قرص والزومیکس، ترکیبی از دو داروی آملودیپین و والسارتان، برای درمان فشار خون بالا (هایپرتنشن) می باشد. آملودیپین، به دسته ای از داروها، با نام مسدود كننده های كانال كلسیمی تعلق دارد. این داروها، از انتقال کلسیم به سلول های عضلانی صاف، که در دیواره رگ های کرونر و سایر عروق بدن وجود دارند، جلوگیری می کند. 

از آنجا که کلسیم در تقویت انقباض عضلات نقش دارد، جلوگیری از انتقال کلسیم، باعث شل شدن عضلات اطراف عروق، گشاد شدن (بزرگ شدن) عروق بدن از جمله عروق قلبی (عروق کرونر) و در نهایت، کاهش فشار خون می گردد.

والزارتان، یک داروی خوراکی است که به دسته ای از داروها، به نام مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARB) تعلق دارد. اتصال آنژیوتانسین به گیرنده ها، سبب تنگ شدن (انقباض) رگ های خونی و افزایش فشار خون می شود. والزارتان با مسدود کردن گیرنده آنژیوتانسین، از عملکرد آن جلوگیری می نماید؛ و بدین ترتیب رگ های خونی را گشاد کرده و فشار خون را کاهش می دهد.

قرص والزومیکس برای چیست

عوارض جانبی والزومیکس

عوارض جانبی عبارتند از:

برای کاهش خطر سرگیجه، سعی کنید از حالت نشسته یا خوابیده، به آرامی برخیزید. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی، از جمله موارد زیر فوراً به پزشک اطلاع دهید

 

  • بیهوش شدن 
  • افزایش ضربان قلب
  • علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار)
  • علائم بالا بودن سطح پتاسیم خون (مانند ضعف عضلانی، ضربان قلب آهسته/ نامنظم) 
  • علائم عفونت (مانند تب، لرز، گلودرد مداوم) 

در موارد اندکی، برخی از افراد با سابقه ابتلا به بیماری قلبی شدید، ممکن است پس از شروع مصرف این دارو یا افزایش دوز آن، دچار درد قفسه سینه یا حمله قلبی شوند. در صورت بدتر شدن درد قفسه سینه، وجود علائم حمله قلبی (مانند درد قفسه سینه/ فک/ بازوی چپ، تنگی نفس، تعریق غیر معمول) بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

آنژیوادم، تورم بافت های نرم، از جمله گلو و حنجره یک عارضه جانبی نادر اما جدی برای داروی والزارتان است.

دوز مصرف قرص والزومیکس

دوز معمول این دارو 5/160 تا 10/320 میلی گرم در روز است و بیشترین اثر در عرض 2 هفته مشاهده می شود. 

اگر یک بار مصرف دارو را فراموش کنم، چه می شود؟

در صورتی که یک دوز از دارو را فراموش کردید، هرچه سریعتر آن را مصرف نمایید. اگر زمانی که این موضوع را به یاد می آورید، به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک بود، فقط همان دوز را مصرف کنید. از دو برابر کردن یا مصرف دوز اضافی پرهیز نمایید.

قرص فشار خون والزومیکس

تداخلات دارویی قرص والزومیکس

این لیست ممکن است شامل تمامی تداخلات احتمالی این دارو نباشد. لیستی از تمام داروها، گیاهان دارویی، داروهای بدون نسخه یا مکمل های غذایی مورد استفده خود تهیه کرده و به پزشکتان تحویل دهید. همچنین در صورت مصرف سیگار، الکل یا داروهای غیرقانونی، پزشک خود را مطلع نمایید زیرا برخی از آن ها می توانند با داروی شما تداخل داشته باشند.

مصرف قرص والزومیکس در دوران بارداری و شیردهی

مصرف این دارو در سه ماهه دوم یا سوم بارداری، ممکن است باعث آسیب و حتی مرگ جنین گردد و نباید در دوران بارداری استفاده شود. در صورت تشخیص بارداری، مصرف دارو را باید در اسرع وقت قطع نمود.

اینکه ایا این دارو در شیر مادر ترشح می شود یا خیر، هنوز مشخص نیست. برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی در نوزاد، مادران باید از داروهای جایگزین استفاده نمایند یا شیردهی را قطع کنند.

2.5/5 - (491 امتیاز)

فهرست مطالب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2.5/5 - (491 امتیاز)
پرسش از دکتر