نخوردن صبحانه باعث بیماری های بسیاری از جمله فشار خون بالا می شود. علاوه بر تامین مواد مغذی ضروری بدن و گلوکز، صبحانه مغذی خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می دهد. خوردن صبحانه قند خون را کنترل و در نتیجه بر فشار خون هم تاثیر می گذارد، بنابراین می تواند ابزاری برای مدیریت و درمان فشار خون بالا باشد. در ادامه با توجه به ممنوعیت های غذایی در بیماران فشار خون، صبحانه مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون را درج کرده ایم.

صبحانه چگونه بر فشار خون شما تاثیر گذار است؟

براساس مطالعه ای در مجله فشار خون، کلسترول بالا باعث حرکت آزادانه خون می شود که نتیجه آن افزایش خون است. در فشار خون طبیعی عدد اول 120 و عدد دوم 80 است. اگر فشار خون شما به طور مداوم بالاتر از این است پزشک بیماری فشار خون را تشخیص می دهد. خوردن صبحانه سالم می تواند تاثیر مثبتی بر فشار و قند خون تان داشته باشد. 

صبحانه سالم شامل مواد غذایی مغذی و خوبی است که باعث توقف فشار خون می شوند. رژیم غذایی خوب شامل مصرف 4700 میلی گرم پتاسیم در روز و کاهش سطح سدیم برای کاهش فشار خون است.

صبحانه مناسب فشار خون بالا 

خوردن یک صبحانه سالم شما را سیر نگه می دارد و سطح انرژی بدن تان را افزایش می دهد. در ادامه به ایده های صبحانه سالم که برای فشار خون بالا مفیداند می پردازیم. در فشار خون بالا، خون به دیواره شریان ها فشار می آورد. شریان ها رگ های کوچکی هستند که خون را از قلب به قسمت های مختلف بدن منتقل می کنند. غذاهای ناسالم دارای چربی و سدیم هستند که اگر حذف نشوند به صورت کلسترول در دیواره شریان ها رسوب می کنند.  

شما می بایست از رژِیم غذایی DASH برای جلوگیری یا مقابله با فشار خون بالا  استفاده کنید. برخی از گزینه های صبحانه سالم را بر می شماریم:

1_ پنکیک اسفناج

پنکیک اسفناج راهی عالی برای شروع صبحانه است. در کنار طعم شگفت انگیز سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مانند پتاسیم هستند. مطالعات اخیر نشان داده اند که مواد غذایی غنی از پتاسیم فشار خون را تنظیم می کنند. همچنین، پتاسیم به از بین بردن غلظت بالای سدیم بدن کمک می کند.

2_ ماست با میوه 

اگر 2 درصد از کالری ماست را به رژیم غذایی تان اضافه کنید، 30 درصد کمتر احتمال ابتلا به فشار خون وجود دارد. محصولات لبنی مانند ماست، دارای غلظت بالایی از منیزیم، کلسیم و پتاسیم هستند که به تنظیم فشار خون بالا کمک می کنند. همچنین ماست دارای باکتری های سفید است و فشار خون را کاهش می دهد. 
شما می توانید پروبیوتیک ها را مانند شیر تخمیر شده در رژیم غذایی خود قرار دهید. یک فنجان ماست کم قند را با میوه های تازه مانند توت ها مخلوط و صبحانه بخورید. همچنین از ماست به عنوان دیپ در پایه غذاها و با خامه استفاده کنید.

3_ تنقلات کم نمک 

بسیاری از تنقلات موجود در فروشگاه ها مملو از سدیم هستند. به دلیل وسوسه انگیز بودن و آسانی خوردن آن ها، این میان وعده ها حتی مورد توجه افرادی هستند که خطر بسیاری برای سلامتی شان دارد. تنقلاتی مانند شکلات تلخ را انتخاب کنید که دارای فلاونوئیدهایی است که به تولید اکسیدنیتریک در دیواره شریانی کمک می کند. اکسیدنیتریک با بهبود جریان خون، فشاز خون را کاهش می دهد. 
 

