دکتر قلب خوب در تهران

دکتر قلب خوب در تهران :قلب جنین حدود 8 هفتگی تقریبا تشکیل میشود و بیماریهای قلبی هم با تشکیل قلب ایجاد شده که این بیماریها میتواند وابسته به مسایل ژنتیکی یا محیطی باشد غربالگری بهترین روش تشخیص زود هنگام این بیماریها است . اکثر این بیماری‌ها خفیف بوده و خود به خود بهبود پیدا مییابند . اما برخی از این بیماری‌ها شدیدتر بوده و اگر به موقع تشخیص داده نشوند، می‌توانند حیات آینده کودک را به خطر بیندازد

دکتر قلب خوب در تهران

بیماری قلبی در بزرگسالان، بسیار شایع و خطرناک است . اما ، در کودکان میتواند بسیار دردناک تر  هم باشد  . بسیاری از انواع مختلف مشکلات قلبی وجود دارند که ، امکان دارد بر کودکان تاثیر گذار باشند . آنها می تواند شامل نقایص مادرزادی قلبی، عفونت های ویروسی که قلب را تحت تاثیر قرار می دهند، و حتی بیماری های قلبی که بعدها در دوران کودکی به علت بیماری یا سندرمها ی ژنتیکی به وجود آمده است باشد .

بیماری قلبی مادرزادی چیست

یه گفته دکتر خوب در تهران :بیماری‌های قلبی مادرزادی (CHD) نوعی از بیماری‌های قلبی است که کودکان با آن متولد می‌شوند، این بیماری‌ها معمولا ناشی از نقص قلب است که در هنگام تولد وجود دارد. C H D ها یی که کودکان را تحت تاثیر قرار میدهدشامل :

1-اختلالات دریچه قلب مانند تنگی دریچه آئورت، که جریان خون را کم می‌کند.
2-سندرم هیپوپلازی قلب چپ، که در آن سمت چپ قلب کامل نشده است.
3-اختلالات مربوط به سوراخ در قلب، به طور معمول در دیواره‌های بین بطن و عروق اصلی خروج از قلب، از جمله:
_نقایص سپتوم بطنی
_نقایص سپتوم دهلیزی
_مجرای شریانی باز

_تترالوژی فالوت ،  که ترکیبی از 4 نقص است ، از جمله :

**سوراخ در سپتوم بطن

**گذرگاه تنگ بین بطن راست و شریان ریوی

**ضخیم شدن سمت راست قلب

**آئورت جا به جا شده

_نقایص قلبی مادرزادی ممکن است اثرات طولانی مدت بر سلامت کودک داشته باشد که معمولا با جراحی ، روش‌های کاتتر ، دارو ، و در موارد شدید با پیوند قلب درمان می‌شوند . بعضی از کودکان نیاز به تحت نظر بودن و درمان مادام‌ العمر دارند .

کبودی  در کودک هم وابسته به نارسایی قلبیست

یه گفته دکتر قلب خوب در تهران :  از جمله علایم دیگر به شکل کبودی است و این علامت کمتر شایع بوده در زبان و لبها و ناخنها پدیدار می‌شود. کبودیهایی در دوره نوزادی به طور طبیعی در ناخن‌ها وجود دارد باید این موارد بررسی شده تا تشخیص بیماری سریع‌تر انجام شود . این کبودی ماندگار بوده و با گریه کودک تشدید پیدا می‌کند . گاهی اوقات مواردی از کبودی‌ها هم به طور طبیعی اتفاق افتاده و جای نگرانی نیست .

اما کولیک شیر خواری از دو هفتگی و سه هفتگی شروع شده و تا سه ماهگی نوزاد شیرخوار ادامه داشته و حالت قرمزی صورت پیدا میکند . والدینی که سابقه تعریق دارند کودکان آنها هم این تعریق را خواهند داشت ، تعریق همراه با خستگی در فعالیت بوده و نیازمند بررسی است. همچنین اضافه وزن ، سرما خوردگی‌های مکرر، کبودی درد قفسه سینه و تپش قلب به بیماری قلبی کودکان مربوط میشود .

