تصور عموم بر این است که علائم فشار خون بالا مورادی همچون تعریق، اضطراب، مشکل در خواب و گر گرفتگی صورت همراه است. با این حال، این گفته صحت نداشته و فشار خون بالا اغلب علامتی از خود بروز نمی دهد. اما اگر فشار خون بالا با سردرد همراه بود باید حتما با اورژانس 115 تماس حاصل نمایید.

فشار خون بالا و سردرد

در اغلب موارد، فشار خون بالا سبب سردرد یا خونریزی از بینی نشده و این موارد تنها در بحران های فشار خون به وجود می آیند. بحران فشار خون بالا به زمانی گفته می شود که فشار خون فرد به 120/180 میلی متر جیوه و یا بالا تر رسیده باشد. 

در صورت افزایش غیر طبیعی فشار خون، ابتلا به سردرد یا خونریزی از بینی و داشتن احساس نامناسب باید 5 دقیقه صبر کرده و فشار خون خود را دوباره سنجش کرد. در صورتی که فشار خون باز هم 120/180 میلی متر جیوه یا بالا تر باشد، باید فورا با اورژانس تماس گرفت.

دیگر علائم احتمالی فشار خون بالا

در صورتی که افراد مبتلا به فشار خون بالا، جهت درمان بیماری خود منتظر بروز علامتی خاص باشند، در واقع زندگی خود را به خطر انداخته اند. فشار خون بالا بنا بر دلایل ذکر شده با نام قاتل خاموش نیز شناخته می شود. انجمن قلب آمریکا بیان دارد که افراد به تنهایی قادر به تشخیص ابتلای خود به این بیماری نبوده و این تشخیص بالینی فقط باید توسط پزشک انجام شود. 

علائم مختلفی می توانند به طور غیر مستقیم با فشار خون بالا در ارتباط باشند. از جمله این موارد می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

1_ وجود لکه خون در چشم 

وجود این لکه ها در افراد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا رایج بوده اما هیچ کدام از این بیماری ها عامل بروز لکه ها نیستند. عدم درمان فشار خون بالا می تواند به اعصاب بینایی آسیب برساند.

2_ گر گرفتگی صورت

گر گرفتگی صورت هنگامی بروز می دهد که عروق خونی صورت گشاد شوند. این پدیده می تواند به صورت غیر قابل پیش بینی و یا در پاسخ به محرک های خاصی همچون نور خورشید، آب و هوای سرد، خوراکی های ادویه دار، باد، نوشیدنی های داغ و محصولات مراقبتی پوست به وجود آید. 

استرس عاطفی، قرار گیری در معرض گرما یا آب داغ، مصرف الکل و ورزش کردن همگی می توانند فشار خون را به صورت موقت افزایش دهند. در حالی که گر گرفتگی صورت می تواند در هنگام افزایش فشار خون بروز دهد، فشار خون بالا عامل بروز آن نیست.

3_ گیجی

در حالی که گیجی ممکن است یک عارضه جانبی از برخی دارو های کنترل فشار خون باشد، فشار خون بالا عامل آن نیست. با این حال، احساس گیجی مخصوصا در صورت بروز ناگهانی، نباید نادیده گرفته شود. گیجی های ناگهانی، از دست دادن تعادل و مشکل در راه رفتن همگی علائم هشدار دهنده ابتلا به سکته مغزی هستند. فشار خون بالا عامل اصلی ابتلا به سکته مغزی به شمار می رود.

در فشار خون بالا کجای سردرد میکند؟

در فشار خون بالا کجای سردرد میکند

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق در تهران

2.6/5 - (24 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.6/5 - (24 امتیاز)
پرسش از دکتر