ایسکمیک قلبی وضعیتی است که در آن قلب به میزان کافی خونی که حاوی اکسیژن و مواد مغذی است را دریافت نکرده و به درستی کار نمی کند.

علائم ایسکمیک قلبی

شایع ترین علامت ایسکمیک قلبی آنژین صدری (آنژین قلبی) است. آنژین به درد قفسه سینه گفته می شود که با ناراحتی، سنگینی، سفتی، فشار، گرفتگی، سوزش یا فشرده شدن قفسه سینه همراه است. این مشکل می تواند شبیه به سوء هاضمه یا سوزش معده نیز به نظر برسد.

2 نوع آنژین وجود دارد:

1. آنژین پایدار یا بیماری عروق کرونر پایدار
  2. آنژین ناپایدار

علائم آنژین پایدار معمولاً بلافاصله بعد از استراحت یا مصرف به موقع دارو متوقف می شود. اما آنژین ناپایدار می تواند در هر زمانی رخ دهد؛ حتی وقتی که فرد در حال استراحت یا خواب می باشد. این مشکل ممکن است با مصرف دارو نیز برطرف نشود. علائم ایسکمیک قلبی همچنین می تواند شامل موارد زیر باشد:

علت ایسکمیک قلبی چیست؟

ایسکمیک قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما به اکسیژن و مواد مغذی بیشتری (نسبت به مقداری که دریافت می کند) نیاز دارد. توضیح ساده ی این مشکل عدم تعادل عرضه و تقاضا است. به این معنی که در برخی موارد از جانب قلب شما تقاضای بیشتری برای خون وجود دارد (مثلاً در زمان فعالیت، غذا خوردن، مواجهه با هیجان و استرس، سرما و …)؛ اما بدن نمی تواند این نیاز قلب را تأمین کند. عدم توانایی تأمین خون توسط بدن ممکن است ناشی از بیماری عروق کرونر باشد.

التهاب، انباشته شدن و رسوب چربی در لایه ی داخلی عروق کرونر منجر به بیماری عروق کرونر قلب یا بیماری عروق کرونر (CAD) می شود. ضخیم شدن لایه رسوبات باعث تنگی عروق شده و می تواند جریان خون به قلب را کاهش دهد. بنابراین خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی نمی تواند به خوبی از عروق کرونر عبور کند و قلب در حسرت خون می ماند! همین امر می تواند سبب ایسکمیک و آنژین قلبی شود.

از دیگر دلایل ایسکمیک قلبی می توان به اسپاسم عروق کرونر اشاره کرد. اسپاسم عروق کرونر زمانی اتفاق می افتد که شریان های کرونری منقبض شده و -به طور موقت- جریان خون به قلب را کاهش می دهد (یا قطع می کند).

درمان بیماران مبتلا به ایسکمیک قلبی

درمان ایسکمیک قلبی به علت ایجاد این مشکل بستگی دارد. پزشک با بررسی علائم، سوابق بیماری و معاینه ی شما بهترین روش درمانی را برایتان در نظر گرفته و در این باره با شما مشورت می کند. گزینه های درمانی برای ایسکمیک قلبی ممکن است شامل درمان دارویی و یا روش هایی برای بهبود جریان خون به قلب مانند آنژیوپلاستی باشد.

2.6/5 - (14 امتیاز)

2.6/5 - (14 امتیاز)