ما نیز نکات مفیدی را در مورد نحوه جلوگیری از بدتر شدن رگ های واریسی تهیه کرده ایم. اما در ابتدا مهم است،  بدانیم چه چیزی باعث ظاهر شدن رگ های واریسی می شود.

و حالا خبر بد: 

رگ های واریسی ظاهر ناخوشایندی دارند و ممکن است تا حدی برای شما آزاردهنده باشند که دیگر نخواهید شلوارک یا دامن مورد علاقه خود را بپوشید. این شرایط همچنین می تواند بسیار دردناک باشد. رگ های واریسی ممکن است موجب بروز زخم، اولسرهای پوستی و لخته های خونی شوند. 

این مسئله به این معناست تا زمانی که رگ های واریسی دارید، در معرض خطر درد و ناراحتی مربوط به آنها قرار دارید. اگر در حال حاضر از مشکلات مربوط به رگ های واریسی رنج می برید، اولین قدم مراجعه به پزشک است. او می تواند به شما در انتخاب بهترین مسیر درمانی کمک کند. 

علت ابتلا به رگ های واریسی چیست؟

رگ ها خون را به قلب حمل می کنند. تمام رگ ها یک دریچه ی یک طرفه دارند که به هدایت جریان خون به طرف قلب کمک می کند. یک درب ورودی گردان را در نظر بگیرید. حالا تصور کنید اگر این درب گردان از حرکت باز بماند چه اتفاقی می افتد. همین موضوع در مورد رگ های واریسی نیز اتفاق می افتد. 

زمانی که این دریچه آسیب می بیند، خون در رگهای شما جمع می شود و موجب التهاب و ناراحتی می شود. رگ های واریسی طناب مانند هستند و ممکن است آبی یا قرمز رنگ باشند. این رگ ها حتی می توانند پوست شما را برجسته کنند. احتمال ظاهر شدن این رگ ها در پشت و جلوی ساق پا، قسمت داخلی پا و روی ران ها شایع تر است.

پیشگیری از واریس پا

ترفند هایی برای جلوگیری از واریس پا

خوشبختانه، راهکارهای ساده ای وجود دارد که شما می توانید برای افزایش جریان خون در پاهای خود انجام دهید. در نتیجه می توانید از بدتر شدن رگ های واریسی جلوگیری کنید. این راهکارها را امتحان کنید:

1.به طور منظم ورزش کنید. 

عضلات پای شما بزرگترین متحدان بدن هستند. چرا؟ آنها به رگ های شما کمک می کنند خون را به قلب برسانند. این قابلیت بسیار مفید است زیرا عضلات در مقابل نیروی گرانش عمل می کنند. هرگونه ورزش پا نیز به جلوگیری از ظاهر شدن رگ های واریسی جدید کمک می کند. 

2.اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کاهش دهید. 

اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، فشار بیشتری به رگهای خود وارد می کنید. کاهش وزن می تواند از تشکیل رگ های واریسی جدید جلوگیری کند. کاهش وزن به جز کمک به جلوگیری از رگهای واریسی مزایای زیادی دیگری نیز دارد و به کاهش احتمال بیماری قلبی، سکته و دیابت نوع 2 کمک می کند. 

3.از ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید. 

امروزه کارمندان اداری بیشتر در معرض ابتلا به رگ های واریسی یا تشدید آنها هستند. به یاد داشته باشید که حداقل هر نیم ساعت یکبار باید استراحت کنید، بایستید و مقداری راه بروید. این کار عضلات پا را وادار می کند خون را به سمت قلب حرکت دهند. اگر شغل شما مستلزم ایستادن های طولانی مدت است، سعی کنید برنامه ریزی کنید و مدت زمان کوتاهی را استراحت کنید. 

4.لباس های تنگ نپوشید. 

این کار فشار زیادی به پاهایتان وارد می کند و باعث بدتر شدن رگ های واریسی می شود. 

5. پاهای خود را بالا نگه دارید. 

در صورت امکان، پای خود را روی صندلی قرار دهید تا خون بتواند به طرف قلب برگردد. اگر شما در شغل خود به مدت طولانی می نشینید یا می ایستید این موضوع اهمیت ویژه ای پیدا می کند. 

6. جوراب شلواری بپوشید.

پوشیدن جوراب شلوای یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از تشکیل رگ های واریسی است. این جوراب ها مانند جوراب های فشاری، فشار زیادی اعمال نمی کنند اما برای بسیاری از افراد مبتلا به رگ های واریسی مفید هستند. 

7. جلوگیری از واریس پا با جوراب فشاری  

شما می توانید این جوراب ها را بدون نسخه تهیه کنید یا از پزشک بخواهید یک جوراب فشاری قوی برای شما تجویز کند. فشار روی مچ و ساق پا به برگشتن خون به قلب کمک می کند. 

آیا من در خطر ابتلا به رگ های واریسی پا قرار دارم؟

در موارد زیر شما بیشتر مستعد ابتلا به رگ های واریسی هستید:

1_ سابقه ی خانوادگی

اگر مادر شما رگ های واریسی داشته است، شما نیز بیشتر مستعد ابتلا به آن هستید. نیمی از افرادی که رگ های واریسی دارند، دارای سابقه ی خانوادگی هستند.

2_ سن

با بالارفتن سن ممکن است دریچه های رگ های شما به خوبی وقتی که جوانتر بودید عمل نکنند. این یک عامل خطر دیگر برای رگ های واریسی است.

3_ جنسیت

تغییرات هورمونی در زنان در کنار مصرف قرص های ضدبارداری می تواند احتمال ابتلا به رگ های واریسی را افزایش دهد.

3_ بارداری

جنین در حال رشد فقط به مثانه ی شما فشار وارد نمی کند، بلکه رگ های پاهایتان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. خوشبختانه در این مورد رگ های واریسی معمولاً ظرف 3 تا 12 ماه بعد از زایمان بهبود پیدا می کنند.

4_ اضافه وزن زیاد یا چاقی

این اضافه وزن فشار زیادی به رگ ها وارد می کند و منجر به افزایش احتمال خطر می شود.

5_ ایستادن یا نشستن طولانی مدت

کارمندان اداری که به مدت طولانی در یک وضعیت می نشینند، رگ ها را وادار می کنند که سخت تر کار کنند و این امر احتمال ابتلا به رگ های واریسی را افزایش می دهد.

6_ لخته های خونی در گذشته

هرگونه آسیب یا ضربه به پاها یا رگها در گذشته می تواند رگها را ضعیف کند و احتمال ابتلا به رگهای واریسی را افزایش دهد.

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق در تهران

2.3/5 - (15 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.3/5 - (15 امتیاز)
پرسش از دکتر