با توجه به این که بیماری های قلبی اصلی ترین عامل مرگ و میر در دنیا به شمار می روند، همچنین پیشگیری و سبک زندگی سالم در کنترل و درمان بیماری های قلبی نقش بسزایی دارد به همین علت مراجعه به متخصص قلب و عروق و انجام آزمایشات لازم، درصورت داشتن کوچکترین علائم از اهمیت بالایی برخوردار است.

12 دلیل برای مراجعه به متخصص قلب

1_فشار خون بالا

پس از سن 20 سالگی، فشار خون باید به طور منظم بررسی شود. در صورت بالا یا رو به افزایش بودن فشار خون باید آن را کنترل کرد. فشار خون بالا، یک عامل خطر قوی برای ابتلا به سکته مغزی و بیماری قلبی است.

2- کلسترول بالا

افزایش کلسترول سبب بروز علائم نشده و مدیریت آن می تواند دشوار باشد. از آن جایی که کلسترول بالا یکی از چشم گیر ترین عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی است، کنترل کردن مقدار کلسترول بیشترین اهمیت را دارد.

3_ بالاتر بودن سن قلب نسبت به سن فرد

در صورت عدم آگاهی از خطرات این مشکل قلبی، باید به پزشک مراجعه کنید.

4_ سابقه مصرف سیگار

مصرف سیگار در هر برهه ای از زندگی، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. در صورت مصرف سیگار یا داشتن سابقه آن، مراجعه به متخصص قلب مفید خواهد بود.

5_ تشخیص ابتلا به دیابت

بزرگسالان مبتلا به دیابت نسبت به بزرگسالان غیر دیابتی 2 تا 4 برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. انجمن قلب آمریکا، دیابت را به عنوان یکی از 7 عامل خطر قابل کنترل در زمینه ابتلا به بیماری قلبی معرفی کرده است.

6_بیماری مادرزادی قلب در کودکی

یک سو تفاهم رایج در افراد مبتلا به بیماری های مادرزادی قلب این است که پس از رفع مشکل، نیازی به تداوم مراقبت نیست. در واقع، کیفیت زندگی افراد بالغی که در کودکی تحت جراحی قلب قرار گرفته اند، با انجام بررسی های دوره ای افزایش می یابد.

متخصص قلب و عروق در تهران

7_ قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید

در صورت داشتن یک سبک زندگی بی تحرک یا ابتلا به بیماری قلبی، کلیوی و انواع دیابت، باید قبل از شروع یک فعالیت ورزشی متوسط تا شدید با پزشک خود مشورت کنید. یک متخصص قلب می تواند وجود هر گونه بیماری قلبی زمینه ای را تشخیص داده و از مناسب بودن شدت برنامه ورزشی برای فرد اطمینان یابد.

8_ سابقه پره اکلامپسی

تحقیقات نشان داده اند که زنان دارای سابقه پره اکلامپسی نسبت به دیگران دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. پره اکلامپسی به فشار خون بالا در دوران بارداری گفته می شود. این خطر در افراد دارای سابقه زایمان زودرس یا ابتلا به پره اکلامپسی بیشتر است. در صورت ابتلا به پره اکلامپسی در هر کدام از بارداری های خود بهتر است با مراجعه به پزشک سلامت قلب خود را بررسی کرد.

9_ بیماری لثه

سلامت لثه ها و سلامت قلب با یکدیگر ارتباط دارند. باکتری هایی که در بیماری های لثه یافت می شوند، می توانند در سرتاسر بدن انتشار یافته و سبب بروز عفونت در دریچه های قلبی و عروق خونی شوند. علاوه بر ملاقات با متخصص قلب، رعایت بهداشت مناسب دهان و مراجعه به دندانپزشک در هر 6 ماه ضروری است.

آنژیوگرافی پای دیابتی

دیابت موجب آسیب به عروق قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. با استفاده از روش تشخیصی به نام “آنژیوگرافی پای دیابتی” می‌توان عوارض و شدت آسیب‌ عروق

ادامه مطلب »

10_ ابتلا به سرطان یا نجات از آن

کاردیو آنکولوژیست ها، متخصصان قلبی هستند که در زمینه مراقبت از بیماران سرطانی مهارت کسب کرده اند. این افراد جهت بررسی سلامت قلب، یک جلسه ملاقات را به تمام بیماران سرطانی پیشنهاد می دهند. این توصیه بدین دلیل است که برخی درمان های سرطان می توانند به قلب آسیب رسانده یا عضله و عروق خونی آن را تحت فشار قرار دهند.

این مشکلات قلبی با این که همه بیماران را تحت تاثیر قرار نمی دهند اما باید جهت شناسایی میزان خطر ابتلای خود به پزشک مراجعه کرد. شاید فقدان درد قفسه سینه در این لیست جالب توجه باشد اما باید بدانید که در صورت تجربه درد قفسه سینه جدید یا مداوم، همواره باید با اورژانس 115 تماس گرفت.

11_توصیه پزشک عمومی به ملاقات با متخصص قلب

اگر پزشک عمومی علائم هشدار دهنده ای را در طول معاینه مشاهده کند، مراجعه به پزشک متخصص را به بیمار توصیه می کند. همچنین، امکان دارد سابقه خانوادگی یا شخصی فرد در ابتلا به مشکلات قلبی، او را وادار به ملاقات با متخصص قلب کند. در صورت دریافت این پیشنهاد از پزشک عمومی خود، باید به آن عمل کرد.

12_ سابقه خانوادگی

بیماری قلبی می تواند در اثر یک عامل ژنتیکی قوی به وجود آید. افراد بهتر است در این زمینه مقداری تحقیق کرده و درباره سابقه پزشکی افراد خانواده از آن ها سوال بپرسد. در صورت مشاهده الگوی ابتلا به بیماری قلبی از جمله فشار خون یا کلسترول بالا باید اقدامات لازم را انجام داده و به متخصص قلب مراجعه کرد.

در پایان

باید بدانیم که  علاوه بر مراجعه به متخصص قلب، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی نیز جهت ارتقای سلامت قلب ضروری است. بسیاری از عوامل خطر بالا می توانند با ایجاد چندین تغییر ساده برطرف شوند. باید به خاطر داشت که هیچ گاه برای شروع یک زندگی سالم تر دیر نیست.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق

2.5/5 - (24 امتیاز)