درد قفسه سینه بصورت ناگهانی و ناحیه قلب، ممکن است نگران کننده و هشدار دهنده باشد، اما اغلب به دلیل حمله قلبی ایجاد نمی شود. در هر صورت، درد قلبی علامت مهمی است و باید مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه در رابطه با اینکه کدام درد قلبی خطرناک محسوب می شود 3 نشانه خواهیم گفت…

کدام درد قلب خطرناک است؟

در برخی موارد، دردهای قفسه سینه و قلب بسیار با اهمیت بوده و به اقدامات پزشکی فوری نیاز دارند. به خصوص اگر درد حداقل پنج دقیقه طول بکشد. سایر علائم مهم نیز شامل درد بدون علت همراه با:

  • تنگی نفس
  • عرق سرد
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • احساس سبکی سر 

محل درد های قلبی

درد یا احساس فشار ممکن است به بازوها، کمر، فک، گردن و سردل نیز منتشر شود. احساس درد طولانی مدت در این نواحی، ممکن است نشان دهنده بروز حمله قلبی یا سکته قلبی باشد که در این صورت باید فورا به اورژانس مراجعه کرد.

نشانه های درد قفسه سینه غیر قلبی

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، درد قفسه سینه در بیشتر موارد، نشان دهنده بروز حمله قلبی نیست. بررسی های انجام شده نشان می دهد، کمتر از 6 درصد بیمارانی که با درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می کنند، مشکل قلبی خطرناک دارند. در ادامه به مواردی که درد قفسه سینه، نشان دهنده بروز حمله قلبی نیست، اشاره شده:

1_ درد لحظه ای قلب و قفسه سینه

ممکن است زمانی که در حال انجام فعالیت های روزمره خود هستید، دچار درد ناگهانی و سریع قفسه سینه شوید. تیر کشیدن قلب و درد قفسه سینه، که بسیاری از افراد آن را به صورت یک شوک الکتریکی توصیف می کنند، به طور لحظه ای اتفاق می افتد. خوشبختانه این گونه دردها معمولاً نشان‌ دهنده حمله قلبی نیست. حمله قلبی معمولا منجر به درد بی ‌وقفه ‌ای می‌شود که چندین دقیقه طول می‌کشد. درد لحظه ای قفسه سینه در بیشتر موارد به دلایل زیر اتفاق می افتد:

2_ درد قلب یا قفسه سینه حین نفس کشیدن 

ممکن است با هر نفس عمیق یا سرفه، درد قفسه سینه را احساس کنید. همچنین ممکن است این درد با حرکت کردن و تغییر وضعیت بدن بدتر شود. این علائم می تواند مربوط به برخی از مشکلات ریوی باشد. اگر درد در سمت راست قفسه سینه و دور از قلب احساس شود، این احتمال بیشتر است. علل احتمالی این گونه دردها عبارتند از:

3_ تشخیص درد قلب از معده 

4_ ناراحتی و درد قفسه سینه ای که با فعالیت کاهش می یابد.

در صورتی که درد شما، با فعالیت و حرکت کردن کمی بهبود می ‌یابد، ممکن است به دلیل سوزش سردل (ریفلاکس اسید معده) و یا برخی مشکلات گوارشی دیگر ایجاد شود. روزانه حدودا 15 میلیون نفر به سوزش سر دل دچار می شوند که می تواند منجر به احساس سوزش و ناراحتی در قفسه سینه و همچنین نوعی احساس ترش کردن در گلو شود. در این موارد، استفاده از یک داروی آنتی اسید می تواند به تسکین درد و ناراحتی کمک کند.

5_ عوامل مرتبط دیگر با درد قلبی نامشخص 

درد قفسه سینه می تواند به دلیل نوعی حمله ایجاد شود که ربطی به قلب ندارد. حمله پانیک یا اضطراب، می تواند منجر به بروز علائمی همچون احساس فشار در قفسه سینه، عرق کردن، تنگی نفس و… شود که شبیه به علائم حمله قلبی است. با این حال، برخی تفاوت های کلیدی نیز میان حمله پانیک و حمله قلبی وجود دارد:
در پایان لازم است بدانید

حمله قلبی می تواند علائم مختلفی داشته باشد. این علائم همچنین ممکن است از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشند. حمله قلبی می تواند در برخی از افراد هیچ گونه علائمی نداشته باشد. برخی از افراد ممکن است درد شدید قفسه سینه را تجربه کنند. برخی دیگر نیز ممکن است فقط در بازو، گلو و یا فک خود درد و ناراحتی را احساس کنند. 

اما این درد و ناراحتی، معمولاً بی وقفه است و پنج دقیقه یا بیشتر طول می کشد. صرف نظر از محل بروز درد، افراد معمولاً نمی‌توانند در وضعیتی قرار بگیرند که درد کاهش پیدا کند. این درد همچنین با نوشیدن آب، خوردن داروهای آنتی اسید و یا نفس عمیق نیز تسکین نمی یابد. در این صورت باید فورا به اورژانس مراجعه شود.

2.5/5 - (336 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (336 امتیاز)
پرسش از دکتر