آیا قرص پنتوپرازول برای بیماری های قلبی تجویز میشود؟

 این دارو به طور مستقیم بر سلامت و نحوه کارکرد قلب اثر گذار نبوده، درد هایی ناشی از مشکلات قلبی یا معده، علائم و احساسی مشابه دارند، به همین دلیل، در این موارد پزشک ابتدا برخی آزمایش ها و معاینات قلبی را برای بیمار تجویز کرده و پس از اطمینان از نبود هر گونه مشکل قلبی، داروی پنتوپرازول را برای رفع درد های گوارشی تجویز می کند. اکوی قلبی، نوار قلب و تست ورزش قلب از جمله آزمایش های تشخیصی هستند که در این زمینه تجویز می شوند.

تشخیص درد معده از قلب از زبان دکتر افشاری

کارایی پنتوپرازول چیست؟

در دیواره معده پمپ هایی وجود دارند که هیدروژن موجود در اسید را در محیط معده رها می کنند. این دارو با مهار کردن پمپ های یاد شده مقدار اسید موجود در معده را کاهش می دهد. پنتوپرازول، یک دارو از دسته مهار کننده های پمپ پروتون (PPI) است که با هدف درمان مشکلات گوارشی استفاده می شود.

 

بهبود و پیشگیری از بروز زخم‌ های معده، از بین بردن عفونت باکتریایی معده و کاهش برگشت اسید به مری و دهان از جمله مزایای مصرف این دارو به شمار می روند. اسید معده صرف نظر از مشکلاتی که ممکن است ایجاد کند، مزایای زیادی برای بدن نیز دارد. 

این اسید یک عامل محافظت کننده در بدن بوده که علاوه بر گوارش غذا، عوامل مهاجمی همچون ویروس ها و باکتری ها را نیز از بین می برد. دارو هایی همچون پنتوپرازول با کاهش اسید یاد شده، توانایی بدن در مقابله با این عوامل بیماری زا را کاهش می دهند. بنابراین، مصرف کنندگان این نوع دارو ها باید در انتخاب مواد خوراکی خود بیشتر دقت کنند.

آیا دارو های قلبی با پنتوپرازول تداخل دارند؟

تاکنون تداخل خاصی در این زمینه دیده نشده و چندان جای نگرانی نیست. با این حال، برخی مطالعات آزمایشگاهی بیان داشتند که داروی امپرازول می تواند با داروی قلبی پلاویکس تداخل نشان دهد. امپرازول و پنتوپرازول هر دو در یک دسته دارویی جای دارند. لازم به ذکر است، این موضوع تاکنون در بالین اثبات نشده و نیازی به نگرانی نیست. در صورت تجویز پزشک، بیماران می توانند این دارو ها را با داشتن آرامش خاطر و بدون نگرانی درباره تداخل دارویی مصرف کنند.

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق در تهران 

2.4/5 - (32 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.4/5 - (32 امتیاز)
پرسش از دکتر