مدت زمانی که انتظار می رود بیمار بعد از کاشت فنر در قلب یا آنژیوپلاستی (استنت قلبی)، زنده بماند، به عوامل زیادی مانند بیماری قلبی زمینه ای، سن و وضعیت سلامت عمومی بیمار بستگی دارد. برای مثال، بیمار جوانی که یک قلب قوی دارد و هیچ گاه حمله قلبی را تجربه نکرده است، انتظار می رود که عمر طولانی و فعالی داشته باشد اما آیا طول عمر فنر قلب بقدری هست که پاسخگوی نیاز بدن باشد؟

از سوی دیگر فردی که در دهه ی هفتاد یا هشتاد سالگی است، به دلیل حملات قلبی متعدد در گذشته، قلبی ضعیف دارد و به مشکلات پزشکی جدی دیگری نیز مبتلاست، متوسط طول عمر او بعد از فنرگذاری قطعاً کوتاهتر خواهد بود. 

البته این موضوع به این معنا نیست که نباید عمل کاشت فنر را انجام داد، زیرا مهمترین دلیل برای انجام آنژیوپلاستی و کاشت فنر، ایجاد احساس بهتر در بیماران است و اغلب اوقات حتی با وجود بیماری های همزمان دیگر، بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی بیمار مشاهده می شود. 

طول عمر بیماران آنژیوپلاستی یا کسانی که فنر قلب دارند؟

فنر یا آنژیوپلاستی، عروق کرونری را نجات می دهند، اما میزان بقای طولانی مدت بیمار قلبی را افزایش نمی دهند. با این وجود، این فنرها باعث می شوند که نیاز به بازگشایی شریان های درمان شده به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. تحقیقات نشان داده اند که کاشت فنر در عروق کرونری تازه باز شده، نیاز به تکرار رویکرد آنژیوپلاستی را کاهش می دهد. 

همچنین یافته های علمی نشان داده اند که تصمیم گیری در مورد انجام جراحی بای پس شریان کرونری یا انجام آنژیوپلاستی کم تهاجمی با فنرگذاری، پیامدهای اقتصادی و بالینی قابل توجهی برای پزشکان در بر دارد. طبق نظر پزشکان، در صورتی که تمامی عوامل خطر را مطابق با توصیه های متخصص قلب رعایت کنید ، فنرها به شما کمک می کنند زندگی طولانی تری داشته باشید. 

گرچه، رژیم غذایی و ورزش مهم ترین عواملی هستند که باید در نظر گرفت. عوامل خطر حمله قلبی مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی را می توان با نوع و میزان غذای مصرفی خود رعایت کرد. در کنار این دو مؤلفه ی اساسی، توصیه های متخصص قلب خود را دنبال کنید و داروهای خود را سر وقت مصرف کنید تا فشار خون، دیابت و کلسترول خود را کنترل کنید. در نتیجه، حتی پس از کاشت فنر در شریان های کرونری اصلی می توانید یک عمر طولانی داشته باشید.

سیگار کشیدن بعد از آنژیوپلاستی

شما باید سیگار کشیدن بعد از آنژیوپلاستی را کنار بگذارید، سیگار میتواند شما را به حالت قبل برگرداند و مجدد نیاز به باز کردن عروق خود داشته باشید؛ زیرا مواد موجود در سیگار باعث اسیب به دیواره ی عروق شده و  با عث تجمع چربی و پلاک در آنها می شود.

آیا فنر قلب خطرناک است؟

بله و خیر. باید بدانید که انجام هر گونه فرآیند درمانی عوارضی با خود به همراه دارد. اما عوارض انجام ندادن فنر قلب بیشتر از انجام دادن آن است. در برخی موارد به جز عوارض ناچیز ناشی از انجام فرآیند ممکن  است فرد دچار حمله قلبی و یا سکته مغزی شود. اما در بیشتر موارد اسن فرایند عوارضی به همراه ندارد. اگر از عوارض عمل فنر زدن قلب می‌ترسید، باید بدانید که عوارض گرفتگی رگ قلب بسیار بدتر از عوارض این عمل است.

علت گرفتگی عروق و نیاز به فنر قلب چیست؟

بیماری شریان کرونری زمانی رخ می دهد که شریان های اصلی قلب آسیب می بینند. بیماری شریان کرونری بر اثر رسوب های حاوی کلسترول (پلاک ها) در شریان های کرونری و التهاب ایجاد می شود. شریان های کرونری، خون، اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز قلب را تأمین می کنند. 

تجمع پلاک ها می تواند این شریان ها را محدود کند و جریان خون به قلب را کاهش دهد. جریان خون کاهش یافته در نهایت منجر به درد قفسه سینه (آنژین)، تنگی نفس یا دیگر علائم بیماری شریان کرونری می شود. یک حمله قلبی ممکن است با یک انسداد کلی ایجاد شود. با اینکه بیماری شریان کرونری، به طور کامل قابل درمان نیست، اما پزشک انجام فرآیند استنت گذاری یا نصب فنر قلب را به بیمار پیشنهاد می دهد.

نصب فنر قلب یا همان آنژیوپلاستی، یک رویکرد غیرجراحی برای درمان بیماری شریان کرونری انسدادی است که شامل کاشت فنر از طریق یک کاتتر در شریان های مسدود شده می باشد.

آنژیوپلاستی کرونری، جریان خون را به عضله قلب بازیابی می کند و می تواند علائم شریان های مسدود شده مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس را بهبود بخشد.

طول عمر فنر قلب یا بعبارتی عمر استنت قلب چقدر است؟

یکی از پرتکرار ترین سوالات بیماران قلبی که در شریان آنها فنر یا استنت جایگذاری شده میزان عمر فنر قلب یا استنت است. به گفته ی دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق، فنر قلب هیچ نیازی به تمدید و یا تعویض ندارد.

دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق در تهران 

2.7/5 - (30 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.7/5 - (30 امتیاز)
پرسش از دکتر