قرص روپیکسون 20 در کنار یک رژیم غذایی مناسب، برای کاهش چربی ها و کلسترول بد (مانند تری گلیسیرید و LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون به کار می رود. به هیچ عنوان این دارو را خودسرانه استفاده نکنید.
دوز های مختلف قرص روپیکسون: قرص 5 و 10 و 20 و 40 میلی‌گرم
ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ: رزوواستاتین

مصرف روپیکسون باعث کاهش کلسترول «بد» و تری گلیسرید و افزایش کلسترول «خوب»، خطر بیماری قلبی را کاهش داده و به پیشگیری از حملات و سکته قلبی کمک می کند. 

علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب (مانند برنامه غذایی کم کلسترول و کم چرب)، ایجاد تغییرات دیگری در سبک زندگی خود نیز می تواند به عملکرد بهتر این دارو کمک کند؛ این تغییرات عبارتند از: 

  • ورزش کردن
  • کم کردن وزن در صورت داشتن اضافه وزن 
  • ترک کردن کردن سیگار

نحوه مصرف قرص روپیکسون 20

قبل از شروع مصرف روزوواستاتین و هر باری که نسخه خود را دریافت می کنید، بروشور اطلاعات بیمار را بخوانید و اگر سوالی برایتان پیش آمد، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. این دارو را به صورت خوراکی همراه غذا یا بدون آن و طبق دستور پزشک (معمولاً یک بار در روز) مصرف کنید.

اگر شکل کپسولی آن را مصرف می کنید، کل آن را قورت دهید؛ به هیچ وجه کپسول را خرد نکنید یا نجوید. در صورتی که مشکلی در بلعیدن کپسول ها دارید، می توانید کپسول را با دقت باز کرده و محتویات آن را روی یک قاشق چایخوری از غذایی نرم (مانند پوره ی سیب یا پودینگ) بریزید.

تمام ترکیب قاشق را بدون جویدن، ببلعید. این ترکیب را هنگامی تهیه کنید که قصد دارید طی یک ساعت آن را مصرف نمایید. در صورت عدم مصرف بعد از یک ساعت، بایستی این مخلوط را دور بیاندازید.

دوز مصرف قرص روپیکسون

دوز مصرف بر اساس بیماری، پاسخ به درمان، سن، نژاد و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، تجویز شده است. حتماً به پزشک و داروساز خود در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) اطلاع دهید. اگر تبار آسیایی دارید، ممکن است تشخیص دهد که با دوز کمتر شروع کنید زیرا احتمال دارد نسبت به اثرات آن حساسیت بیشتری داشته باشید.

عوارض جانبی قرص روپیکسون

لازم به ذکر است که این دارو به این دلیل تجویز شده که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی خواهد بود. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

این دارو ممکن است به ندرت باعث مشکلات عضلانی شود (که به ندرت می تواند منجر به بیماری های بسیار جدی مانند رابدومیولیز و میوپاتی خودایمنی شود). در صورت بروز هر یک از علائم زیر در طول درمان و ادامه پیدا کردن آن ها حتی بعد از قطع مصرف دارو، در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید:

این دارو به ندرت ممکن است باعث مشکلات کبدی شود. در صورت بروز علائم مشکلات کبدی مانند موارد زیر، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

بروز واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده ی علائم واکنش آلرژیک جدی مانند موارد زیر، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

تداخلات دارویی قرص روپیکسون 20 چیست؟

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر داده و یا خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. بهتر است فهرستی از تمامی محصولات مورد استفاده ی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. همچنین، هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع یا متوقف نکنید و یا دوز مصرف آن را تغییر ندهید.

آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم یا منیزیم می توانند جذب این دارو را کاهش دهند. در صورت مصرف این نوع آنتی اسید، آن را حداقل ۲ ساعت پس از مصرف روزوواستاتین استفاده کنید. برای جذب بهتر اثرات روزوواستاتین، آن را به طور منظم و هر روز سر ساعت معین مصرف نمایید. حتی اگر احساس می کنید حالتان خوب است نیز به مصرف دارو ادامه دهید، زیرا اکثر افراد مبتلا به کلسترول بالا یا تری گلیسرید احساس بیماری نمی کنند.

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق 

2.5/5 - (41 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (41 امتیاز)
پرسش از دکتر