عمل قلب باز (CABG) نوعی جراحی برای درمان بیماری عروق کرونر است. در این روش، جراح از قسمت دیگری از بدن رگ خونی سالم می گیرد تا مسیر مسدود شده ی رگ آسیب دیده را دور بزند یا بای پس کند. در نتیجه دوباره خون و اکسیژن بیشتری می توانند به قلب شما برسد. در چند هفته ی بعد از عمل قلب باز، ممکن است در یک یا هر دو طرف خود، درد قفسه سینه (دردی تیز) را احساس کنید و همچنین احساس ضعف و خستگی خواهید داشت.

برخی از بیماران، درد قفسه سينه سمت چپ و پشت کتف را گزارش کرده اند. این عوارض جانبی معمولاً طی 4 الی 6 هفته بهبود می یابد. همچنین، ناحیه ی برش در قفسه ی سینه ی شما و محل برداشتن رگ های خونی سالم ممکن است دچار زخم، درد و التهاب شود.

علت درد قفسه سينه بعد از عمل قلب باز

علت درد قفسه ی سینه بعد از عمل قلب باز شامل این موارد می شود:

• دلایل عضلانی استخوانی (رایج ترین علت)
  • ایسکمی میوکارد (کاهش خون رسانی و اکسیژن رسانی به قلب)
  • پریکاردیت (مثل سندرم درسلر)

ایا درد قفسه سینه بعد از عمل قلب باز یک امر عادی است؟

خبر خوب این است که درد قفسه ی سینه بعد از عمل جراحی همیشه نشان دهنده ی یک خطر جانی نیست. با توجه به نوع جراحی شما، این درد می تواند حتی یکی از مراحل همیشگی دوره ی بهبودی تلقی شود (مخصوصاً برای جراحی های قفسه ی سینه). علاوه بر این، درد قفسه ی سینه می تواند نتیجه ی سوزش سردل باشد.

بعد از عمل قلب باز چگونه از خود مراقبت کنیم؟

فعالیت، دارو و مراقبت از محل جراحی، چیزیست که در ادامه به آن میپردازیم:

1_ فعالیت بدنی درست بعد از بای پس قلبی

2_ دارو های مصرفی بعد از عمل قلب باز

پزشک شما در رابطه با مصرف داروهای پیشین با شما صحبت خواهد کرد. همچنین، ممکن است داروهای جدیدی برای شما تجویز گردد:

بعد از عمل قلب باز

مراقبت از ناحیه ی برش جراحی قلب باز

اگر روی ناحیه ی برش جراحی چسب های کوچکی می بینید، این چسب ها را تا روز هفتم پس از جراحی بر نداشته یا بگذارید به طور طبیعی از روی زخم برش جدا شوند..

در صورتی که یک رگ از پای شما برداشته شده، با رعایت این دو نکته می توانید از التهاب آن ناحیه جلوگیری نمایید:

حواستان به وزنتان باشد. هر روز در یک ساعت معین، روی ترازوی ثابت و با لباس های ثابت وزن خود را اندازه بگیرید. یک افزایش وزن ناگهانی می تواند نشانه ی وجود مشکلات قلبی باشد. در صورتی که یک تغییر وزن ناگهانی 3/1 کیلویی را طی دو روز مشاهده کردید، این مورد را به پزشک خود گزارش دهید.

2.6/5 - (28 امتیاز)

2.6/5 - (28 امتیاز)