آزمایش آنزیم قلب، ابزاری ست که پزشکان با استفاده از آن تشخیص می دهند که افراد در گذشته دچار حمله ی قلبی شده اند یا خیر. این آزمایش، سطوح آنزیم هایی را بررسی می کند که توسط عضله ی قلب به هنگام آسیب هایی مانند حمله قلبی آزاد شده اند.

آزمایش آنزیم قلب به چه منظور تجویز میشود؟

پزشک در صورتی آزمایش آنزیم قلب را انجام می دهد که مشکوک شود شما در گذشته دچار حمله ی قلبی شده اید. از دیگر علائم گرفتگی رگ قلب که ممکن است نیاز به انجام آزمایش آنزیم قلب داشته باشد، عبارتند از:

صحبت های دکتر افشاری به زبان ساده پیرامون موارد استفاده از آزمایش آنزیم قلب:

آزمایش آنزیم قلب چیست؟

از آنجا که علائمی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس بسیار شایع هستند و می توانند معانی مختلفی داشته باشند، پزشکان به راهی نیاز دارند که علل احتمالی چنین علائمی را متوجه شوند. یکی از این روش ها، آزمایشی ست که آنزیم های قلب را بررسی می کند.

آنزیم های قلب، موادی هستند که توسط عضله ی قلب به هنگام آسیب هایی از جمله حمله قلبی یا موارد شدید آنژین قلبی، آزادسازی می شوند. چندین نوع آنزیم قلبی مختلف وجود دارد که شایع ترین آنها تروپونین، پروتئینی می باشد که از سلولهای قلب به هنگام آسیب آزاد می شود. دو نوع تروپونین (T و I) قابل اندازه گیری هستند و به یک اندازه حساس می باشند.

در طول آزمایش آنزیم قلب چه انتظاری می رود؟

یک آزمایش آنزیم قلب بسیار شبیه به یک آزمایش قلب استاندارد است و مراحل آن به این صورت هستند:

پزشک از یک سوزن ریز برای گرفتن خون از بازو در نزدیکی آرنج استفاده می کند. تمام ناراحتی که احساس خواهید کرد باید به اندازه یک نیشگون یا نیش کوچک باشد. سپس خون شما، آزمایش خواهد شد و این فرایند معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد.

نتایج آزمایش آنزیم قلب

از آنجا که آزمایشات آنزیم قلب معمولاً اضطراری هستند، شما می توانید سریعاً نتایج را تحویل بگیرید. نتایج به صورت نانوگرم در هر میلی لیتر بیان می شوند و نشان می دهد که چه مقدار آنزیم در بدن شما وجود دارد. این آزمایش می تواند مقادیر کم آنزیم هایی را نشان دهد که آزاد سازی شده اند. پزشک در تفسیر نتایج آزمایش به شما کمک می کند و معاینه فیزیکی یا آزمایش های دیگری انجام می دهد تا تصویر کاملتری از دلیل علائم شما به دست آورد.

اگر در گذشته دچار حمله قلبی شده اید یا اکنون در حال تجربه ی آن هستید، پزشک با شما در مورد درمان، دارو، تغییرات سبک زندگی و مراقبت های بعدی صحبت می کند. پزشک ممکن است از شما درخواست کند به مرور زمان چند آزمایش آنزیم قلب انجام دهید تا تغییرات آنها را مشاهده کند. اگر شما در گذشته دچار حمله ی قلبی شده اید یا اکنون در حال تجربه ی آن هستید و یا اگر دیگر علائم شایع آسیب قلبی را دارید باید فوراً مراقبت های پزشکی دریافت کنید. در صورتی که نیاز به آزمایش آنزیم قلب داشته باشید، پزشک آن را به شما توصیه خواهد کرد.

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق در تهران
2.9/5 - (13 امتیاز)