گرفتگی رگ های قلب بر اثر بیماری عروق کرونر باید بلافاصله توسط پزشک ارزیابی شود. او در مورد گزینه های درمانی که ممکن است بیماری را رفع و از تجمع پلاک بیشتر جلوگیری نماید یا خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهد، با شما صحبت خواهد کرد. اگر بیماری شما مزمن نباشد ممکن است پزشک، استفاده از قرص را برای گرفتگی رگ قلب شما پیشنهاد کند.

ایجاد تغییرات کلیدی در سبک زندگی، تأثیر بسزایی در بهبودی علائم و عوارض طولانی مدت خواهد داشت و فرقی نمی کند که این بیماری تازه شروع شده یا در مرحله ی پیشرفته تری باشد. برای مثال، رعایت یک رژیم غذایی سالم برای قلب، کاهش استرس، کم کردن وزن، ورزش و ترک سیگار از این دست تغییرات هستند.

برای درمان بیماری عروق کرونر ممکن است به جراحی هایی مانند آنژیوپلاستی، استنت گذاری، جراحی بای پس عروق کرونر (CABG) یا عمل قلب باز نیز نیاز باشد.

گاهی اوقات بیماری عروق کرونر ناشی از یک بی نظمی در شریان کرونری مانند نحوه ی شکل گرفتن یا چگونگی انشعاب آن است. این بیماری به عنوان عروق کرونر غیر عادی شناخته می شود و در صورت عدم درمان می تواند باعث مشکلات جدی قلبی و حتی مرگ ناگهانی شود. درمان مربوط به این بیماری نیز با استفاده از مداخله ی عروق کرونر است که به منظور باز کردن قسمت مسدود شده ی شریان است.

لیست قرص برای گرفتگی رگ قلب 

داروهای زیادی برای درمان بیماری عروق کرونر وجود دارد که عبارتند از:

1_ داروهای کلسترول 

این داروها می توانند به کاهش کلسترول بد و کاهش تجمع پلاک در شریان ها کمک کنند و شامل استاتین ها، نیاسین، فیبرات ها و داروهای اسید صفراوی هستند.

2_ آسپرین

این دارو به رقیق شدن خون و جلوگیری از لخته شدن آن کمک می کند. برای بعضی از افرادی که در خطر حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی هستند، درمان روزانه با دوز کم آسپرین تجویز می شود. هر چند، مصرف روزانه ی آسپرین می تواند عوارض جانبی جدی ماند خونریزی در معده و روده داشته باشد. از این رو، هرگز نباید این دارو را به صورت خودسر مصرف نمود.

3_ مسدودکننده های بتا

این داروها ضربان قلب را کند می کنند و فشار خون را نیز کاهش می دهند. کسی که از قبل حمله ی قلبی را تجربه کرده است می تواند برای کاهش خطر حمله های بعدی، از بتابلاکر ها استفاده کند.

4_ مسدودکننده های کانال کلسیم

این داروها به عبارتی جایگزین مسدودکننده های بتا هستند و افرادی که نمی توانند بتابلاکر مصرف نمایند یا بتابلاکر برای آن ها جواب نداده است، از مسدودکننده های کانال کلسیم استفاده می کنند. بلاکرهای کانال کلسیم می توانند به بهبود علائم درد قفسه ی سینه کمک کنند.

5_ مهارکننده های (ACE) و مسدود کننده های (ARBs) 

این داروها فشار خون را کاهش می دهند و ممکن است از بدتر شدن بیماری عروق کرونر نیز جلوگیری کنند.

6_ درمان گرفتگی رگ قلب با نیتروگلیسیرین

این دارو شریان های قلب را گشاد کرده و می تواند به کنترل یا تسکین درد قفسه ی سینه کمک کند. نیتروگلیسیرین به صورت قرص، اسپری یا چسب (پچ) در دسترس است.

7_ رانولازین 

این دارو ممکن است به افراد مبتلا به درد قفسه سینه (آنژین صدری) کمک کند و همراه یا جایگزین مسدودکننده ی بتا تجویز می شود.

8_ جراحی یا رویه های دیگر

گاهی اوقات برای ترمیم یک شریان مسدود شده به جراحی نیاز است و بعضی از گزینه های آن عبارتند از:

_ آنژیوپلاستی عروق کرونر و استنت گذاری

 

این عمل برای باز کردن گرفتگی عروق قلب انجام می شود و ممکن است مداخله ی کرونری از راه پوست (PCI) نیز نامیده شود. در این روش، متخصص قلب (کاردیولوژیست) یک لوله ی نازک و انعطاف پذیر (کاتتر) را به قسمت باریک شده ی شریان قلب هدایت می کند. سپس یک بالون کوچک را باد می کند تا به گشاد شدن شریان مسدود شده و بهبود جریان خون کمک نماید.

همچنین، در طول آنژیوپلاستی ممکن است یک لوله ی سیمی کوچک (استنت قلب) در شریان قرار داده شود. استنت به باز نگه داشتن شریان کمک کرده و خطر تنگ شدن مجدد آن را کاهش می دهد. بعضی از استنت ها به آرامی دارویی را آزاد می کنند که به باز نگه داشتن رگ ها کمک خواهد کرد.

_ جراحی بای پس عروق کرونر (CABG)

 

جراح د ر این روش یک رگ خونی سالم را از بخش دیگری از بدن می گیرد تا مسیر جدیدی برای خون در قلب ایجاد کند. سپس خون به اطراف شریان کرونری مسدود یا تنگ شده جریان پیدا می کند. CABG یک جراحی قلب باز است. این عمل معمولاً فقط برای کسانی که تعداد شریان های تنگ قلب آن ها زیاد است انجام می شود.

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق در تهران 

2.7/5 - (44 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.7/5 - (44 امتیاز)
پرسش از دکتر