچ دست است. ابتدا، کف دست های خود را در کنار هم قرار دهید و بعد آرنج ها را به سمت طرفین باز کنید. سپس با احساس کشش در امتداد مچ داخلی، مچ دست خود را به سمت شکم پایین بیاورید. این امر می تواند به بهبود جریان خون و کاهش ظاهر رگ های برجسته کمک کند.

واریس روی دست

درمان بیرون زدگی رگ های دست

رگ های دست هیچ تفاوتی با رگ های نواحی دیگر بدن ندارند. بنابراین حذف دائمی آنها کاملاً یکسان است. این رویه به طرز شگفت آوری بدون درد است اما معمولاً کمی کبودی به همراه دارد. نتایج عمل در عرض چند هفته دیده می شوند و می توانند بسیار قابل توجه باشند. روش های زیر گزینه های پیشنهادی چزشک بسته به میزان عود واریس دست شما توسط پزشک خواهد بود:

1_ اسکلروتراپی با فوم

اسکلروتراپی واریس شامل تزریق فوم به داخل رگ های دست است. هنگامی که مایع به داخل رگ تزریق می شود؛ خون را خارج می کند و به ماده اسکلروزانت موجود در فوم اجازه می دهد تا به طور موثر رگ را از بین ببرد. سپس طی چند هفته آینده، مانند کبودی دوباره توسط بدن جذب می شود. 

بیماران به مدت 2 هفته پس از اسکلروتراپی واریس دست، از دستکش فشاری برای کاهش تورم استفاده می کنند. فواید کامل این درمان ممکن است چند هفته طول بکشد اما بستری در بیمارستان یا بیهوشی ندارد.

2_ عمل جراحی برای برداشتن رگ

بزرگ و یا پیچ خورده بودن رگ ها اجازه نمی دهد درمان اسکلروتراپی با فوم کاملاً موثر باشد و ممکن است برای برداشتن آنها به جراحی نیاز پیدا شود. در این موارد می توان رگ ها را با استفاده از ابلیشن رادیوفرکانسی یا برش های کوچک و سوراخ کردن خارج کرد. دست ها به مدت یک هفته پس از جراحی پانسمان می شوند و کبودی ممکن است یک بار دیگر چند هفته طول بکشد تا به طور کامل ناپدید شوند. 

این روش ها معمولاً شامل یک روز بستری در بیمارستان و بیهوشی عمومی است. با این حال، اگر قصد برداشتن رگ های پای خود را دارید، می توانید همزمان برای دستان خود نیز انجام دهید.

3_ فلبکتومی 

فلبکتومی، گزینه درمانی دیگری است. در این روش برش های ریزی ایجاد می شود که از طریق آن ورید قابل مشاهده برداشته می شود. 

4_ درمان واریس با لیزر 

همچنین، رگ های دست را می توان با حرارت لیزر در یک روش ابلیشن درون وریدی ریشه کن نمود. در این روش پزشک با استفاده از حرارت، رگ های اسیب دیده را سوزانده تا به مرور جذب بدن شوند.

درمان رگ های برجسته دست

آیا برداشتن رگ های دست بی خطر است؟

وظیفه وریدهای دست، انتقال خون از دست است. علاوه بر رگ های بالای دست، رگ هایی زیر سطح نیز وجود دارند. برداشتن رگ ‌های سطحی کاملاً بی‌خطر است، زیرا رگ‌ های زیر سطح هنوز کار خود را انجام می دهند.

ممکن است بعد از درمان، کمی تورم انگشتان را تجربه کنید اما این حالت فروکش خواهد کرد. اگر قصد دارید رگ های دست خود را بردارید، با یک متخصص جراح عروق مشورت کنید. این عمل، کاملاً یک عمل زیبایی است و بیمه هیچ یک از هزینه های آن را پوشش نمی دهد.

برداشتن رگ دست یک عمل زیبایی محسوب می شود. با اینکه در صورت ضربه خوردن رگ های دست ممکن است درد بسیاری ایجاد شود اما هیچ دلیل پزشکی برای درمان آنها وجود ندارد. با این حال، برداشتن این رگ های برجسته می تواند اثر قابل توجهی بر اعتماد به نفس و بهزیستی شخص داشته باشد.

دکتر نادر افشاری متخصص واریس در اکباتان 

3/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

3/5 - (1 امتیاز)
پرسش از دکتر