آیا علی رغم تغییر در سبک زندگی و مصرف یک قرص دیورتیک (ادرار آور) و حداقل دو داروی دیگر، باز هم فشار خون شما تکان نمی خورد؟ علت پایین نیامدن فشار خون شما با قرص ممکن است فشار خون مقاوم یا ثانویه باشد. به بیانی ساده تر، فشار خون مقاوم وضعیتی است که در آن، فشار خون بالا (HBP یا هایپرتنشن) به سختی قابل درمان است و ممکن است علت زمینه ای (ثانویه) داشته باشد.

علت های احتمالی فشار خون مقاوم به دارو

فشار خون مقاوم ممکن است ناشی از یک یا چند علت زمینه ای باشد. بنابراین پزشک علاوه بر درمان دارویی فشار خون بالا، باید راهی برای درمان علت های زمینه ای نیز پیدا کنند. این علت های زمینه ای عبارتند از:

فشار خون مقاوم چیست؟

بیماری فشار خون بالا «قاتل خاموش» نامیده می شود؛ زیرا این بیماری معمولاً بی سر و صدا پیشرفت کرده و منجر به اتفاقات خطرناکی مثل حمله قلبی و سکته مغزی می گردد. به عبارت دیگر، شما ممکن است سال ها مبتلا به فشار خون باشید، اما هیچ علائم واضحی را تجربه نکنید و حتی متوجه نشوید که این بیماری را دارید!

فشار خون مقاوم -همانطور که از نام آن مشخص است- به فشار خونی گفته می شود که با وجود استفاده از روش های درمانی، کنترل آن دشوار می باشد. فشار خون شما زمانی مقاوم است که علی رغم استفاده ی درست از یک رژیم دارویی (که یکی از آنها را داروهای دیورتیک (ادرار آور) تشکیل می دهد)، نتوان به فشار خون هدف دست یافت.

به بیان دیگر: اگر شما مبتلا به فشار خون هستید و روزانه 3 داروی مختلف فشار خون با حداکثر دوز ممکن را مصرف می کنید، که یکی از این داروها دیورتیک (قرص آب) است و فشار خون شما هنوز پایین نیامده؛ به احتمال زیاد فشار خون مقاوم دارید و برای کنترل فشار خون خود باید کارهای بیشتری انجام دهید.

علت فشار خون مقاوم چیست؟

در اغلب موارد فشار خون مقاوم ناشی از سبک زندگی ناسالم است. دارو تنها تا حدودی می تواند فشار خون شما را کنترل کند. پزشک در درجه ی اول احتمالات زیر را بررسی می کند:

مراحل درمان فشار خون مقاوم به دارو

در ادامه 8 روش برای مدیریت و بهبود فشار خون ارائه کرده ایم. اگر به تمامی این نکات عمل کنید، وظیفه ی خود را در قبال فشار خون خود به طور کامل انجام داده اید:

کنترل و مدیریت فشار خون بالا (مخصوصاً فشار خون مقاوم) کار آسانی نیست؛ اما تغییراتی که به آن اشاره کردیم ارزش تلاش را دارند. اگر این تغییرات مؤثر واقع شوند، به میزان زیادی خطر حمله قلبی و سکته مغزی کاهش پیدا خواهد کرد.

2.6/5 - (81 امتیاز)

2.6/5 - (81 امتیاز)