قرص نیتروژل یا نیتروپرل با رهش طولانی برای جلوگیری از درد قفسه سینه (آنژین قلبی) در افراد مبتلا به بیماری قلبی خاص (بیماری عروق کرونر) استفاده می شود. این دارو متعلق به دسته ای از داروهای معروف به نیترات است. آنژین زمانی اتفاق می افتد که عضله قلب خون کافی دریافت نمی کند. این دارو با شل کردن و گشاد کردن رگ‌های خونی عمل می‌کند تا خون راحت‌تر به سمت قلب جریان یابد. 

این دارو پس از بروز درد قفسه سینه را تسکین نمی‌دهد. همچنین مصرف آن درست قبل از فعالیت های بدنی (مانند ورزش، فعالیت جنسی) برای جلوگیری از درد قفسه سینه در نظر گرفته نشده است. ممکن است در این شرایط به داروهای دیگری نیاز باشد. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

نحوه استفاده از قرص نیتروژل برای فشار خون 

این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً 3 تا 4 بار در روز بصورت خوراکی مصرف کنید. مهم است که دارو را در ساعات مشخصی در روز مصرف کنید. زمان مصرف دارو را تغییر ندهید مگر اینکه پزشکتان دستور دهد. دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است.

این دارو را به طور کامل ببلعید. کپسول ها را خرد نکرده یا نجوید. انجام این کار می تواند همه دارو را به یکباره آزاد کند و ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

از این دارو به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. بدون مشورت با پزشک، مصرف این دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید. برخی شرایط ممکن است با قطع ناگهانی دارو بدتر شوند. ممکن است لازم باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد.

اگر با مصرف نیتروگلیسیرین یا نیتروپرل، کاهش فشار خون را تجربه نکردم علت چیست؟

مقاومت دارویی می تواند به یکی از اثرات جانبی نیتروگلیسیرین تبدیل شود. (مقاومت دارویی به زمانی گفته می شود که یک دوز از دارو دیگر اثر همیشگی خود را ایجاد نکند) برای جلوگیری از این امر، بهتر است بین مصرف دوزهای نیتروژل 10 تا 12 ساعت فاصله انداخت. با این حال، در صورتی که فرد درد قفسه سینه ای داشته باشد که با یک دوز نیتروگلیسیرین تسکین نیافته است، می تواند دوز دیگری نیز مصرف کند.

عوارض جانبی قرص نیتروژل در کسانی بیشتر نمود میکند؟

افراد در سنین بین ۱۸ تا ۶۰ سال که هیچ داروی دیگری مصرف نمی کنند یا بیماری دیگری ندارند، عوارض جانبی زیر را بیشتر از موارد دیگر تجربه خواهند کرد:

موارد مصرف قرص نیتروژل یا نیتروگلیسیرین

تداخلات دارویی نیتروگلیسیرین یا نیتروژل

داروهایی که با نیتروگلیسیرین تداخل دارند؛ ممکن است اثر آن را کاهش دهند، بر مدت زمان اثر آن تأثیر بگذارند، عوارض جانبی را افزایش داده یا در صورت مصرف با نیتروگلیسیرین اثر کمتری داشته باشند. تداخل بین دو دارو همیشه به این معنی نیست که باید مصرف یکی از داروها را متوقف کنید اما گاهی اوقات بایستی این کار را نیز انجام داد. 

در مورد نحوه ی مدیریت تداخلات دارویی با پزشک خود صحبت کنید. داروهای رایجی که ممکن است با نیتروگلیسیرین تداخل داشته باشند عبارتند از:

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق 

2.8/5 - (12 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.8/5 - (12 امتیاز)
پرسش از دکتر