عوامل زیادی می توانند باعث بی حسی یا درد دست چپ شوند. برخی از علل ساده آن شامل خوابیدن روی دست و یا سردرد های میگرنی باشد که بی حسی ناشی از این علل، معمولا بعد از مدت کوتاهی از بین می رود. اما در برخی موارد ممکن است علت درد دست چپ ناشی از مشکلی پیچیده تر باشد.

چه زمانی باید برای درد دست چپ به پزشک مراجعه کرد ؟

در صورتی که بی حس شدن دست چپ به همراه یکی از علائم زیر ایجاد شود، باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

علت درد دست چپ و قلب

علت درد دست چپ 

علت های مهم تری نیز می توانند منجر به درد یا احساس گزگز دست چپ شوند که نیاز به اقدامات پزشکی دارند. از جمله این علل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ حمله قلبی و درد دست چپ 

حمله قلبی به دلیل مسدود شدن یکی از شریان های کرونری ایجاد می شود. این انسداد منجر به کاهش خونرسانی شده و می تواند باعث بی حس شدن دست چپ شود. حمله قلبی اغلب باعث احساس درد یا فشار در قفسه سینه، گردن، بازو، صورت و یا  کمر نیز می شود. سایر علائم حمله قلبی شامل تنگی نفس، سرگیجه و حالت تهوع است.

2_ سکته مغزی 

در صورتی که یکی از عروق مغز مسدود شود، ممکن است خون و اکسیژن کافی به مغز نرسیده و سکته مغزی رخ بدهد. سکته مغزی می تواند باعث بی حس شدن قسمت های مختلف بدن از جمله دست چپ شود. علائم دیگر سکته مغزی شامل اختلال در تعادل و هماهنگی بدن، مشکلات تکلم و همچنین سردرد و سرگیجه شود. علائم سکته مغزی معمولا در یک طرف بدن ایجاد می شوند. 

حمله ایسکمی گذرا (TIA) نیز علائمی مشابه سکته مغزی دارد، اما در این وضعیت، کاهش خون رسانی به مغز موقتی است. سکته مغزی نیز یکی از وضعیت های اورژانسی است و در صورت بروز آن باید فورا به اورژانس مراجعه کنید.

3_ مشکلات ستون فقرات

مشکلات ستون فقرات می تواند باعث فشرده شدن اعصاب گردن شود که باز هم میتواند یکی دیگر از عوامل احتمالی بی حس شدن دست باشد. علائم دیگر ممکن است شامل درد یا اسپاسم گردن، اسپاسم (گرفتگی) عضلانی، سرگیجه، ضعف عضلانی و سردرد باشد. برخی از مشکلات ستون فقرات عبارتند از:

4_ مشکلات عصبی

اعصاب، بخشی از دستگاه عصبی بدن هستند که پیام هایی را از مغز به سرتاسر بدن ارسال می کنند. آسیب عصبی و یا فشرده شدن اعصاب می تواند منجر به بی حسی و احساس گزگز در نواحی مختلف بدن شود. علائم دیگر شامل سوزش، ضعف عضلانی و یا واکنش های غیر طبیعی نسبت به لمس (حساسیت بیش از حد و یا عدم احساس آن) می باشد. برخی از مشکلات عصبی که می تواند باعث بی حس شدن دست شود عبارتند از:

5_ تروما

تروما به معنی ضربه و آسیب است. آسیب های مختلفی می تواند منجر به بی حس شدن دست شود. برای مثال، سوختگی پوست می تواند باعث آسیب اعصاب حسی و بی حس شدن دست شود. شکستگی استخوان دست چپ نیز می تواند باعث بی حسی شود. اگر بی حس شدن دست شما ناشی از سوختگی پوست و یا شکستگی استخوان است، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

6_ گردش خون ضعیف

برخی از افراد در شریان (سرخرگ) و وریدهایی (سیاهرگ‌) که خون از طریق آن ها در بدن گردش می کند، دچار مشکل هستند. بیماری عروقی نیز می تواند باعث بی حسی و احساس گزگز دست شود. سایر علائم این بیماری عبارتند از: 

7_ واکنش آلرژیک

واکنش های آلرژیک می توانند منجر به بی حس شدن هر ناحیه ای از بدن شوند. برای مثال، بروز یک واکنش آلرژیک به نیش عنکبوت در دست چپ می تواند باعث بی حسی و یا تورم، خارش و قرمزی شود.

8_ مالتیپل اسکلروزیس (MS)

بی‌حسی یا احساس گزگز دست می‌تواند یکی از علائم اولیه بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) باشد. این بیماری سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) را درگیر می کند. در صورتی که بیماری MS باعث آسیب عصبی شود، می تواند منجر به بی حس شدن دست شود. سایر علائم این بیماری شامل عدم تعادل و هماهنگی بدن، سرگیجه و خستگی شدید می باشد.

9_ بیماری لایم

بیماری لایم نوعی عفونت باکتریایی است که اغلب از طریق نیش کنه منتقل می شود. این بیماری می تواند منجر به بی حسی در برخی از نواحی بدن از جمله دست شود. علائم دیگر این بیماری شامل بثورات پوستی، سردرد، بدن درد، گرفتگی گردن، تب، تورم غدد لنفاوی و فلج صورت می باشد.

در پایان باید بدانیم که

عوامل زیادی می توانند باعث بی حسی دست چپ شوند. برخی از این علل ساده و برخی دیگر جدی هستند. در صورت بر طرف نشدن بی حسی دست، بروز علائم دیگر و یا ایجاد اختلال در کار یا فعالیت روزمره، باید به دنبال اقدامات پزشکی باشید. 

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق در تهران 

2.5/5 - (475 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (475 امتیاز)
پرسش از دکتر