بعضی از افراد به صورت ژنتیکی مستعد ابتلا به کلسترول خون هستند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید، ممکن است لازم باشد برای کاهش کلسترول علاوه بر گرفتن یک رژیم غذایی مناسب به دارو درمانی نیز نیاز داشته باشید. در ادامه مطلب ما به انواع داروهای کاهنده کلسترول و عوارض قرص های چربی خون می پردازیم. 

کلسترول به وسیله ی کبد تولید می شود، ولی مصرف غذاهای حیوانی مانند گوشت و لبنیات نیز باعث تولید کلسترول در بدن می شود. ممکن است به دلیل مشکلات ژنتیکی، یا رژیم غذایی مملو از غذاهای حیوانی، و یا سبک زندگی کم تحرک دچار کلسترول شوید.

ولی با در نظر گرفتن یک رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت های بدنی، می توان کلسترول را درمان کرد. اما اگر با در نظر گرفتن این دو عامل سطح کلسترول خون شما به سطح مطلوبی کاهش پیدا نمی کند، لازم است که با مشورت پزشک دوره ی دارو درمانی را نیز در نظر بگیرید. 

 

انواع داروهای کاهنده کلسترول خون 

انواع مختلفی از داروها برای کاهش کلسترول خون وجود دارد که برخی از آن ها شامل موارد ذکر شده در زیر است:

1_ موارد استفاده و عوارض استاتین ها

استاتین ها یکی از معروف ترین داروها در کاهش کلسترول خون هستند. استاتین ها با مسدود کردن آنزیم HMG CoA ردوکتاز، که کبد از آن برای تولید کلسترول استفاده می کند، تولید کلسترول را کاهش می دهد. به استاتین ها، مهارکننده های HMG CoA ردوکتاز نیز گفته می شود. استفاده از استاتین ها علاوه بر درمان چربی خون مزایای زیر را نیز به همراه دارند:

عوارض جانبی استاتین ها 

استاتین ها نیز مانند هر داروی دیگری ممکن است باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شوند. این عوارض جانبی شامل موارد ذکر شده در زیر است:

در صورت مصرف استاتین ها، نباید از محصولاتی که حاوی گریپ فروت هستند، استفاده کنید چرا که باعث تشدید اثر دارو می شود. در دوره ی استفاده از استاتین ها، باید مصرف مشروبات الکلی را نیز کاهش دهید، چرا که مصرف الکل و استاتین خطر آسیب به کبد را افزایش می دهد. بهتر است با پزشک خود در رابطه با عادت غذایی خود صحبت کنید تا دچار تداخل دارویی نشوید.

آتورواستاتین (Lipitor®)

10 تا 80 میلی گرم در روز

فلوواستاتین (Lescol®, Lescol XL®)

20 تا 80 گرم در روز (یا یک نصفه دو بار در روز

لوواستاتین (Mevacor®, Altoprev®)

20 تا 80 گرم در روز

پیتاواستاتین (Livalo®, Zypitamag™)

2 تا 4 گرم در روز

پراواستاتین (Pravachol®)

10 تا80 گرم در روز

روزواستاتین (Crestor®)

5 تا 40 گرم در روز

سیمواستاتین (Zocor®)

5 تا 40 گرم در روز

2_ مهار کننده های PCSK9

مهار کننده های PCSK9 برای اتصال به پروتیین های خاص کبدی طراحی شده اند که با این کار باعث کاهش کلسترول LDL می شوند. پزشک برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند و نتوانسته اند کلسترول خون خود را کاهش دهند، این دسته از داروها را به همراه استاتین ها تجویز می کند.

عوارض جانبی احتمالی مهار کننده های PCSK9 

عوارض جانبی مصرف این دارو می تواند شامل درد عضلانی (میالژِ)، کمردرد، تورم در محل تزریق، و علائم سرماخوردگی باشد. یکی دیگر از مشکلات این دارو ممکن است هزینه ی بالای آن باشد.

3_ مشتقات اسید فیبریک (فیبرات)

مشتقات اسید فیبریک دسته ای از داروها هستتند که سطح لیپید (چربی) خون، به خصوص تری گلیسیرید، را کاهش می دهد. تری گلیسیریدها به چربی هایی گفته می شود که از مصرف غذا به دست می آیند و با مصرف نکردن کالری های موجود افزایش می بایند.