4_ صبحانه فشار خونی و تخم مرغ 

سفیده تخم مرغ دارای ترکیب پپتیدی است که به کاهش فشار خون مانند داروها کمک می کند. اگر فشار خون بالایی دارید، باید تخم مرغ را در رژیم غذایی تان به خصوص وعده های صبحانه بگنجانید. علاوه بر این، تخم مرغ به کاهش فشار خون، تامین پروتئین مفید و سیر نگه داشتن تان کمک می کند.

5_ آمارانت یا تاج خروس

تاج خروس اشتباها نوعی غلات خوانده می شود اما درواقع دانه های پروتئینی است. می توان آن را به اسموتی ها، نوشیدنی و سوپ ها افزود. تاج خروس را می توان آسیاب و از آن آرد تهیه کرد و کیک و پنکیک پخت. در مقایسه با آرد معمولی گزینه سالم تری است. تاج خروس شامل منیزیم است و به آرامش عروق و کاهش فشار خون منجر می شود. فیبر هم ماده ای ضروری است که در گل تاج خروس وجود دارد و اثر مثبتی بر فشار خون دارد. در پخت فرنی، ترکیب آن با میوه صبحانه یا سالاد هم می تواند گزینه لذیذی باشد. 

ممنوعیت های صبحانه برای افراد مبتلا به فشار خون 

اگر فشار خون بالا دارید از خوردن غذاها به عنوان صبحانه بپرهیزید. صبحانه سالم برای فشار خون بالا باید دارای کلسیم، پتاسیم و منیزیم باشد. در اینجا به صبحانه های ناسالم اشاره خواهیم کرد:

1_ غلات شیرین صبحانه

بیشتر بسته های غلات ادعا دارند که به دلیل وجود مواد مغذی و غلات کامل سالم هستند اما این حقیقت ندارد. بیشتر غلات صبحانه فرآوری و دارای قند اضافه هستند. مطالعات نشان می دهد که قند یک فنجان غلات برابر سه بیسکوییت شکلاتی است. همچنین تحقیقات نشان می دهد سطح بالای قند از تولید اکسیدنیتریک جلوگیری و به گشاد شدن شریان و افزایش فشار خون می انجامد. شکر باعث افزایش وزن و فشار خون می شود.

2_ کلوچه

کلوچه شامل مواد ناسالمی چون آرد تصفیه شده، شکر و روغن است. کلوچه کارخانه ای دارای غلظت بالایی از اجزایی مضر هستند که عامل مهم چاقی هستند. مواد تصفیه شده در کلوچه ها ارزش غذایی ندارد و به دلیل قند بالا، کلوچه ها را بدن هضم و باعث افزایش شدید انسولین می شوند.

3_ وافل

وافل ها دارای کربوهیدرات های ساده ای هستند که هضم آن ها را نیز آسان می کند. ترکیبات تصفیه شده در آرد به چاقی و سطح بالای انسولین کمک می کند. چاقی باعث انسداد شریان ها و باریک شدن دیواره آن ها و در نهایت منجر به فشار خون می شود. مطالعات قلب فارمینگهام نشان داد که اضافه وزن باعث افزایش بافت چربی ها می شود که 54 درصد از بیماری های قلبی و عروقی را تشکیل می دهد. زمانی که بافت چربی روی دیواره رگ ها رسوب می کند، قلب باید برای پمپاژ خون به قسمت های مختلف بدن سخت کار کند.

4_ بیکن

اگر فشار خون بالا دارید گوشت های فرآوری شده مانند بیکن و ژامبون برای سلامتی تان ضرر دارند. بیکن دارای غلظت بالایی از سدیم است که اگر زیاد مصرف شود فشار خون را افزایش می دهد. از آنجایی که تنها دو نوار بیکن حاوی 330 میلی گرم سدیم است، در صورت مصرف بیش از دو نوار به راحتی 1500 میلی گرم سدیم را دریافت می کنید.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق 

2.8/5 - (10 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.8/5 - (10 امتیاز)
پرسش از دکتر