صدای اضافه قلب چیست

دکتر قلب خوب در تهران : سوفل قلب ، یک صدای باد شدید توسط گردش خون در بطن‌ها یا دریچه‌های قلب و یا از طریق رگهای خونی در نزدیکی قلب است . در اغلب موارد این حالت بی‌خطر است. در موارد دیگر امکان دارد  مشکل قلبی و عروقی اساسی را نشان دهد . سوفل قلبی یا همان صدای اضافه در قلب ممکن است توسط CHDها، تب، یا کم خونی ایجاد شود . اگر پزشک صدای غیر طبیعی قلب در یک کودک را بشنود ، آزمایش‌های دیگری انجام خواهند داد تا از سلامت قلب مطمئن شوند. سوفلهای قلبی بی‌خطر معمولا به طور خود به خود حل میشوند ، اما اگر صدای اضافه قلب ناشی از مشکل قلب باشد ، به درمان اضافی نیاز دارد .

ضربان قلب در دوره شیرخواری با چه مواردی همراه میشود

تپش قلب ، نیز یکی از علایم بیماری های قلبی است و به طور طبیعی تپش قلب ،  در دوره کودکی و شیر خواری نسبت به سنین بالاتر بیشتر است . معمولا کودکانی که اشکال و بیماری قلبی دارند علاوه برضربان قلب،  صدای اضافی قلب هم داشته که پزشک  متخصص معالج می تواند به این اختلال ،  در هنگام معاینه توجه کرده و آن را تشخیص دهد .نشانه همراه تپش قلب ،حائز اهمیت بوده و در صورت شک به بروز این عارضه والدین میتوانند پیگیر این اختلال کودکتان باشند .

بیماری قلب روماتیسمی

به گفته ی دکتر قلب خوب در تهران : هنگامی که بدون درمان باقی بماند، باکتری های استرپتوکوک که باعث گلودرد و تب خال می شوند نیز می توانند بیماری های روماتیسمی قلبی را ایجاد کنند.

این بیماری قلبی کودکان می تواند به طور جدی و دائمی به دریچه های قلب و عضلات قلب آسیب برساند (با التهاب ماهیچه ای قلب، به نام میوکاردیت). طبق گفته های بیمارستان کودکان سیاتل، تب روماتیسمی معمولا در کودکان ۵ تا ۱۵ ساله رخ می دهد، اما معمولا علائم بیماری روماتیسمی قلبی،  ۱۰ تا ۲۰ سال پس از بیماری اصلی ، نشان نمی دهد . این بیماری را می توان با درمان سریع گلو با آنتی بیوتیک ها جلوگیری کرد .

عفونت‌های ویروسی

ویروس‌ها، علاوه بر ایجاد بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزا، همچنین می‌توانند بر سلامت قلب تاثیر بگذارند. عفونت‌های ویروسی می‌تواند باعث میوکاردیت، که ممکن است توانایی قلب برای پمپ کردن خون در سراسر بدن را تحت تاثیر قرار دهد، شود. عفونتهای ویروسی قلب نادر هستند و ممکن است علائم کمی را نشان دهند . هنگامیکه علائم پدبدار شود  مثلا : ( شبیه به علائم سرماخوردگی ، از جمله خستگی ، تنگی نفس ، و ناراحتی در قفسه سینه ) هستند . درمان شامل : دارو و درمان برای علائم میوکاردیت است .

پریکاردیت

این وضعیت زمانی رخ می دهد که کیسه نازک یا غشایی که قلب (پریکارد) را احاطه کرده است، التهاب یا آلوده می شود. مقدار مایع بین 2 لایه آن افزایش مییابد و توانایی قلب را برای پمپ کردن خون کاهش می دهد . پریکاردیت در بیماری قلبی کودکان امکان دارد پس از جراحی برای بهبود یک بیماری قلبی عروقی رخ دهد یا ممکن است ناشی از عفونت های باکتریایی، سکته های قفسه سینه یا اختلالات بافت همبند مانند لوپوس باشد. درمان ها بستگی به شدت بیماری، سن کودک و سلامت کلی آنها دارد.

آزمایش برای نقایص قلب کودکان

تست‌های متعددی برای مشکلات قلبی وجود دارد، که اکثر آنها ساده، سریع و بدون درد هستند:

* اشعه X قفسه سینه
* ECG
* اسکن سونوگرافی به نام اکوکاردیوگرام

نکنه مهم :

از آنجا که کودک شما باید بسیار بی‌حرکت بخوابد، گاهی اوقات برخی از داروهای بی‌حسی یا آرام بخش برای ایجاد احساس خواب آلودگی به آن‌ها داده می‌شود.

