اگر بدون هیچ گونه دلیل خاصی، قلب شما تیر بکشد. ممکن است نشانه ی خوبی نباشد. درد قفسه سینه ترسناک است و می تواند جدی باشد. اما مسائل زیادی وجود دارند که می توانند موجب تیر کشیدن قلب شوند و برخی از این موارد هیچ ربطی به قلب ندارند. در ادامه ی مطلب، به عواملی که موجب درد نفس گیر قلب می شوند، می پردازیم.

علت تیر کشیدن قلب

همیشه تیر کشیدن قلب به آن بدی که فکر می کنید نیست. پژوهشی که در سال گذشته انجام شد، نشان داد که کمتر از 6% افرادی که به علت درد قفسه سینه، به اورژانس می روند، دارای مشکل خطرناکی هستند. البته، این به این معنا نیست که شما نباید درد قفسه سینه را نادیده بگیرید. این درد می تواند نشانه ی یک مشکل جدی باشد. موارد پایین، برخی از علل شایع تیر کشیدن قلب هستند:

1_ آمبولی ریوی

تیر کشیدن قفسه سینه می تواند ناشی از آمبولی ریوی باشد. آمبولی ریه، به شرایطی گفته می شود که در آن یک لخته ی خونی در ریه ها قرار می گیرد. علاوه بر درد، علائم دیگر آمبولی ریوی شامل تنگی نفس، رنگ پریدگی، تپش قلب کوبنده و سرفه می شود.

2_ مشکلات گوارشی

رفلاکس اسید معده یا بیماری رفلاکس گوارشی (GERD)، می تواند موجب احساس سوزش در گلو یا قفسه سینه یا همان سوزش معده شود. اما گاهی اوقات رفلاکس اسید معده می تواند موجب تیر کشیدن قلب شود. التهاب لوله ای که گلو را به معده متصل می کند نیز می تواند عامل ایجاد این درد باشد. با این شرایط، احتمال بروز درد پس از غذا خوردن، ورزش کردن یا دراز کشیدن بیشتر می شود. همچنین، ممکن است مشکل در بلع را نیز تجربه کنید.

3_ مشکلات عضلانی استخوانی

اگر شما اخیراً جعبه ی سنگینی را بلند کرده اید یا در باشگاه وزنه برداری، سخت فعالیت کرده اید، ممکن است دچار التهاب کوستوکوندریت یا التهاب غضروف اطراف جناغ شوید و درد قابل توجهی را تجربه کنید، این درد هیچ ارتباطی با قلب ندارد.

4_ پارگی آئورت

این شرایط خطرناک، زمانی رخ می دهد که لایه های آئورت (اصلی ترین رگ خونی قلب) پاره شوند و منجر به درد شدید و تیزی در قفسه سینه و کمر شود. علائم دیگر شامل موراد زیر می باشد:

• غش کردن
  • ضربان ضعیف
  • علائم سکته

4_ بیماری شریان کرونری

بیماری شریان کرونری می تواند موجب نوعی احساس درد در قلب ایجاد کند که آنژین نامیده می شود. اما معمولاً این درد به جای تیر کشیدن ناگهانی قلب، موجب سنگینی، سفتی و یا فشار در قفسه سینه می شود. این نوع درد معمولاً با فعالیت سنگین ایجاد می شود و با استراحت از بین می رود.

5_ حمله قلبی

درد حمله قلبی معمول، مشابه با درد بیماری شریان کرونری است و شامل سنگینی، سفتی یا فشار می شود. اما برخی از افراد مخصوصاً زنان و افراد مبتلا به دیابت، علائم غیرمعمولی را تجربه می کنند. معمولاً حمله ی قلبی، علاوه بر درد موجب علائم دیگری همچون تنگی نفس، عرق سرد، حالت تهوع و سرگیجه می شود.

چه زمانی درد قفسه سینه یک شرایط اورژانسی محسوب می شود؟

متأسفانه، تشخیص علت درد قفسه سینه توسط خود فرد به تنهایی دشوار است. بنابراین از کجا می توانید متوجه شوید که این شرایط اورژانسی است. اگر شما جوان و سالم هستید و درد شما پس از چند دقیقه تسکین پیدا می کند، احتمالاً مورد شما یک شرایط اضطراری نیست، مخصوصاً اگر هیچ گونه علائم دیگری ندارید.

اگر شرایط شما پایدار است و قفسه سینه خود را از درد چنگ نمی زنید، می توانید به پزشک عمومی مراجعه کنید. هر دردی نیاز به مراجعه فوری به اورژانس ندارد. اما اگر همراه با مشکلات ریوی و قلبی جدی، علائم دیگری مانند تنگی نفس، تعریق فراوان یا حالت تهوع دارید با اورژانس تماس بگیرید.

به طور مشابه، اگر دارای عوامل خطر بیماری قلبی از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا یا دیابت هستید و یا سابقه ی خانوادگی بیماری های قلبی دارید، باید مراقب باشید و فوراً به پزشک مراجعه کنید.

2.5/5 - (489 امتیاز)

2.5/5 - (489 امتیاز)