کلسترول بالا یکی از شایع ترین عوامل خطر بیماری های قلبی است که با تجمع پلاک در شریان ها همراه است. کارشناسان معتقدند علائم چربی خون در پاها، نشانه های خاصی را به همراه دارد!

کلسترول، یک ماده مومی شکل است که برای ایجاد سلول های سالم بدن ضروری است. با این حال، زمانی که کلسترول «بد» یا رسوبات چربی بیش از حد در رگ ‌های خونی وجود داشته باشد، شریان ‌ها را مسدود کرده و جریان یافتن خون در آنها را دشوار می کند. علاوه بر این، هنگامی که این رسوبات به طور ناگهانی تجزیه شوند، لخته تشکیل می دهند که می تواند باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

کلسترول بالا وضعیتی است که می تواند ارثی باشد؛ با این حال، اغلب نتیجه انتخاب های ناسالم زندگی از جمله رژیم غذایی ناسالم، عدم تحرک بدنی و اضافه وزن است.

علائم چربی خون در پاها

بیماری شریان محیطی، عارضه ای است که با تنگ شدن شریان ها به دلیل تجمع چربی در ارتباط است که منجر به کاهش جریان خون در دست و پاها می شود. فرد مبتلا به PAD، خون کافی در پاها یا دست های خود دریافت نمی کند. این امر باعث درد پا هنگام راه رفتن یا لنگی می شود.

در صورت عدم درمان به موقع PAD، این بیماری می‌ تواند به ایسکمی شدید و ایسکمی حاد اندام منجر شود که شکل پیشرفته ای از بیماری شریان محیطی است و بر جریان خون در اندام ها تأثیر می گذارد.

مراقب رنگ پاهایتان باشید!

از آنجایی که PAD (چربی خون در پاها) با کاهش جریان خون در پاها ارتباط دارد، می تواند باعث تغییرات رنگ خاصی در پا شود. در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع آن، پای شما ممکن است شروع به رنگ پریدگی یا آبی شدن کند. این اتفاق به دلیل کاهش جریان خون در پاها رخ می دهد.

علاوه بر این، ممکن است درد شدیدی را در پای خود تجربه کنید، به خصوص زمانی که در حال راه رفتن هستید. این درد ممکن است با چند دقیقه استراحت کاهش یابد.

عوارض درمان نشدن چربی خون

به گفته متخصصان، اگر کلسترول بالا تشخیص داده نشده و درمان نشده باشد، می تواند منجر به بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرایین شود.

آترواسکلروز عبارت است از تجمع چربی، کلسترول و سایر مواد در داخل و روی دیواره شریان که به آن پلاک نیز می گویند. این رسوبات یا پلاک ‌های چربی می ‌توانند شریان‌ ها را باریک کرده و جریان خون روان را به قسمت های مختلف بدن، از جمله پاها، متوقف یا مسدود کنند. این پلاک همچنین ممکن است بشکند و باعث تشکیل لخته های خون شود. این امر می تواند مضر و آسیب رسان باشد.

آزمایش چربی خون انجام دهید.

با اینکه PAD می تواند نشانگر سطح کلسترول بالا در بدن باشد، لزوماً هیچ علامت یا نشانه هشدار دهنده ای را بروز نمی دهد. بنابراین، بهتر است به منظور تشخیص کلسترول بالا یک آزمایش خون ساده به نام پروفایل لیپیدی یا پانل لیپیدی انجام دهید. در صورت نیاز به ناشتا بودن، پزشک به شما اطلاع خواهد داد. مدت زمان ناشتایی می تواند از 8 تا 12 ساعت قبل از خون گیری طول بکشد.

سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید.

با انتخاب سبک زندگی مناسب، میزان کلسترول خود را کاهش دهید. اتخاذ سبک زندگی سالم تر می تواند برای سلامت کلی شما مانند معجزه عمل کند. مصرف مواد مغذی، رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می توانند به کاهش کلسترول کمک کنند.

علاوه بر این، در صورتی که در حال حاضر داروهایی برای کاهش کلسترول خود مصرف می‌کنید، بایستی طبق دستور پزشک، در مصرف منظم آنها ثابت و دقیق باشید.

مهم تر از همه، هدف دستیابی به وزن سالم است؛ چرا که چاقی یکی از عوامل خطر رایج برای بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی محسوب می شود.

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق در اکباتان

2/5 - (3 امتیاز)