درمان ناراحتی قلبی کودکان

1- دارو

برای برخی از مشکلات قلبی، کودکان می‌توانند دارو استفاده کنند که که با برطرف شدن مشکل می‌تواند متوقف شود.بعضی وقت ها  داروها باید برای سالهای زیادی و یا حتی برای تمام عمر مصرف شود .

2-جراحی

عمل جراحی قلب میتواند یک درمان طولانی مدت برای برخی از مشکلات قلبی باشد . جراح قلب ،  خطرات و فواید را با جزئیات با شما گفتگو خواهد کرد . در موارد بسیار نادر که در آن عمل جراحی، روش‌های درمانی یا دارو کمک کننده نیست، کودک ممکن است به پیوند قلب نیاز داشته باشد.

3-سایر روش‌ها

برخی از روش‌ها شامل قرار دادن یک لوله نازک بنام کاتتر، از طریق رگ به قلب برای درمان نارسایی قلبی است . کودکتان برای این روش در حال بیهوشی عمومی قرار داده میشود .

خوشبین نباشید

اگر پزشکی به شما گفت که برید ، مهم نیست و چند ماه دیگه بیاید تا کودک یا نوزاد تان  رو بررسی کنم ، بی خیال نشو ید و اصلا  خوشبین نبا شید ،  و  به یک پزشک هیچ وقت بسنده نکنید و دیدگاه چند پزشک متخصص دیگر را هم بپرسید ، متاسفانه وضعیت بیماری های قلبی مادرزادی در کشور بسیار زیاد هست و این خوشبینی شما باعث میشه وقت عمل به سادگی به شما نرسه ،همچنین بی اطلاع بودن خانواده ها از میزان این بیماریها ،  و نحوه جلوگیری و سایر موارد باعث میشه ، این بیماری روزبروز بیشتر شده و مشکلات بسیاری  را برای بیمار و خانواده های شان به همراه داشته باشد

مراجعه به پزشک برای بیماری قلبی کودکان

نقص مادرزادی ،  جدی اغلب قبل یا بعد از تولد فرزند تان  تشخیص داده می شود . اگر متوجه شوید که نوزاد شما دارای علائم یا نشانه های بالا است، با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

اگر فرزند تان  هر کدام از علائم یا نشانه های نقص قلب را داراست ، با پزشک کودک خود تماس بگیرید . پزشک معالج می تواند به شما بگوید که آیا نشانه ها  کودک تان  به علت ناراحتی قلبی یا وضعیت پزشکی دیگر است یا نه .

امکان دارد  بیماری قلبی کودکان که شامل نقصهای قلبی مادرزادی است ، تا حدی در دوران کودکی تشخیص داده نشود زیرا کودک تان امکان دارد هیچ نشانه ی قابل توجهی از یک مشکل نداشته باشد . اگر علائم و نشانه ها در کودکان بزرگتر دیده شود .

ممکن است شامل موارد زیر باشند:

**در طول ورزش یا فعالیت کوتاه نمیتواند راحت نفس بکشد .

** به راحتی در ورزش یا فعالیت خسته میشود .

**کم خونی در حین ورزش یا فعالیت

**تورم در دست، مچ پا یا پا

درمان بیماری‌های قلبی با استفاده از کاتتریزاسیون

**سپتوستومی با بالون

این روش برای درمان برخی ناهنجاری‌های خاص قلبی مانند جابجایی شریان‌های بزرگ (TGA) انجام می‌شود تا زمانی که نوزاد بزرگ شده و زمان مناسب برای انجام جراحی برسد.

**والووتومی، آنژیوپلاستی با بالون

در این روش، دریچه‌های قلب و عروق کرونر که باریک شده‌اند با استفاده از بالون طی کاتتریزاسیون متسع می‌شوند. اگر چه تنگ شدگی عروق امکان دارد دوباره رخ دهد اما این عمل فرصت کافی را تا زمان رشد نوزاد فراهم می‌آورد .