همچنین، مشتقات اسید فیبریک ممکن است سطح HDL را نیز افزایش دهد، که به آن کلسترول خوب نیز گفته می شود. به کلسترولی که کبد تولید می کند، LDL و یا کلسترول بد گفته می شود.

عوارض احتمالی مشتقات اسید فیبریک

برخی از عوارض احتمالی مصرف داروهای مشتقات اسید فیبریک می تواند شامل موارد ذکر شده در زیر باشد:

4_ رزین های اسید صفراوی

به تسکین دهنده های اسید صفراوی، رزین اسید صفراوی نیز گفته می شود. این دسته از داروها با چسبیدن به صفرا، مایع سبز رنگی که از کلسترول ساخته شده و به وسیله ی کبد نیز برای هضم غذا تولید می شود، در داخل روده فعال می شوند. فرایند اتصال به این معنا است که سطح کلسترول موجود در بدن کاهش پیدا می کند. رزین های اسید صفراوی باعث کاهش کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL می شوند.

عوارض جانبی قرص چربی خون رزین های اسید صفراوی

برخی از عوارض مصرف رزین های اسید صفراوی شامل موارد ذکر شده در زیر است:

اگر داروی شما به صورت پودری است، هرگز آن را به صورت خشک مصرف نکنید. این دارو را باید همیشه با سه تا چهار اونس مایع مانند آب، آب میوه، و یا یک نوشیدنی بدون گاز مخلوط کنید. اگر در حال مصرف داروهای دیگری نیز هستید، برای جلوگیری از ایجاد تداخل دارویی، باید داروهای دیگر را یک ساعت قبل و یا چهار ساعت بعد از مصرف این دارو مصرف کنید.

5_ مهار کننده های انتخابی جذب کلسترول 

این دسته از داروها نیز در روده عمل می کنند و مانع جذب کلسترول در بدن می شوند. این نوع داروها باعث کاهش کلسترول LDL می شوند و ممکن است باعث افزایش کلسترول HDL و تری گلیسیرید نیز شوند.

این دسته از داروها را می توان با استاتین ها مصرف کرد. یکی از محصولات موجود از این دسته از داروها ازیتیمیبی با نام تجاری (Zetia®) است و دوز معمول مصرفی آن 10 میلی گرم در روز است.

عوارض داروهای چربی خون

6_ قرص چربی خون اسید نیکوتینیک

به اسید نیکوتینیک، اسید نیاسین نیز گفته می شود که یک ویتامین ب کمپلکس است. برخی از انواع این دارو را می توانید بدون نسخه تهیه کنید، ولی برای تهیه برخی دیگری از انواع این دارو به نسخه ی پزشک احتیاج دارید.
اسید نیاسین باعث کاهش کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL و تری گلیسیرید می شود. اگر دچار بیماری نقرص هستید و یا به بیماری های جدی کبدی مبتلا هستید، از مصرف این دارو باید خودداری کنید.

عوارض جانبی قرص چربی خون اسید نیاسین

عارضه ی جانبی اصلی مصرف این دارو شامل برافروختگی صورت و قسمت بالایی بدن است که در صورت مصرف دارو همراه با غذا قابل کنترل است و کاهش می یابد. برای تسکین و کاهش بیشتر حالت گر گرفتگی، می توان حدود 30 دقیقه قبل از مصرف این دارو، اسپرین مصرف کرد. سایر عوارض احتمالی می تواند شامل موارد ذکر شده در زیر باشد:

6_ استرهای اسید چرب امگا 3 و اسیدهای چرب غیر اشباع چندگانه PUFA

این دسته از داروها که معمولا برای کاهش تری گلیسیرید مصرف می شوند، به طور معمول به روغن ماهی معروف هستند. برخی از انواع این داروها را می توان بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کرد، ولی برای تهیه داروهای نوع درمانی به نسخه ی پزشک احتیاج دارید. دو نکته ی اساسی که باید مد نظر بگیرید این است که:

عوارض جانبی احتمالی محصولات امگا 3

عوارض جانبی این دسته از داروها شامل موارد ذکر شده در زیر است:

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق در تهران 

2.5/5 - (44 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (44 امتیاز)
پرسش از دکتر