**آمبولیزاسیون توسط کویل و ابزار Umbrella

نقص سپتوم دهلیزی، و مجرای شریانی باز میتواند با کاتتریزاسیون درمان شود . با این حال انجام این درمان، به مناسب بودن جثه بیمار و موقعیت و وسعت نقص قلبی بیمار، بستگی دارد.

**الکتروفیزیولوژی و ابلیشن

در برخی کودکان، مشکلات ریتم قلب می‌تواند با روش سوزاندن یا ابلیشن برطرف شود. در این موارد ، علت بروز مشکل باید با استفاده از کاتتریزاسیون قلبی یافت شود .

علائم مشکلات قلبی در کودکان نوپا

کودک نوپایی که اغلب تنگی نفس و خستگی دارد و نمیتواند مانند همسالان خود باشد، ممکن است دچار مشکلات قلبی باشد. به این دلیل که گنجینه ی لغات کودک نوپا خیلی گسترده نیست، اغلب نمی تواند احساسی که دارد را به درستی توصیف کند. برای مثال، ممکن است بی نظمی در ضربان قلب خود را به عنوان “صدای قلب”، “قلب تند”، یا “قلب فشرده” توصیف کند. یا امکان دارد  حتی به سادگی به قفسه سینه ی خود اشاره کند .

بیماری قلبی در کودکانتجربه ی سنکوپ در کودکان نوپا شایع نیست، اما ممکن است در حالت های نادر اتفاق بیوفتد. هم چنین بعضی از کودکانی که مبتلا به صرع تشخیص داده میشوند، امکان دارد در واقع دچار مشکلات قلبی شده باشند .

اکوی قلب، برای تشخیص بیماری کودکان چه زمانی انجام میشود

زنان با انجام غربالگری ها میتوانند بیماری های قلبی نوزادان را تشخیص دهند . بیماری های قلبی مادرزادی موردی بوده که جنبه ژنتیک به صورت مولتی فاکتوریال است و در صورت سابقه دار بودن حائز اهمیت بوده ولی نداشتن سابقه رد کننده بیماری قلبی در بین نوزادن نیست .

در دوران جنینی از حدود سه تا پنج ماهگی سونوگرافی هایی انجام می شود و در صورت مشکوک بودن از نظرمسایل قلبی امکان وجود ناهنجاری ای دیگری هم است که با ارجاع بیمار به متخصصان اکوی قلب جنینی برای تشخیص بیماری انجام میشود .

علائم مشکلات قلبی در نوزادان

نوزادان هنگامی که در رحم مادر هستند، مقدار کمی اکسیژن دریافت می کنند. هرچند بعد از تولد ، مقدار دریافتی اکسیژن آن ها باید مانند بزرگسالان به میزان موردنیاز و طبیعی باشد . وقتیکه نوزاد کمتر از مقدار طبیعی اکسیژن دریافت می کند ، امکان دارد  پوستش بنفش و کبود شود که به آن سیانوز می گویند .

بیشتر بیمارستان ها به طور معمول مقداراکسیژن نوزادان تازه به دنیا آمده را ارزیابی می کنند، این کار با استفاده از یک آزمایش ساده و بدون درد به اسم پالس اکسیمتری انجام می شود.

عوارض فشار خون در حاملگیکار اصلی بدن نوزاد رشد خوب است. اگرچه  این کار به خوبی انجام نشودد، می تواند یکی از نشانه های  مشکلات قلبی در نوزادان یعنی نارسایی احتقانی قلب یا ناتوانی بدن در برطرف کردن نیازها یش به دلیل گردش خون نا کارآمد باشد .

نوزادان میتوانند سریعتر از حد معمول نفس بکشند و به نظر می رسد  ، که نفس نفس میزنند . این تنفس سریع ( تاکی پنه ) خوانده میشود . مشکلات قلبی در نوزادان می تواند باعث شود که کودک انرژی بیشتری مصرف کند، تغذیه ی خوبی نداشته باشد و در نتیجه با کاهش وزن مواجه شود.

از دیگر علائم مشکلات قلبی در نوزادان می توان به تعریق بیش از حد در هنگام تغذیه یا شیرخوردن اشاره کرد که البته این حالت خیلی شایع نیست .

دکتر نادر افشاری _ متخصص قلب

5/5 - (2 امتیاز)